• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Euthanasie in het boeddhisme

Euthanasie in het boeddhisme

4 mei 2021 door Adi Ichsan

Tegenwoordig is ‘voltooid leven’ een ingeburgerd begrip en mensen zouden het recht hebben hun eigen leven in die fase te beëindigen. Maar wat is voltooid? De wet staat euthanasie toe als er sprake is van ondraaglijk lijden, zoals bij ernstige psychische aandoeningen. Wat is ondraaglijk lijden? Je hoeft tegenwoordig niet meer voor de trein te springen, wetgeving maakt legale hulp mogelijk. Hoe zou men daarin moeten handelen als boeddhist of als vipassana yogi?

Ook met betrekking tot deze vragen maakt de dhamma onderscheid in “conventionele waarheid” en “ultieme waarheid”. In de ultieme betekenis is een leven pas voltooid wanneer Nibbāna volledig gerealiseerd is. Een leven waarbij Nibbāna alleen tijdelijk wordt gerealiseerd of een leven waar geen kennis en ervaring van Nibbāna is verkregen is niet voltooid, met als gevolg repeterende weder-existentie van het verblinde bewustzijn.

Voltooide leven

Conventioneel gezien is een leven betrekkelijk voltooid wanneer subjectief wordt ervaren dat de levenstaken volbracht zijn; de doelen in dit leven bereikt zijn; de leertaken vervuld zijn; de verplichtingen vervuld; geen vragen meer die verheldering vergen en de schulden afgelost. De leertaken moeten echter wel opgevat worden als de levensinzichten die uiteindelijk tot de realisatie van Nibbāna leiden, m.a.w. ben je als mens volledig bevrijd van elke spoor van kwaadwilligheid, begeerte en verblinding. Conventioneel voltooid is dus betrekkelijk want voordat verlichting bereikt wordt -door Nibbāna te realiseren- kan het in de ultieme betekenis niet voltooid zijn. Bevrijd betekent namelijk ook bevrijd van angst voor de dood en het onbekende; bevrijd van behoeften en verlangens; bevrijd van de hunkering naar vorm, ideeën en waarneming.

Vandaar dat er voorzichtigheid is geboden bij het bepalen of het leven inderdaad voltooid is, m.n. wanneer zelfdoding hiermee wordt gemotiveerd. Conventioneel opgevat is zelfdoding een vorm van nemen van leven, dus een breuk van de eerste levensregels “ik zal mij weerhouden om levens te nemen” in de vijf-, de acht-, de tien leefregels (sila) en de 3de regel van de Patimokha[1] van de kloosterlingen. Echter de boeddha dhamma kent geen metafysische geboden en maakt altijd onderscheid in conventionele realiteit en de ultieme realiteit, waar beide door verschillende wetten van weder-afhankelijkheden worden bestierd.

Zelfdoding

Inzake zelfdoding is het niet anders, de dhamma maakt onderscheid tussen de wereldling (putujana) en de beoefenaar (sekha), die beiden verschillende leefregels volgen.  Laten wij eerst het geval van een sekha bekijken: de beoefenaar op het achtvoudige pad. Het doel van een sekha is het “overwinnen van de dood”, m.a.w. overwinnen van de doodangst en het overwinnen van de herrijzenis van bewustzijn: het stoppen van wedergeboorte. Een beoefenaar die een leek (upasak) of monnik (pabajja) is, heeft primair als taak het direct realiseren van lijden en de oorzaak daarvan als voorwaarde voor het stoppen van wedergeboorte.

Voor een beoefenaar is dus lijden, uitzichtloosheid, verveling of de wens om te sterven geen legitieme of heilzame motivatie voor het beëindigen van het eigen leven. Daarentegen gebruikt de beoefenaar deze gegevens juist om doodsangst en doodswens te overwinnen en te realiseren dat er uiteindelijk geen “zelf” bestaat. Het leven is immers nooit voltooid tenzij er geen herrijzenis meer gebeurt van bewustzijnsinstanties. Realisatie van het lijden, de oorzaak ervan, het stoppen ervan en Nibbāna betreden gebeurt immers tijdens het in leven zijn.

Uitzonderingen volgens de dhamma

Toch erkent de dhamma hierin uitzonderingen, zoals in de Channovada sutta[2]. Daarin deed de Boeddha uitspraak inzake de zelfmoord van de zieke monnik Channa, die geteisterd werd door ondraaglijke pijnen. De Boeddha zei dat bij die zelfmoord geen blaam trof, ondanks twijfelende tegenargumenten van zijn voornaamste leerlingen. De sutta suggereert zelfs dat tijdens het hanteren van het mes Channa verlicht (Arahat) werd, daar de Boeddha verklaarde dat Channa niet meer geboren zou worden omdat hem geen blaam trof bij het hanteren van het mes[3]. Hoewel deze sutta geen vrijbrief is voor levensbeëindiging bij ondraaglijke pijn, geeft het toch weer aan dat wij onze zelfdodingsnormen niet kunnen veralgemeniseren maar telkens ad hoc moeten bekijken.  Uiteindelijk is de staat van het bewustzijn van de betrokkene zelf bepalend[4]. Evenzo verteld de Vakkalisutta van de zelfdoding van de monnik Vakkali die ook door de boeddha bevestigd werd dat Vakkali geen wedergeboorte meer zou krijgen[5], na kennisneming van het snijden van Vakkali’s eigen pols.

