• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie deel 11 – Geloof en ratio

Over Theologie deel 11 – Geloof en ratio

4 april 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Geloof en ratio

Een rationeel mens gelooft niet, en een gelovig mens is niet rationeel, zei iemand eens tegen mij. En ik dacht, en denk nog steeds: wat een onzin!

Het zou betekenen dat iemand die op de rede vertrouwt, verstandig is en weldoordacht handelt niet gelovig zou kunnen zijn, of dat iemand die gelovig is niet redelijk en nuchter kan zijn of doeltreffend zou kunnen handelen. Zoiets. Daar ben ik het dus niet mee eens. En in de les theologie die over de schijnbare tegenstelling geloof versus ratio gaat, vind ik voldoende stof om mij in mijn stellingname bevestigd te voelen.

Zoals ik al in een vorige bijdrage opmerkte, vind ik mijzelf géén atheïst maar wel een agnost. Ik geloof zeer zeker ergens in, al vind ik het tegelijk vreselijk lastig uit te leggen waarin dan precies. Verder dan: “ik weet het niet” kom ik niet, en eigenlijk hoeft dat van mij ook niet. Iets zeker weten, lijkt mij de dood in de pot. Saaie boel.

Dat er verschil is tussen theorie en praktijk, maakt iedereen dagelijks mee. Steek de straat maar over. Als kind dacht ik: stel dat je iedere seconde op de helft komt van de afstand die je nog af moet leggen om aan de overkant van de straat te komen, dan kom je in de eeuwigheid nooit aan. Je bent in no-time bijna waar je wezen wilt, maar dan stokt het. In theorie kun je namelijk steeds de helft van de helft nemen. Dat kan in theorie tot in het oneindige… en dus heb je een oneindig aantal seconden nodig om de overkant te bereiken. Een oneindig aantal seconden staat mijns inziens gelijk aan: eeuwig! Voor omstanders zal het lijken alsof je bevriest, versteent of wat dan ook, vlak voor je één voet op de door jou zo vurig begeerde overkant kunt zetten…. want je moet eerst de helft van de helft van de helft en ga zo maar door … En toch leert de praktijk dat je die overkant moeiteloos wél bereikt. Sterker nog: iedereen kan dat, doet het en herhaalt het keer op keer. Ergens gaat iedereen tijdens het oversteken van een weg dus een punt over waarop de theorie van de helft van de helft van de helft niet meer werkt. Maar waar? Ik denk dat het met ratio en geloof net zo gaat. Ergens steek je de weg over. Puur rationeel kom je nooit aan… en toch… toch… .

Een rationeel mens gebruikt en vertrouwt op zijn ratio. Meer dan op wat anders! Maar iemand die altijd alleen maar op het gezonde verstand vertrouwt, is in mijn ogen slechts half mens. Het tegenovergestelde van ratio is: emotie. Emoties ofwel gevoelens zijn per definitie niet rationeel. Neem het meest bezongen gevoel, de liefde. Zodra je liefde rationeel benadert, blijft er niks van over. Wat zijn de exacte ingrediënten van de liefde die partners voor elkaar of ouders voor hun kinderen voelen? Ik ken mensen die zielsveel van elkaar en hun kinderen houden. Tegelijk vind ik niet alleen hun onderlinge liefde onbegrijpelijk, maar hun kinderen… ettertjes zijn het! Oordelen mag niet…. maar laat ik het zo zeggen: ik snap niet wat die ouders in elkaar zien en ik zou hun kinderen gewoon terug de baarmoeder in willen duwen. Ik wil maar zeggen … (O, ik zie sommige mensen al naar de ‘reageer’ toets wijzen om een rake opmerking te plaatsen. Ga je gang.)

We hebben het over geloof versus ratio. Het een sluit het ander niet uit. Ze vullen elkaar aan! Met alleen ratio loop je net zo vast als met alleen geloof. Vind ik. Geloof en ratio vormen op gegeven moment een cirkel, waarop niemand meer een begin of eindpunt aan kan wijzen. Je kunt linksom of rechtsom cirkelen, het maakt voor de cirkel zelf niks uit. Ik denk evenwel dat het geen eens een cirkel is, maar een bol…met nog meer richtingen. En het zal (denk ik rationeel en voel ik aan mijn water) uiteindelijk zelfs geen bol blijken, maar een in alle richtingen onbegrensd “iets” dat van oneindig klein naar oneindig groot gaat. Maar nogmaals: ik weet het niet!

“Bid jij wel eens?” Deze vraag is mij wel eens gesteld. Ik heb die vraag toen bevestigend beantwoord.

“En tot wie bid jij dan?” luidde de volgende vraag. Dát wist ik eigenlijk niet. Ik kon wel zeggen tot wie ik mij in ieder geval niet richtte. Maar tot wie of wat dan wel? Dus stelde ik een wedervraag: “Maakt dat wat uit?”

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: geloof en ratio, over theologie, serie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  3. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  4. Over Theologie deel 8 – Sacramenten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob Dequeecker zegt

    5 april 2022 om 14:06

    Mooi dat u schrijft: “Ik denk evenwel dat het geen eens een cirkel is, maar een bol…met nog meer richtingen.” Voor de ene is dit maar een nuance verschil, voor de ander, incl mezelf, een wereld van verschil. Daar waar zien het kennen(ratio) overstijgt. Mooi ❤️🙏

  2. Jacob van Keulen zegt

    6 april 2022 om 16:45

    Aardige vergelijking die (wereld)bol: een wereld van verschil(lende) richtingen/ gezindten ook..

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.