• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (9): Het achtvoudige pad

Over de Lotus-soetra (9): Het achtvoudige pad

20 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Het achtvoudige pad

Eén WET, drie wetmatigheden, vier edele waarheden, zes volmaaktheden, een achtvoudig pad, twaalf … oef. Ik zeg het nog maar een keer: al die getallen zijn hulpmiddelen. Het enige dat echt, héél echt telt is die éne WET. De rest is uitleg, handvat, richtingwijzer, noem het wat je wilt. Schriftgeleerden zullen het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn, want waar hebben ze anders voor geleerd? Maar het is niet anders. Boeddha zegt zelf voortdurend dat hij slechts één wet verkondigt, één waarheid, één werkelijkheid…. EEN! Dus geen drie, vier, zes, twaalf of meer. Helaas gaat die ene wet er niet zo makkelijk in bij de meeste mensen. Hij deed er trouwens zelf ook een paar jaartjes over er achter te komen.

Kortom: er is hoop!.

Shakyamuni Boeddha heeft het in de Lotus-soetra onder meer over het bewandelen van het achtvoudige pad. Daarmee bedoelt hij (denk ik, ik kan het hem niet meer persoonlijk vragen) dat er acht activiteiten zijn die je samen – eigenlijk tegelijkertijd – moet beoefenen om uit de ellende van het lijden te komen. Let wel, het is geen moeten zoals bij dwang, maar als in ‘de enige manier om uit de shit te komen’. Acht. Met wat creativiteit zou je er ook zeven of negen van kunnen maken, of elfhonderd drieënzeventig. Ik noem maar wat. Maar acht is een mooi getal en aan een weg met elfhonderd drieënzeventig stappen begint waarschijnlijk niemand. Daar gaan we, met een refrein:

  1. Juist zien. (pali: samma ditthi) Daar heb je geen bril voor nodig, want het gaat niet om kijken met de ogen in je hoofd. Het gaat om ZIEN, zoals dat geldt voor inzien. Dat zien doe je met je hart, het meest wezenlijke dat zich in jouw wezen bevindt. En dat is … Boeddha zelf! Hè? Ja! Moeilijk om te snappen? Laten we dan maar even doen of het een spel is (Leela, het spel des levens)…. Ga terug naar af. Wat was de eerste en enige WET: het vormloze. Dat is ook het ongedefinieerde; het met geen pen te beschrijvene; het onbevattelijke… enzovoorts. Daarmee zien – dus met het wezenlijke dat zich in jouw wezen bevindt – is het enige juiste zien. Je ziet dan ook in wat lijden (dukkha) is! Wat je met je ogen ziet, is maar een fractie van al wat er is, en dan ook nog vertekend. Daar kun en mag je nooit blind op varen. Wat je met je zintuigen ziet, is een illusie. En wat zie je als je met het wezenlijke in jouw wezen ziet?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

2. juist denken. (pali: samma sankappa)

Het draait hier om het hebben van de juiste gedachten, intenties en  bedoelingen  Daar heb je géén academische graad voor nodig, want het gaat niet om zoiets als intellect. En het gaat ook niet om een ander ook eens wat gunnen of zo … Nee, het gaat om denken als Boeddha zelf! Wat je met je verstand kunt denken, is vaak krom. Mensen halen zich echt van alles in het hoofd. Ze bedoelen het vaak goed, en koesteren de beste intenties, maar er zit toch ook nog vaak iets bij als: “ja maar … ; wat als …. , en stel je nou eens voor dat …“.  Kortom: bedenkingen. Maar wat of hoe denk je als je met het wezenlijke in jouw wezen denkt? Je denkt hetgeen en zoals Boeddha denkt! Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

3. Juist spreken. (pali: samma vaca).

Om juist te spreken hoef je géén cursus welsprekendheid te volgen, want het gaat niet om zoiets als debat-vaardigheid, retorica of iets dat met logopedie valt te bereiken. Het gaat er om dat je je onthoudt van het uitkramen van lasterlijke taal; het vertellen van leugens, het gebruiken van harde woorden, vloeken of schunnige taal en dat je gewoon nooit uit je nek kletst. Spreek als Boeddha zelf, met de mond en de stem van (een) Boeddha. Boeddha maakt niks mooier dan het is, maar ook niet minder mooi. Boeddha spreekt op een manier die niets en niemand schaadt en alles en iedereen in zijn of haar waarde laat. Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

