• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – de adem van de draak

Bodai – de adem van de draak

20 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden. Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien. Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen. Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Tingelingelingelingegelingtingelingelingelingegingelinge.Grrrrrrrrr, knarst Bodai’, sniffffff…. En denkt: ‘het is nog veel te vroeg, mag ik nog wat blijven liggen.’ Slaperig staat hij toch op, iedereen is de kamer al uit, hij zet een streep door de vier streepjes die op de muur staan en mompelt- ‘de vijfde dag, houdt het dan nooit op.’ Door de regen sjokt Bodai naar de wasplaats en wordt goed wakker als hij water in zijn gezicht heeft geplensd. Tegelijkertijd klinken de kleppers voor de ‘Taiso’, net iets te laat komt hij de tempel binnen. Gelukkig is hij niet de enige, tijdens de oefeningen druppelen er nog meer laatkomers binnen.

Als Bodai rondkijkt ziet hij ook dat er monniken niet aanwezig zijn, ook de oude lama met het norse gezicht is er niet. Bodai grinnikt inwendig, hij was een beetje bang van die norse monnik maar nu laat die het toch afweten. ‘Taiso owari’…iedereen sjokt de tempel in. Moeizaam loopt de zwangere vrouw de tempeltrap af en rust even uit op de onderste tree. De grote man die naast Bodai zit helpt haar overeind en samen lopen zij naar de meditatiehal. Als hij weer op zijn plekje zit komt lama Arala de trap op, als hij achter Bodai staat zegt hij: ‘Grote dappere man,…..grote dappere sterke man.’ Dan volgt een harde klap op zijn schouder. Ook de zwangere vrouw krijgt een harde klap op haar schouder. Het is alsof hij samensmelt met het kussen, de bank, de vloer, alsof hij een wordt met de aarde, hij zit als een huis.

Meteen er op gaat de bel, verbaast staat Bodai op en als hij naar het wierookvat in de meditatiehal kijkt ziet hij dat de wierookstaaf nog als klein puntje smeult. Als Bodai de trap afloopt grinnikt hij en denkt ’Ja,ja, vleugelvoeten.’ Maar tijdens de tempeldienst krijgt hij weer kramp in zijn benen en doet zijn hoofd raar. Het maakt niet uit hoe hij gaat zitten en bij de laatste sutra biggelen er tranen over zijn wangen.Als de tempeldienst afgelopen is gaat hij met zijn hoofd op z’n knieën achter de meditatiehal zitten. Zal hij dan toch maar naar lama Raiwata gaan? Zelfs vroeger bij de steenhouwer was het niet zo zwaar. Dan gaat de bel in de meditatiehal, Bodai  denkt: ‘Het kan me niks schelen ik blijf hier zitten, ze zoeken het maar uit.’

De eerste stralen van de zon komen over de berg heen en kleuren alles oranje, dan zijn er twee handen op zijn schouders. Een vriendelijke stem zegt; ‘De lama is heel trots op je”.’ Bodai kan niks zeggen en barst in snikken uit. De twee handen masseren zijn schouders als hij weer een beetje rustig is en omkijkt ziet hij het vriendelijke gezicht van de hoofdmonnik die zegt; ‘Je hebt het zwaar hè.’ Bodai snottert en zegt: ‘Ja. Ik heb het vroeger ook zo zwaar gehad. De hoofdmonnik gaat naast hem zitten. En begint te vertellen.

‘Ik weet nog goed de dag dat ik mijn huis verliet om monnik te worden

Toen ik jong was, moest ik onder invloed van mijn familie naar de tempel, mijn moeder kon niet meer voor mij zorgen. Voor die tijd, toen ik klein was ging ik samen met mijn grootmoeder naar de tempel. In die tijd vond ik dat leuk. De tempel was een plek waar je dingen leerde waar mooie muziek werd gemaakt en ik boeddhabeelden zag.

