• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De oorsprong van Kathina

De oorsprong van Kathina

5 september 2022 door Arjan Schrier

Kathina is een jaarlijks terugkerende ceremonie in Boeddhistische landen zoals Myanmar, Sri Lanka en Thailand. Lekenvolgelingen komen aan het einde van de regenperiode (de maanden juli t/m oktober) naar het klooster en offeren van allerlei dingen aan de monniken. Het meest belangrijke offer aan de monniken is de Kathinacīvara: dat is de pij (het kleed dat monniken dragen), welke uiteindelijk aan één specifieke monnik wordt geofferd.

Wat is de oorsprong van Kathina?

In de tijd van de Boeddha trokken monniken te voet door India. In de regenperiode, wanneer monniken door de modder moesten lopen, beschadigden ze ongewild de gewassen van de plaatselijke landbouwers. Nadat dezen hierover klaagden, besloot de Boeddha dat de monniken in de regenperiode op één plaats zouden blijven.

Het gebeurde dat een groep van dertig monniken de regenperiode in de nabijheid van de Boeddha door wilden brengen. De monniken trokken in de richting van het klooster waar de Boeddha verbleef. Het regenseizoen startte echter eerder dan ze hadden verwacht. Ze konden niet verder. Daarom brachten deze monniken het regenseizoen samen door in de plaats waar ze op dat moment aan waren gekomen. Ze brachten deze periode in harmonie met elkaar door. Aan het einde van het regenseizoen gingen ze alsnog naar de Boeddha toe. Daar aangekomen, vertelden zij de Boeddha hoe zij hun regenseizoen hadden doorgebracht.

De Boeddha prees de monniken en de manier waarop zij hun regenseizoen op een goede manier, door met elkaar te delen en elkaar met vriendelijkheid te behandelen, hadden doorgebracht. Daarna gaf de Boeddha hen kleden die eerder aan hem waren geofferd, welke de monniken tot een cīvara (de pij: het kleed dat monniken dragen) konden maken. De monniken mochten kiezen aan wie zij deze cīvara gaven.

Om de cīvara te maken gebruikten de monniken een houten frame waarop zij het kleed spreidden: de Kathina. Het festival Kathina is genoemd naar dit frame. Later maakten lekenvolgelingen gebruik van de Kathina om naar het klooster te komen en zelf een cīvara te offeren aan de Sangha van monniken. Deze speciale ‘Kathinacīvara’ wordt geofferd aan de hele Sangha van monniken. Onderling beslissen de monniken aan wie deze cīvara persoonlijk wordt gegeven.

De traditie

Hier is in de loop der eeuwen in Boeddhistische landen een traditie omheen ontstaan. Mensen komen van heinde en verre naar het klooster om cīvara’s en andere benodigdheden voor de monniken te offeren. Hoewel er maar één Kathinacīvara is, mogen mensen aan alle monniken een cīvara offeren. Vaak offeren mensen ook items zoals zeep, tandenborstels, andere verzorgingsartikelen en spullen die nodig zijn voor het onderhoud van het klooster. Ook nu wordt deze traditie nog levend gehouden. Op deze manier kunnen mensen puñña (het pali woord voor ‘verdienste’: dat wil zeggen: een goede heilzame daad, zoals in dit geval, het geven van items, die leidt tot een mooi resultaat in de toekomst) vergaren.

Kathina is aldus een heel belangrijke ceremonie in het Boeddhisme: monniken wordt in staat gesteld hun heilzame leven, stralend door deugdzaamheid en meditatie, te leven en de lekenvolgelingen kunnen daden doen waardoor zij in de toekomst mooie dingen tegemoet kunnen zien: zoals een goede wedergeboorte, vreugde door loslaten en uiteindelijk vrijheid van alle leed.

Sādu, sādu, sādu!!

Categorie: Arjan Schrier, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Onderwijs Tags: India, Kathina, regenseizoen

Lees ook:

  1. Indiase minister van Buitenlandse Zaken huldigt boeddhistisch klooster in Nepal in
  2. Indiase militairen leren Tibetaanse taal en cultuur om de banden in grensgebied met Tibet te verstevigen
  3. Zuid-Koreaanse monniken bidden voor wereldvrede
  4. Triratna India – 300 miljoen mensen leven onder armoedegrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.