• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Xi Jinping legt uit waarom hij tegen de mensenrechten is’

‘Xi Jinping legt uit waarom hij tegen de mensenrechten is’

8 september 2021 door gastauteur

De Chinese president stelt dat ‘mensenrechten’, ‘vrijheid’ en ‘democratie’ bourgeois, westerse waarden zijn die een marxistisch land nooit zal accepteren.

door Massimo Introvigne

Een van de grootste fouten van veel westerse media en politici is dat zij Xi Jinping niet in het Chinees lezen, dat wil zeggen, omdat zijn belangrijkste ideologische geschriften zelden door de CCP in het Engels worden vertaald.

Het dagblad People’s Daily van de CCP publiceert een zeer nuttige reeks ‘Vragen en antwoorden over de studie van Xi Jinping’s gedachten over het socialisme met Chinese kenmerken in de nieuwe tijd.’ De serie is persoonlijk goedgekeurd door Xi Jinping, en de antwoorden zijn een samenvatting van zijn geschriften en toespraken.

Op 2 september jl. in aflevering nr. 34 van de serie bood Xi Jinping’s antwoord op de vraag ‘Waarom moeten we een duidelijk standpunt innemen tegen de zogenaamde ‘universele waarden’ van het Westen?’ Waarom, inderdaad?

De ‘universele waarden’ waar Xi Jinping het over heeft zijn ‘de waarden van ‘vrijheid’, ‘democratie’ en ‘mensenrechten’ die worden voorgestaan door de moderne westerse bourgeoisie.’ Xi Jinping is zoals gewoonlijk een zeer orthodoxe marxist, en verdeelt de menselijke geschiedenis in stadia. Het stadium van de ‘feodale autocratie’ werd verslagen door het meer progressieve stadium van de burgerlijke revoluties. Vervolgens werd de fase van het burgerlijk liberalisme op zijn beurt verslagen, of zou dat moeten worden, door het marxistisch socialisme. De waarden van vrijheid, democratie en mensenrechten, aldus Xi Jinping, ‘hebben een historische rol gespeeld in het proces van verzet tegen de feodale autocratie’. Tijdens dat proces waren het progressieve waarden. Maar binnen het kader van de marxistische dialectische theorie van de geschiedenis werden dezelfde waarden, die eens progressief waren, reactionair in de volgende historische fase. ‘Naarmate de bourgeoisie een dominante positie verwierf, schrijft Xi Jinping, zijn deze waarden steeds meer instrumenten geworden om de heerschappij van het kapitaal te handhaven.’

Het is een ‘slimme’ strategie van de internationale bourgeoisie, geleid door ‘de Verenigde Staten en andere westerse landen,’ vervolgt Xi Jinping, om ‘deze waarden te verpakken als ‘universele waarden’ en ze wereldwijd te promoten, wat veel mensen in verwarring brengt.’ De waarheid voor de Chinese president is dat, als men het marxistisch dialectisch materialisme aanhangt zoals hij doet, er geen ‘universele waarden’ zijn die voor alle stadia van de geschiedenis gelden. Democratie, vrijheid en mensenrechten waren nuttige, geldige instrumenten die door de bourgeoisie werden gebruikt om de ‘feodale autocratie’ te verslaan. In de volgende fase van de geschiedenis zijn het reactionaire wapens om ‘de heerschappij van het kapitaal’ over de proletariërs te handhaven, en zij moeten door het socialisme worden geliquideerd.

