• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie 42: Liturgie

Over Theologie 42: Liturgie

7 november 2022 door Dharmapelgrim

We zijn op viervijfde van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag: 

Zo en niet anders

Als je het over liturgie hebt, heb je het over het geheel van voorgeschreven gebeden, ceremoniën en handelingen die een eredienst uitmaken. Voorgeschreven. Ik lees daaruit: zo moet het, en niet anders. Voor mensen zonder enige fantasie, is dat handig. Als je de liturgie kent en volgt, loop je als het ware een geplaveid pad af van A naar B. Je kunt niet verdwalen. Je kunt (zolang je de route volgt) geen fouten maken, want overal kom je ‘bordjes’ tegen die aangeven wat je moet doen of moet zeggen. Eigenlijk kun je je verstand gewoon uitschakelen en de hele zaak op ruggenmergreflexen afhandelen. Bij wijze van spreke natuurlijk.

De cursus Theologie besteedt een hele les aan de liturgie. De katholieke liturgie, wel te verstaan, waar alle andere christelijke liturgieën min of meer van zijn afgeleid. Om misverstanden te voorkomen: ik heb niets tegen bepaalde rituelen! Rituelen kunnen bijzonder krachtig zijn en enorme invloed op mensen hebben. Waar ik moeite mee heb is het onderschatte gevaar dat een liturgie gemakkelijk kan ontaarden in het dom volgen van een reeks voorschriften en het prevelen van teksten die alleen uit de mond komen, maar beslist niet uit het hart. Daar staat tegenover dat – zeker wanneer je met een volle kerk te maken hebt – lang niet iedereen in staat is een voorganger te volgen die ‘zomaar recht uit het hart wat doet en zegt’, want laten we wel zijn: hoe groot is de kans dat iedereen in de kerk op precies dezelfde golflengte zit als de voorganger? Die kans is, zachtjes gezegd, praktisch nul. De voorganger moet daarom een pad volgen dat iedereen kán volgen. En hij moet woorden spreken die iedereen kán begrijpen, en die kans wordt duidelijk door redundantie vergroot. Redundantie houdt in: herhaling, herhaling, herhaling. Steeds weer hetzelfde, zei het in andere woorden, of in andere melodieën, of in andere formuleringen… maar in feite blijft het: herhalen, herhalen, herhalen van dezelfde inhoud en betekenissen. Op den duur landt er dan wel iets, mag je hopen. De katholieke liturgie volgt daarom 365 maal per jaar steeds hetzelfde pad en verkondigt 365 maal per jaar dezelfde boodschap, in dagelijk net iets andere bewoordingen. Herhaling, herhaling, herhaling … jaar in, jaar uit, tot de hele liturgie zo is ingesleten dat je die kunt dromen!

  1. Zingen bij binnenkomst.
  2. Het altaar bewieroken en kussen.
  3. Kruistekens maken.
  4. De gemeenschap begroeten.
  5. De liturgie inleiden (De Introïtus)
  6. Boetedoening (Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld!).
  7. Kyrië (Heer, ontferm U).
  8. Gloria.
  9. Gebed van de dag.
  10. Lezing      (doorgaans uit het OT – met antwoordpsalm)
  11. Evangelie (altijd uit het NT)
  12. Homilie (de preek)
  13. Credo (de geloofsbelijdenis)
  14. Voorbeden (bijvoorbeeld voor de noden van …)
  15. Voorbereiding Eucharistie (inrichting van het altaar).
  16. Dankgebed voor brood en wijn.
  17. Water bij de wijn doen (symbolisch voor de goddelijke en menselijke natuur van Christus en zijn band met ons)
  18. Offergebed (ook symbolisch voor zelfopoffering).
  19. Eucharistisch hooggebed (de kern van de liturgie)
  20. Prefatie (oproep tot de gemeente: wie denkt – die dankt!)
  21. Sanctus (Heilig, heilig is de Heer… doorgaans gezongen).
  22. Epiclese (aanroeping van God… het is niet de mens die iets teweeg brengt).
  23. Instellingswoorden (Neemt, eet en drink…)
  24. Acclamatie (instemming door gemeente met wat vooraf ging)
  25. Anamnese (in herinnering brengen)
  26. Smeekbeden
  27. Intercessie (waarin doorgaans ook overledenen worden herdacht)
  28. Doxologie (Door Hem, en met Hem en in Hem …etc)
  29. Onze Vader (gebed)
  30. Vredeswens (wenst elkaar de vrede …
  31. Brood breken (meestal is dit een grote hostie)
  32. Agnus Dei ( Lam Gods, meestal gezongen).
  33. Voorbereidend gebed (“Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt, maar spreek slechts één woord en mijn ziel zal gezond worden”
  34. Communie van de priester (en anderen die hem assisteren);
  35. Communie van de gelovigen (ieder die wil gaat voor brood en wijn)
  36. Reinigen van schaal en kelk (er wordt niets weggegooid! De priester moet de wijn die in de kelk overblijft opdrinken!)
  37. Gebedsstilte (ieder voor zich… )
  38. Danklied
  39. Slotgebed
  40. Zegen en wegzending.

Persoonlijk houd ik van deze liturgie. Ik kan hem inderdaad dromen. En soms merk ik in verschillende kerken minimale verschillen, maar over het algemeen zou ik de liturgie dus ook kunnen volgen in landen waar ik de taal niet van spreek. De inhoud is bekend! De vraag blijft hoe je voorkomt dat gebeden riedeltjes worden, liederen deuntjes en handelingen  nietszeggende gebaren. Bij de ene voorganger springen er bij wijze van spreken vonken over, bij de andere val ik in slaap. En ik vraag mij oprecht af waarom je perse priester moet zijn om een en ander uit te mogen voeren. Ik heb zelf wel eens in het bos, helemaal alleen, een soort van mis opgedragen aan alles wat er in dat bos leefde. Natuurlijk waren er geen liederen burlende herten, psalmen krijsende kraaien of instemmend piepende muizen. De maan en de sterren keken zwijgend op mij neer. En ik plengde tranen met tuiten toen ik mijn oude bruine bolletje – kilometers meegedragen in mijn rugzak – in tweeën scheurde en in de tomatensoep doopte, dat maar even voor het bloed van Christus door moest gaan. “Heer ontferm u!” En ik nodigde meteen Boeddha ook maar uit, en Lao Tze, en weet ik wie al niet meer. En ik weet zeker dat ze er allemaal waren. En het was goed zo, al ging het vast niet allemaal zoals het precies door de kerk was voorgeschreven. Het maakte niks uit. Er heerste diepe, diepe vrede in het bos.

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: Boeddha, BOS, diepe vrede, herhaling, Lao Tze, liturgie, mis opdragen, over theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  2. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  3. Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk
  4. Over Theologie deel 11 – Geloof en ratio

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Carla zegt

    8 november 2022 om 19:27

    Dank je wel Dharmapelgrim voor het delen van je rijke, doordachte gedachten. De een nog mooier, treffender dan de ander. Veel herkenbaar en invoelbaar. En weet……dat ik nooit meer tomatensoep met brood zal eten zonder aan je ontroerende beschrijving en ervaring te denken.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.