Ook de Godhika Sutta[6] vertelt het geval van een monnik die tijdens het mediteren een einde aan zijn leven maakte omdat hij steeds terugviel op normaal bewustzijn uit de bewustzijnsstaat van bevrijding van het hart (cetovimutthi)[7]. Interessant in dit geval is dat het juist Mara (de verleider) was die de Boeddha vroeg om de zelfmoord van Godhika te stoppen, waarop de Boeddha antwoorde:

“Dit is hoe de wijzen handelen, want ze verlangen niet naar het leven.

Hunkering (naar het bestaan), met wortel en al verwijdert te hebben, is Godhika uitgedoofd.”[8]

Ook hier heeft de Boeddha de beëindiging van eigen leven door een beoefenaar verklaard als een verlichtingsdaad, al was de reden geen pijn maar falende meditatie pogingen. Wat wij wel moeten beseffen is dat het hier niet over gewone beoefenaren ging, maar over zeer gevorderde beoefenaren die het ophouden van bewustzijn beoefenden, zij worden ook asekha genoemd. Dit is een niveau waarbij volledige verlichting (arahat) binnen handbereik is en de concentratie en oplettendheid niveaus ver boven het niveau staan van de gewone sekha.

Richtlijn voor wereldlingen

Als wij nu naar de wereldlingen kijken die niet beoefenen, maar zich volledig richten op huishoudens en het vergaren van verdiensten voor toekomstig bestaan, dan is hun doel primair om een evenwichtig bestaan te leiden: vrij van lijden, gevaar, pijn, ziektes en mentale pijnen (domanassa). Voor hen is het vermijden van pijn, het vergemakkelijken van het levens- en het sterfproces een manier om het (kleine) lijden te vermijden. De dhamma leert immers niet om het lijden op te zoeken maar om lijden te verlichten, vermijden en uiteindelijk op te heffen. Alleen beoefenaren worden gevraagd om bij het lijden te blijven omdat beoefenaren immers moeten weten hoe lijden werkelijk in elkaar zit om het voorgoed te kunnen demonteren.

Van wie geen weet heeft van wat de betekenis van Nibbāna is en ook niet daartoe streeft, kan niet verwacht worden dat zij (zinloos) moeten lijden omdat de ethiek het vereist. Moraliteit is geen metafysisch goed maar zijn praktische regels in de training van de geest. Echter, als een derde persoon iemand aanpraat en beïnvloedt om tot beëindiging van eigen leven over te gaan, dan wordt het gezien als een morele nederlaag van de adviesgever. De derde regel van de Patimokha geeft aan dat zulke beïnvloeding door monniken in hun hoedanigheid van geestelijk verzorger fataal is voor hun status als monnik/non.[9]

Positie van hulpverleners

Hulpverleners en artsen die een wereldling helpen bij een zelfgekozen zelfdoding, vallen eveneens onder hetzelfde onderscheid van conventionele realiteit en ultieme realiteit. Artsen en hulpverleners die niet beoefenen voeren gewoon hun werk uit: primair om lijden te verzachten. Van hun actie (kamma) is een reactie (vipakka) te verwachten, met als gevolg herrijzenis van bewustzijn in een andere ruimte en moment. Evenzo geldt het voor de patiënt die voor zelfdoding gekozen heeft. Daar hun levensdoel niets met het bereiken van nibbana te maken heeft, heeft de daad ook geen betekenis voor dit streven maar de daad versterkt wel de binding met samsara. Het is een vorm van overwinnen van bhava. Overwinning op het verlangen om te zijn, maar gemotiveerd door het verlangen om niet te zijn (abhava). Echter als een hulpverlener iemand actief aanspoort tot zelfdoding dan roept de daad een zware on-heilzame vrucht op.

Voor een boeddhistische arts of hulpverlener is het een ander verhaal, omdat het bereiken van nibbana erg afhangt van de vergaarde hoeveelheid heilzame verdiensten en perfecties (parami). Een boeddhistische arts of hulpverlener zal niet proactief zelfdoding aansporen, m.n. omdat die ervoor kiest om in dit leven nog nibbana te willen realiseren. Deze hulpverlener zou zich kunnen verontschuldigen voor die taak. Echter, als de betrokken verlener veel mededogen en medeleven heeft voor de patiënt, dan is een boddhisatta daad ook een keus. Bij een boddhisatta daad kiest de verlener bewust voor het verlenen van hulp aan de patiënt, door bewust de consequenties van de on-heilzame kamma bij voorbaat te accepteren ten koste van het eigen spoedige bereik van nibbana. Een boddhisatta daad is een van de grootste vormen van zelfopoffering die het boeddhisme kent.

