• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Boeddhisten vóór Europa

Taigu – Boeddhisten vóór Europa

17 januari 2023 door Jules Prast

Als het over Europa gaat, zijn er grofweg twee denkscholen. De ene vindt dat de Europese Unie de integratie zo moet verdiepen, dat de zeggenschap van het centrum groter wordt ten koste van die van de lidstaten. Alleen zo kunnen we voorkomen dat we vermalen worden tussen de Verenigde Staten en de opkomende grootmacht China. De andere denkschool benadrukt het belang van de soevereiniteit van de natie-staten en wil van Europa geen geopolitieke speler van formaat maken, deels om populisten op rechts niet nog meer wind in de zeilen te geven, en deels omdat onder de sluimer van onze welvaart een onderstroom van pacifisme leeft, die macht vies vindt en groot een eng kapitalistisch idee.

Dit is een van de grote vragen van onze tijd, een vraag die ook de volgende generaties aangaat. Het speelt zich onder onze ogen af, al wordt het bij alle aandacht voor de waarneming onder boeddhisten nauwelijks opgemerkt, omdat hun concentratie de focus verlegt naar het kleine, niet naar het grote. Politiek-maatschappelijk is boeddhisme bijziend, in staat om zich te verzoenen met iedere vorm van wereldlijke macht, al is deze ondemocratisch. Daar is het beestje op gebouwd en zo heeft het de eeuwen overleefd, de blik gevestigd op een staat van geestelijk leven die van de wereld is afgericht.

Des te meer reden om onder dit publiek de grote vragen van onze tijd onder de aandacht te brengen. Hiertoe behoren ook de wereldwijde migratiestromen en de energietransitie. Terwijl de slachting in Oekraïne voortettert, is Europa het toneel van geaarzel en getreuzel. Ja, de gemeenschappelijke vijand aan onze oostgrenzen brengt de lidstaten verhoudingsgewijs meer naar elkaar, maar nee, ook deze crisis lijkt niet diep genoeg om te doen wat ooit echt gedaan moet worden. De EU blijft een vreemde hybride organisatie, deels communautair, deels intergouvernementeel. Terwijl wij het lied van onze rechtstatelijke principes telkens weer plichtmatig aanheffen, blijft de Europese Raad van zevenentwintig staats- en regeringsleiders over onze hoofden heen moeizame compromisbesluiten nemen. Eenmaal thuis worden deze anders uitgelegd en geïmplementeerd, terwijl de Raad zelf zich onttrekt aan democratische controle op Europees niveau.

Grote vragen hebben grote oplossingen nodig, groter misschien dan velen hardop durven te zeggen, hoewel er altijd enkelingen zijn die de zaken bij de naam noemen. Zo is de crisis in het Nederlandse staatsbestel in boeken, adviezen, pamfletten en interviews allang geanalyseerd door Herman Tjeenk Willink, voordat het systeem ontspoorde en in politieke schandalen uitmondde. Ook voor Europa bestaat er een metershoge stapel rapporten van Europarlementariërs en denktanks. In een deglobaliserende wereld dringt de tijd voor een Europees industrie- en defensiebeleid. En voor een herkaveling van bestaande instituties, waarbij de Raad als gekozen senaat van de Unie onderdeel wordt van de wetgevende macht en de Commissie wordt getransformeerd van benoemde ambtenaren naar een Europese uitvoerende macht, naar een in Brussel zetelend kabinet kortom, met een Europese premier en Europese ministers van financiën, economische zaken, klimaat en milieu, buitenlandse zaken, justitie en migratie, en defensie.

Als Europa schuldpapier kan uitgeven voor een coronaherstelplan van meer dan €700 miljard, dan kan het hetzelfde doen om inkomsten te verwerven voor de genoemde beleidsterreinen, mogelijk gepaard gaande met – alweer een taboe – een eigen belastingheffing voor de ingezetenen van de Unie. Het zal even slikken zijn. Frankrijk, de enige lidstaat met een zetel in de Veiligheidsraad van de VN, zal deze moeten opgeven ten gunste van de EU, als het maar de garantie krijgt dat het de eerste twintig jaar de Europese VN-ambassadeur mag leveren. De nationale staatsschulden worden overgenomen door de Europese minister van financiën, maar als Italië ondanks €220 miljard uit het coronaherstelplan geen concurrerende, groeiende economie ontwikkelt, dan zal het zelf op de blaren moeten zitten. Bij een nationaal bankroet zijn lidstaten verantwoordelijk en krijgen zij geen hulp meer van het collectief. Nationale defensiebegrotingen worden overgeheveld naar het Europese centrum om een einde te maken aan de verdeeldheid op dit gebied. Als Nederland geld krijgt uit Brussel voor twee parate brigades ten behoeve van een snelle interventiemacht, dan komen er twee parate brigades en niet, zoals nu, twee halve. Centraal gecoördineerde defensieaanbestedingen, ondersteund door een complementaire industriepolitiek, kunnen eindelijk leiden tot reductie van wapensystemen en dus een betere interoperabiliteit en gevechtskracht van het gemeenschappelijke militaire apparaat. Voor het defensiebeleid komt er een Europese veiligheidsraad met vaste plaatsen voor enkele grote lidstaten en roulerende zetels voor kleinere. De industriepolitiek kan ook leiden tot minder vliegbewegingen binnen Europa, als treinsystemen worden gerationaliseerd en er meer internationale flitsverbindingen komen die alle belangrijke steden van het continent gemakkelijk via het spoor bereikbaar maken, van Oslo en Helsinki, Warschau en Wenen, tot Zagreb en Lissabon.