4. Juist handelen. (pali: samma kammanta)

Om juist te kunnen handelen, heb je absoluut géén diploma’s, certificaten of getuigschriften nodig. Je hoeft zelfs geen bewijs van Goed Gedrag te kunnen overleggen. Maak gewoon niets of niemand dood (ook niet monddood!), eigen je niets toe dat niet van jou is en je niet vrijwillig gegeven wordt, en gedraag je bovendien binnen de grenzen van het algemeen fatsoen. Geen grensoverschrijdend gedrag. Juist handelen komt helemaal overeen “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!“. Die ander, daar vallen alle mensen en dieren onder, dus ook (eventuele) vijanden en medeweggebruikers, (pluim)vee,  vangbare vissen en irritant rond jou limonadeglas rondzoemende wespen, want …

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

5. Juist leven. (pali: samma ajiva)

Volgens sommigen gaat het om alleen juist levensonderhoud. Dat is mijns inziens echter te beperkt. Juist leven is ruimer. Het is niet alleen belangrijk om niet in wapens te handelen, het is ook belangrijk om zelf geen wapens te bezitten. En het gaat er niet alleen om dat je zelf niet aan een of andere vorm van mensenhandel meedoet, nee… het gaat erom dat je zelf andere mensen niet als slaaf of horige behandelt! Je hoort gewoon iedereen te behandelen zoals jij zelf behandelt zou willen worden. Concreet: ben jij bijvoorbeeld een dik betaalde CEO? Behandel de laagst betaalde werknemer van jouw bedrijf dan als een volwaardige collega. En niet ‘alsof’, nee, ALS …   Eet geen andere levende wezens, want als je dat doet, eet je min of meer jezelf op. Koop, verkoop en gebruik geen vergif of drugs, zelfs geen alcohol want het enige waar dat goed (beter gezegd: slecht) voor is, is het vergiftigen, drogeren of dronken voeren van Boeddha. (Mag je dan zelfs geen biertje? Wat denk je zelf…?) Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

6. Juist streven. (pali: samma vayama)

Het hoeft en kan eigenlijk  in het leven niet allemaal ineens te gaan zoals je wilt. Vandaar het spreekwoord: “Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.” Daar zitten uiteraard wél grenzen aan (zie hierboven). Uiteindelijk gaat het om de intentie, om het streven. Maar pas op: de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Je moet onophoudelijk blijven streven naar het juiste. Vallen op de dharmaweg mag, is zelfs waarschijnlijk, maar opstaan moet! Je moet verder. Altijd één keer vaker opstaan dan vallen, dan kom je er wel. Vermijd schadelijke gedachten en geef heilloze ideeën  geen kans om bij je op te komen doen ze dat toch, ruim ze dan op. Wek liever goede gedachten en heilzame gedachten op en stop daar energie in. Wat dat betreft is het volgende (Indiaanse) verhaal een goed voorbeeld:

Een jongen vraagt zijn vader hoe het komt dat hij zo vaak met zichzelf overhoop ligt. “Dat komt,” antwoordt de vader, “doordat in jouw geest een goede witte wolf vecht met een kwade zwarte wolf.” Daarop vraagt de jongen welke van de twee uiteindelijk zal winnen. “Dat hangt ervan af welke van de twee jij voedt.” zegt de vader.  

Voedt iedere gedachte die heilzaam voor je is, en stop geen energie in kwalijke gedachten. Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

7. Juiste aandacht. (pali: samma sati)

Aandacht. Dat heeft met denken te maken. Waar dacht je aan? Zoiets. Leuke woordspeling he? Maar wel een woordspeling die jou niet veel wijzer maakt. Als je wilt weten wat aandacht is, denk dan eens aan een zaklantaarn waarvan je de lichtbundel niet alleen kunt richten maar ook kunt verbreden en versmallen  Waar richt je die lichtbundel op? En hoe breed of smal maak je die bundel. Wat zie je dan en wat doe je ermee? Dat zijn allemaal vragen die met juiste aandacht te maken hebben. Boeddha zegt: richt je aandacht eens op jouw lijf en let eens op wat er zich in, op en rondom dat lijf afspeelt. Let eens op je gevoelens. En op jouw geest. Laat jouw licht eens schijnen op alles wat zich in, op en rondom je huis … zonder er perse meteen iets van te vinden. Laat alles maar zijn wat het is, en wees er je er bewust van. Waarom?