Toen ik jong was stierf mijn vader en mijn grootmoeder, die zo lief voor me was, stierf ook. Ik werd heel hard met de dood geconfronteerd. Ik zag dat er geen ontsnappen aan geboorte en dood is. Dat de mensen die mij zo gelukkig maakten, de mensen waar je niet zonder kan  je in de steek laten, niemand kon mij uitleggen waarom. Toen ik klein was kroop ik bij mijn moeder in bed die nog veel harder huilde dan ik omdat ze wist dat ze zonder mijn vader en grootmoeder niet meer voor mij kon zorgen. En ik begreep niet waarop ze mij naar de Dayan tempel stuurde. Ik kreeg een eigen kamertje waar ik mijzelf in slaap huilde.

Toen de lama mij ‘s morgens kwam halen voor de tempeldienst en we de tempel binnen gingen en ik de boeddhabeelden zag, maakten die zo’n indruk op me, ze hadden zo’n waardige uitstraling, zo stil zo kalm. Natuurlijk had ik die al heel vaak gezien met mijn grootmoeder, maar dan zat de tempel vol met mensen. Maar toen, zo ‘s morgens vroeg, alleen met de lama, het was alsof het grote rustende wezens waren, geen zorgen, tijdloos. Ik voelde mij zo gelukkig, tevreden, ik dacht als er een manier is om zo te worden dan laat ik alles voor wat het is en word ik monnik. Ik denk dat  ik toen zeven jaar was en ik wist dat het niet makkelijk zou worden.

De lama had ik al heel vaak horen zeggen: ‘Boeddha heeft gezegd: “alleen onverschrokkenen kunnen monnik worden, want het is zo moeilijk om de wereld los te laten. Je moet alles, maar dan ook alles loslaten. Je familie, vrienden alle plezierige dingen, het huwelijk, dat alles moet je loslaten.

Je leeft in een tempel alleen of met andere monniken en het maakt niet uit, je voelt je zo alleen, zo alleen. En na verloop van tijd wilde ik naar buiten, de tempel uit, de stad in, leuke dingen doen, lekkers eten. En je weet dat de stad een poel van moeilijkheden is. Maar je emoties krijgen de overhand,… emoties, verlangen trek in lekkere dingen, alleen maar problemen. De mensen in de stad zijn niet in evenwicht, liefde, haat, ze gaan daarin tot in het extreme, Hmmm.

Alleen met mededogen kan je de ellende de baas- als je iedereen vanuit mededogen bekijkt, benadert,.. dat is je hart volgen. Zo kun je de ellende achter je laten. Elke ochtend en avond doen we een tempeldienst, elke ochtend en avond meditatie, ik had er in het begin moeite mee. Ik ben drie keer weggelopen maar ik ben elke keer weer teruggekomen, er is iets in mij dat is sterker dan leuke dingen doen en lekkers eten. Ik wil niet naar de tempel, ik wil geen monnik zijn. Maar telkens als ik weg liep was het alsof ik geroepen werd en dan zei ik tegen mezelf: Je kan me wat,… je kan de pot op, zoek het maar uit met je tempel. Maar als ik dan stiekem op de markt een appel pikte en met de jongens uit de buurt in de rivier ging zwemmen was het helemaal niet leuk, had ik er helemaal geen plezier in. En als ik dan weer naar de tempel ging stond de lama bij de poort en zei: “Ik heb wat eten voor je bewaard, je zal wel honger hebben kom maar gauw binnen.”

Door gestommel achter hun rug wisten ze dat de meditatie afgelopen was en de hoofdmonnik zei lachend: ‘Er is vast wat eten voor ons bewaard, ga je mee?’Na de maaltijd had Bodai heel even tijd om zijn benen te masseren. Zijn trieste bui was gezakt en hij voelde zich rustig. Toen de bel ging liep hij naar zijn eigen plekje op de meditatie bank en bij de derde slag op de bel versmolt hij met zijn kussen. Toen de man naast hem met de stok geslagen werd bleef hij onverstoorbaar zitten, pijn of geen pijn het kon hem niet meer schelen. De bel…..Kinhin… de bel meditatie…. De bel… Kinhin….. de bel….meditatie. Er was pijn, er was pijn er was pijn, er was een diepe zucht, en alle pijn van de wereld was weg, hij zat, hij……adem, adem,… woeste adem,……woeste adem,….adem van de draak,…. Bodai bereed de adem van de DRAAK..

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Japans boeddhisme, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai – in training
  3. Bodai – Varsika (de regentijd)
  4. Bodai – de bel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.