Al deze veranderingen zijn – het zij toegegeven – een stap in de richting van het in de politiek gevreesde f-woord, maar het is geen volledige federalisering van Europa. Al wat het vraagt, is een coalitie van leiders die de bakens verzetten onder aanvoering van een visionaire voorman (of voorvrouw), zoals de voormalige Franse voorzitter van de Europese Commissie, Jacques Delors, dat was. Delors was de vader van de interne markt en de monetaire unie, hoewel de euro er mede is gekomen door een Frans-Duits handjeklap over een gemeenschappelijke munt ter vervanging van de D-mark, in ruil voor politieke instemming met de hereniging van de bondsrepubliek met de voormalige DDR, toen de Sovjetunie onder Mikhail Gorbatsjov op zijn laatste benen liep.

Niets van het bovenstaande is strijdig met het boeddhisme. Het is een voorbeeld van de aanvulling die boeddhisme behoeft en welbeschouwd moet willen van een domein dat een raakvlak heeft met het gebied dat het zelf bestrijkt. Willen wij democratie, rechtsstaat en verdraagzaamheid behouden als omgeving waarin wij kunnen beoefenen binnen een geestelijke vrijheid van belijdenis, dan moeten we ons durven engageren voor lastige keuzes. De strijd in Oekraïne is onbeslist, maar het is lastig ons een uitkomst voor te stellen van vredesonderhandelingen waarbij Rusland zich volledig terugtrekt en zelfs de Krim opgeeft. Dit is geen pleidooi voor appeasement, maar een inschatting die ook in de Verenigde Staten veld begint te winnen bij denktanks, op basis van de Europese verdeeldheid om daadwerkelijk hard op te treden tegen Moskou.

Wordt Oekraïne een ‘failed state’, wordt Ruslands uitgeputte oorlogseconomie en de wederopbouw in veroverd gebied straks financieel ondersteund door China, dan vraagt die situatie om een effectieve, verenigde Europese reactie. Terwijl wij ons wentelen in de weelde van onze welvaart, verandert de wereld in hoog tempo en wordt het relatieve aandeel van het westerse economisch product op wereldschaal steeds kleiner. Andere landen winnen aan soortelijk gewicht en dus aan invloed. De Russische agressie tegen Oekraïne, hoe verwerpelijk op zichzelf ook, is in de context van een veranderende wereldorde een gevaarlijke poging een wig te drijven tussen de VS en Europa, met als paradox dat Amerika zich extra op Europa moet richten, terwijl het eigenlijk prioriteit zou willen geven aan zijn onder grote druk staande positie in Azië, om van Afrika nog maar te zwijgen.

De VS hebben jarenlang tevergeefs gepleit voor verhoging van de defensie-uitgaven in Europa, juist om het bij een dreiging zoals deze zich nu voordoet, in staat te stellen zichzelf te verdedigen. Uit zelfbehoud of kortzichtige binnenlandse politiek hoeft Amerika alleen maar weer een meer isolationistische koers te varen en Europa staat er alleen voor. Verdeeld is het een speelbal voor autocratische machten uit de hele wereld, die niet malen om vrijheid van geestelijke belijdens, en al helemaal niet om een marginaal verschijnsel als boeddhistische sangha’s. Dus wie in onze kring durft te bestrijden dat een meer verenigd Europa in ons aller belang is? Misschien dat Nederland, ontheven van een aantal staatstaken, zich dan eindelijk kan richten op verbetering van de uitvoering van overheidsdiensten en op herstel van sociaal weefsel dat door de excessen van de marktwerking verloren is gegaan, zonder de verzorgingsstaat van weleer in volle glorie te herstellen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: Boeddhisme, China, EU, Herman Tjeenk Willink, Oekraïne, Rusland, VS

Lees ook:

  1. Oorlog en vrede (deel 2)
  2. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  3. Poetin schrijft een ‘brief aan een vriend’
  4. Misha in Oekraïne (5) – Missie geslaagd: ‘je leven in dienst stellen van alle leven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.