• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Wanneer ben je boeddhist?

Wanneer ben je boeddhist?

22 december 2022 door Dharmapelgrim

Wanneer ben je eigenlijk boeddhist? Is dat een goede vraag of niet? En als het een goede vraag is, is er dan wel een goed antwoord op?

De uitgang -isme duidt op het vertonen van typisch gedrag, op een bepaalde leer of levensbeschouwing om te volgen of aan te houden, op een of andere ziekelijke toestand, of op een of ander levend wezen. En de uitgang -ist geeft vervolgens een persoon aan die het typische gedrag vertoont, de leer of levensbeschouwing aanhangt, de ziekelijke toestand vertoont dan wel behoort tot de massa levende wezens. Honderd procent sluitend is deze opsomming echter niet. Want iemand die egoïstisch gedrag vertoont mag dan egoïst heten, en een habituele innemer van alcoholische dranken een alcoholist, een aanhanger van de leer van Calvijn noemen we Calvinist maar een organist is weliswaar een levend wezen, maar er bestaat geen aparte groep organismen dat orgels bespeelt. Ik schaar boeddhisten onder de groep mensen die de leer van Boeddha volgen, in de breedste zin des woords.

Wanneer volg je de leer van Boeddha? Dat is dan de vraag. Doe je dat door zoveel mogelijk kennis te vergaren over wat hij volgens zijn volgelingen allemaal heeft gezegd? Zijn volgelingen hebben zoveel mogelijk opgeschreven, uit het hoofd. En wat zij hebben opgeschreven is tot op de dag van vandaag na te lezen. Als je héél precies wilt weten wat hij – de Boeddha dus – heeft gezegd, moet je de teksten uiteraard bestuderen in de oorspronkelijke taal waarin zijn woorden zijn opgetekend door volgelingen, dus niet in het Nederlands. Boeddha sprak namelijk geen Nederlands, neem ik aan, ook geen Engels trouwens. Ik ben er zelfs niet zeker van dat hij Palinees sprak.

Maar zelfs áls je alle woorden die aan de Boeddha zijn toegeschreven uit het hoofd zou kennen, zonder de inhoud te verstaan, ben je hoogstens een schriftgeleerde, een soort boeddhistische farizeeër, om het maar zo te zeggen. Misschien is het daarom zinvol te denken aan die keer dat hij alleen een bloem in de hoogte hield, zonder een woord te zeggen.  “De Boeddha nam een bloem, liet ze tussen zijn vingers draaien en zweeg. Van alle monniken in zijn gevolg glimlachte alleen Mahakasyapa. De Boeddha sprak: “Ik heb het oog van de schat van de ware dharma en die wordt nu overgedragen op Mahakasyapa.” lees ik ergens. Helaas is dit hoogstwaarschijnlijk niet meer dan een soort Zen-legende! En laat dat hoogstwaarschijnlijk eigenlijk ook maar weg. Bedoelt wordt hier: het gaat niet om woorden, het gaat om iets waar geen woorden voor bestaan! In geen enkele taal, dus ook niet in het Pali, het Sanskriet, Chinees of Japans. Sorry knappe koppen die ons met allerlei moeilijke termen willen overtuigen, houdt liever een bloem omhoog! Als je tenminste zelf beseft wat daarmee wordt bedoelt. Dogen zenji schijnt te hebben gezegd: ‘De kleur van de bergen en de stem van de rivier zijn het onderricht van de Boeddha.’  De natuur spreekt geen Palinees, Chinees, Japans of welke taal dan ook, maar verkondigt Boeddha’s leer dag in dag uit, overal ter wereld. Om dat te kunnen verstaan, hoef je zelfs nooit van Boeddha te hebben gehoord.

Dus, wanneer ben je eigenlijk boeddhist? Ik denk: zodra je ophoudt met af te gaan op teksten, en je hart, mind, of hoe je het maar noemen opent voor al wat IS. Overal om je heen. De middenweg die Boeddha predikte is recht voor je, naar welke windrichting je je ook keert. Je staat er op! Maar blijf alert, want als je ook maar één moment denkt dat je op de enige goede weg bent – als boeddhist – ben je er mijlenver van verwijderd.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: Boeddha, boeddhist, Calvijn, dharma, hart, IS, leer, middenweg, mind, Pali

Lees ook:

  1. Sangha – united we stand
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (45)
  3. Met stomheid geslagen
  4. Giving it all away

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.