De Chinese president stelt dat ‘mensenrechten’, ‘vrijheid’ en ‘democratie’ bourgeois, westerse waarden zijn die een marxistisch land nooit zal accepteren.
Een van de grootste fouten van veel westerse media en politici is dat zij Xi Jinping niet in het Chinees lezen, dat wil zeggen, omdat zijn belangrijkste ideologische geschriften zelden door de CCP in het Engels worden vertaald.
Het dagblad People’s Daily van de CCP publiceert een zeer nuttige reeks ‘Vragen en antwoorden over de studie van Xi Jinping’s gedachten over het socialisme met Chinese kenmerken in de nieuwe tijd.’ De serie is persoonlijk goedgekeurd door Xi Jinping, en de antwoorden zijn een samenvatting van zijn geschriften en toespraken.
Op 2 september jl. in aflevering nr. 34 van de serie bood Xi Jinping’s antwoord op de vraag ‘Waarom moeten we een duidelijk standpunt innemen tegen de zogenaamde ‘universele waarden’ van het Westen?’ Waarom, inderdaad?
De ‘universele waarden’ waar Xi Jinping het over heeft zijn ‘de waarden van ‘vrijheid’, ‘democratie’ en ‘mensenrechten’ die worden voorgestaan door de moderne westerse bourgeoisie.’ Xi Jinping is zoals gewoonlijk een zeer orthodoxe marxist, en verdeelt de menselijke geschiedenis in stadia. Het stadium van de ‘feodale autocratie’ werd verslagen door het meer progressieve stadium van de burgerlijke revoluties. Vervolgens werd de fase van het burgerlijk liberalisme op zijn beurt verslagen, of zou dat moeten worden, door het marxistisch socialisme. De waarden van vrijheid, democratie en mensenrechten, aldus Xi Jinping, ‘hebben een historische rol gespeeld in het proces van verzet tegen de feodale autocratie’. Tijdens dat proces waren het progressieve waarden. Maar binnen het kader van de marxistische dialectische theorie van de geschiedenis werden dezelfde waarden, die eens progressief waren, reactionair in de volgende historische fase. ‘Naarmate de bourgeoisie een dominante positie verwierf, schrijft Xi Jinping, zijn deze waarden steeds meer instrumenten geworden om de heerschappij van het kapitaal te handhaven.’
Het is een ‘slimme’ strategie van de internationale bourgeoisie, geleid door ‘de Verenigde Staten en andere westerse landen,’ vervolgt Xi Jinping, om ‘deze waarden te verpakken als ‘universele waarden’ en ze wereldwijd te promoten, wat veel mensen in verwarring brengt.’ De waarheid voor de Chinese president is dat, als men het marxistisch dialectisch materialisme aanhangt zoals hij doet, er geen ‘universele waarden’ zijn die voor alle stadia van de geschiedenis gelden. Democratie, vrijheid en mensenrechten waren nuttige, geldige instrumenten die door de bourgeoisie werden gebruikt om de ‘feodale autocratie’ te verslaan. In de volgende fase van de geschiedenis zijn het reactionaire wapens om ‘de heerschappij van het kapitaal’ over de proletariërs te handhaven, en zij moeten door het socialisme worden geliquideerd.
Het promoten van vrijheid, democratie en mensenrechten als ‘universele waarden’ creëert een ‘ideologische mist’ waarvan ‘de essentie en de schade’ moeten worden blootgelegd. Een ad hominem argument, vaak gebruikt door Xi Jinping en hier herhaald, is dat de Verenigde Staten niet echt in deze waarden geloven, zoals blijkt uit hun geschiedenis van systemisch racisme dat aan de kaak wordt gesteld door de Black Lives Matter beweging. Wat Xi Jinping meer zorgen baart, is dat de ‘universele waarden’ van vrijheid, democratie en mensenrechten werden gebruikt om ‘het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, de drastische veranderingen in Oost-Europa, de ‘kleurenrevolutie’ en de ‘Arabische Lentes’ te veroorzaken,’ ‘allemaal veroorzaakt door de interventie van de Verenigde Staten en het Westen.’ Erger nog, het Westen bevordert deze waarden in China, aldus Xi Jinping, om ‘uiteindelijk het leiderschap van de Chinese Communistische Partij en het socialistische systeem van mijn land omver te werpen’, waarvan de val ‘onvoorstelbaar’ is.
Het feit dat er geen ‘universele waarden’ zijn, legt Xi Jinping uit, betekent niet dat er geen ‘gemeenschappelijke waarden’ zijn, zoals vrede, ontwikkeling of rechtvaardigheid. Deze gemeenschappelijke waarden kunnen en moeten echter worden geïnterpreteerd volgens de verschillende politieke systemen en nationale tradities. Hoe de gemeenschappelijke waarden in China of Rusland worden geïnterpreteerd is niet hetzelfde als in de Verenigde Staten of Europa.
Dit is natuurlijk het excuus van alle totalitaire regimes die weigeren hun slachtoffers mensenrechten, vrijheid en democratie te geven. Zij beweren dat dit ‘westerse’ waarden zijn die niet universeel kunnen worden toegepast. De woorden van Xi Jinping klinken alle dictators in de wereld als muziek in de oren, en daarom steunen zij China in de Verenigde Naties telkens wanneer zijn abominabel lage staat van dienst op het gebied van de mensenrechten aan de kaak wordt gesteld.
Nu vertelt Xi Jinping degenen die bereid en in staat zijn vijf minuten de tijd te nemen om zijn geschriften te lezen, dat het geen toeval is dat er in China geen mensenrechten, vrijheid en democratie zijn. Het is een essentieel onderdeel van de ideologie van de CCP. De CCP mag dan volhouden dat er in China geen vrijheid, democratie en mensenrechten ‘in westerse zin’ bestaan, maar deze woorden hebben een andere betekenis binnen de Chinese (of Russische, of Arabische) traditie en het politieke systeem. Dit is precies wat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en de moderne theorie van de mensenrechten ontkenden, nadat de nazi’s op soortgelijke wijze hadden beweerd dat de mensenrechten niet universeel waren en dat Duitsland zijn eigen afwijkende traditie had. Er zijn geen ‘westerse’ of ‘oosterse’ mensenrechten. Er zijn alleen de rechten die mensen als mensen zouden moeten genieten, geworteld in de gemeenschappelijke menselijke natuur en niet in een historische traditie of politiek systeem. Ofwel worden ze geëerbiedigd, ofwel worden ze niet geëerbiedigd. Xi Jinping vertelt de wereld dat China ze niet respecteert en dat ook niet zal doen – als de wereld maar zou luisteren.