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha , Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

8. Juiste bezinning of beschouwing. (pali: samma samadhi)

Het één vloeit bijna automatisch voort uit het andere. Wanneer je – zonder er meteen iets van te moeten vinden – alles observeert wat er zich allemaal in, op en rondom je manifesteert, in het besef dat het feitelijk allemaal illusies zijn… ja, dan ontstaat er een diepe rust.

Samadhi!. Nirwana… er is werkelijk niets, h e l e m a a l  niets om je druk over te maken. En door dan bij leven en welzijn in die rust te blijven, doordrenkt van het besef dat niets en niemand jou op welke manier dan ook iets aan kan doen –  positief noch negatief – is wat juiste beschouwing inhoudt. Ik vindt het volgende korte voorbeeld illustratief: Een tot de tanden bewapende militair dringt een huis binnen en gaat voor de daar aanwezige – ogenschijnlijke simpele – man staan. De man toont geen greintje vrees. “Besef je wel dat ik je hier ter plekke kan doden, zonder met mijn ogen te knipperen?” brult de militair. De aangesproken man kijkt vriendelijk terug en zegt “En besef jij wel dat ik hier ter plekke kan sterven zonder met mijn ogen te knipperen?”  Hoe kan het dat de man zo rustig en onverschrokken blijft? Dat komt doordat hij leeft vanuit de juiste beschouwing.

Refrein: Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. Misschien vind je dat saai, … nou, prijs je dan maar gelukkig dat Boeddha zich aan je voordoet in een oneindig aantal variabele illusies.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk

Lees ook:

  1. Houd gewoon op met …(1)
  2. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  3. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  4. Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    20 februari 2023 om 19:53

    “Nirwana… er is werkelijk niets, h e l e m a a l niets om je druk over te maken. En door dan bij leven en welzijn in die rust te blijven, doordrenkt van het besef dat niets en niemand jou op welke manier dan ook iets aan kan doen – positief noch negatief – is wat juiste beschouwing inhoudt.”

    Dan had de Boeddha na zijn ontwaken kennelijk een onjuiste beschouwing want hij voorzag volgens de Pali overlevering dat hij niet begrepen zou worden als hij de Dhamma zou gaan onderwijzen. De teksten zeggen letterlijk dat hij voorzag dat onbegrepen worden hem alleen maar vermoeienis zou brengen en hinderlijk voor hem zelf zou zijn. Dus wilde hij eerst niet onderwijzen om zichzelf die ellende te besparen.

    Kennelijk vindt zelfs een Boeddha het wel belangrijk dat mensen hem begrijpen en zal zelfs een Boeddha aangedaan raken als mensen hem niet begrijpen.

    Dat is toch wel wat een ander verhaal dan het dode stuk hout genaamd Boeddha die nooit lijdt, nooit aangedaan raakt, geen verlangens heeft, geen verwachtingen, wensloos is, die alles neemt zoals het komt.

  2. Dharmapelgrim zegt

    21 februari 2023 om 07:47

    Begaan zijn met anderen, zijn prediking aanpassen aan het niveau van anderen … dat is wat Boeddha doet. Hij is alles behalve een stuk dood hout, etc. We zijn pas aan het begin van de Lotus soetra. Heb je overigens de voorgaande bijdragen ook gelezen? Lees de volgende ook. Boeddha waarschuwt Saripoetra bijvoorbeeld dat zijn leer moeilijk te begrijpen is. En er lopen duizenden volgelingen van zijn prediking weg. Waarom? Zeg het maar.

    • hennie zegt

      22 februari 2023 om 01:31

      Misschien om de zelfconfrontatie niet aan te gaan. Maar de wereld is toch geen illusie. Waarom zou dat?

  3. Arjan Mulder zegt

    21 februari 2023 om 20:17

    Wat een heerlijk hedendaags taalgebruik! Genuanceerd, knipoog, ontwapenende voorbeelden, soms een ‘sneer’ naar nu. Dank, dank, dank. Wellicht ooit als boekje? Ik verzamel de teksten nu zelf. Heerlijk.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.