Het promoten van vrijheid, democratie en mensenrechten als ‘universele waarden’ creëert een ‘ideologische mist’ waarvan ‘de essentie en de schade’ moeten worden blootgelegd. Een ad hominem argument, vaak gebruikt door Xi Jinping en hier herhaald, is dat de Verenigde Staten niet echt in deze waarden geloven, zoals blijkt uit hun geschiedenis van systemisch racisme dat aan de kaak wordt gesteld door de Black Lives Matter beweging. Wat Xi Jinping meer zorgen baart, is dat de ‘universele waarden’ van vrijheid, democratie en mensenrechten werden gebruikt om ‘het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, de drastische veranderingen in Oost-Europa, de ‘kleurenrevolutie’ en de ‘Arabische Lentes’ te veroorzaken,’ ‘allemaal veroorzaakt door de interventie van de Verenigde Staten en het Westen.’ Erger nog, het Westen bevordert deze waarden in China, aldus Xi Jinping, om ‘uiteindelijk het leiderschap van de Chinese Communistische Partij en het socialistische systeem van mijn land omver te werpen’, waarvan de val ‘onvoorstelbaar’ is.

Het feit dat er geen ‘universele waarden’ zijn, legt Xi Jinping uit, betekent niet dat er geen ‘gemeenschappelijke waarden’ zijn, zoals vrede, ontwikkeling of rechtvaardigheid. Deze gemeenschappelijke waarden kunnen en moeten echter worden geïnterpreteerd volgens de verschillende politieke systemen en nationale tradities. Hoe de gemeenschappelijke waarden in China of Rusland worden geïnterpreteerd is niet hetzelfde als in de Verenigde Staten of Europa.

Dit is natuurlijk het excuus van alle totalitaire regimes die weigeren hun slachtoffers mensenrechten, vrijheid en democratie te geven. Zij beweren dat dit ‘westerse’ waarden zijn die niet universeel kunnen worden toegepast. De woorden van Xi Jinping klinken alle dictators in de wereld als muziek in de oren, en daarom steunen zij China in de Verenigde Naties telkens wanneer zijn abominabel lage staat van dienst op het gebied van de mensenrechten aan de kaak wordt gesteld.

Nu vertelt Xi Jinping degenen die bereid en in staat zijn vijf minuten de tijd te nemen om zijn geschriften te lezen, dat het geen toeval is dat er in China geen mensenrechten, vrijheid en democratie zijn. Het is een essentieel onderdeel van de ideologie van de CCP. De CCP mag dan volhouden dat er in China geen vrijheid, democratie en mensenrechten ‘in westerse zin’ bestaan, maar deze woorden hebben een andere betekenis binnen de Chinese (of Russische, of Arabische) traditie en het politieke systeem. Dit is precies wat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en de moderne theorie van de mensenrechten ontkenden, nadat de nazi’s op soortgelijke wijze hadden beweerd dat de mensenrechten niet universeel waren en dat Duitsland zijn eigen afwijkende traditie had. Er zijn geen ‘westerse’ of ‘oosterse’ mensenrechten. Er zijn alleen de rechten die mensen als mensen zouden moeten genieten, geworteld in de gemeenschappelijke menselijke natuur en niet in een historische traditie of politiek systeem. Ofwel worden ze geëerbiedigd, ofwel worden ze niet geëerbiedigd. Xi Jinping vertelt de wereld dat China ze niet respecteert en dat ook niet zal doen – als de wereld maar zou luisteren.

Massimo Introvigne (1955, Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Centrum voor Studies over Nieuwe Religies (CESNUR), een internationaal netwerk van wetenschappers die nieuwe religieuze bewegingen bestuderen. Introvigne is auteur van ongeveer 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de voornaamste auteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van de religies in Italië). Hij is lid van de redactieraad van het Interdisciplinary Journal of Research on Religion en van de raad van bestuur van Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij ‘Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies’ van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Waarnemingscentrum voor godsdienstvrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om problemen inzake godsdienstvrijheid op wereldschaal te monitoren.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/xi-jinping-explains-why-he-is-against-human-rights/

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek Tags: China, democratie, vrijheid, waarden, Xi Jinping

Lees ook:

  1. ‘Hong Kong kan Xi Jinping de kop kosten’
  2. Voormalig Tibetaans politiek gevangene fietst 800 kilometer lange vrijheidstocht door de VS
  3. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’
  4. Xi Jinping in Tibet – geen religie maar water

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.