Ondraaglijke pijn

In brede zin kan gesteld worden dat zelfdoding vermeden moet worden omdat het on-heilzaam is en vloeit voort uit gehechtheid aan de gedachte hoe de werkelijkheid had moeten zijn. Maar er zijn altijd uitzonderingen die geleid worden door de samenstelling van de omstandigheden. Een daarvan is het mentale vermogen om pijn te verdragen. Wat als ondraaglijk wordt ervaren hangt samen met de kracht van de geest. Vanzelfsprekend heeft een ongetrainde geest een lage pijntolerantie. Ondraaglijke lijden is gelijk aan de mate van gehechtheid van de geest op de eigen gevoelens en gedachten. In een getrainde geest daarentegen staat waarneming verwijderd van gevoelens, gedachten en gemoedsstaten. Het is niet reëel dat de normen van een beoefenaar dan toegepast moeten worden op een ongetrainde wereldling. Het is niet aan een boeddhistische verzorger om te oordelen maar om het sterfproces pijnloos, soepel, kalm en vredig te laten verlopen.

Tot slot moet toch even benadrukt worden dat in het Theravada boeddhisme het streven naar beëindigen van mentaal lijden van alle levende wezens in alle mogelijke vormen voorop staat. Mensen faciliteren om een soepele geest te hebben tot op de laatste adem, is een heilzame deugd. Sila of leefregels zijn bedoeld om mensen te bekwamen in een heilzaam leven, het is niet bedoeld om het gemoed te bezwaren maar om het bestaan lichter en voorspoediger te maken. Ook de dood kan licht, soepel en vredig verlopen mits geen gehechtheid of hunkering aanwezig is in het bewustzijn van het laatste moment. Mensen zijn niet allen gelijk omdat niemands kamma gelijk is aan die van een ander. Vandaar dat voor elk persoon een andere weg voor heengaan is bestemd. De enige weg die gelijk is voor ons allen om bekwaam en heilzaam te sterven is het volgen van het achtvoudige pad.

Literatuur:

  • Analayo: “The Mass Suicide of Monks in Discourse and Vinaya Literature”, paper JOCBS. 2014 (7): 11–55. 2014.
  • Kanae Kawamoto: “Dialogues regarding Monastic Suicides: The Acceptance and Observation of Death in the Pāli Sutta”, Bukkyogaku-kenkyu (The Studies in Buddhism), no.73, March, 2017, Buddhist Research Institute, Ryukoku University, Kyoto, Japan, pp.79-110.
  • Kanae Kawamoto: “Buddhism and Suicide: Right Attitude towards Death”, International Buddhist Missionary University, Yangon.
  • Piya Tan: “Channovada Sutta: Suicide and Buddhism”, 2003.

 

Sutta:

  • Bhikkhu Patimokha, Pali – English”, Palelai Buddhist Temple Singapore.
  • Channovadasutta, Majjhima Nikaya 144.
  • Godhikasuttta, Samyutta Nikaya 4.23.
  • Vakkalisutta, Samyutta Nikaya 22.87.
  • Vessalisutta, Samyutta Nikaya 54.9.

 

[1] “Bhikkhu Patimokha, Pali – English”, Palelai Buddhist Temple Singapore, p.29.

[2] Channovadasutta, MN 144.

[3] ‘Anupavajjo channo bhikkhu satthaṁ āharesī’ti evametaṁ, sāriputta, dhārehī. Ti’. ibid.

[4] Piya Tan maakt hierin een aantekening voor het gevaar van ‘subjectivisme’, m.n. alles laten bepalen op basis van het gemoed van het bewustzijn. Piya Tan: “Channovada Sutta: Suicide and Buddhism”, 2003.

[5] Vakkalisutta, SN 22.87

[6] Godhikasuttta, SN 4.23.

[7] Cettovimutti is de benaming van ‘het opheffen van bewustzijn’ bij volledige concentratie in samatha, en het betreden van vruchtbewustzijn in vipassana.

[8] “Evañhi dhīrā kubbanti, nāvakaṅkhanti jīvitaṁ; Samūlaṁ taṇhamabbuyha, godhiko parinibbuto”ti. Ibid. Het woord ‘tanha’ in tanhamabbuyha wordt hier vertaald met ‘Hunkering’, een veel gebruikte vertaling voor tanha is verlangen. De letterlijke betekenis is ‘dorst’. ‘Uitgedoofd’ is de letterlijke betekenis van het woord nibbana.

[9] Should any bhikkhu intentionally deprive a human being of life, or search for an assassin for him, or praise the advantages of death, or incite him to die (saying,): “My good man, what use is this evil, miserable life to you? Death would be better for you than life,” or with such an idea in mind, such a purpose in mind, should in various ways praise the advantages of death or incite him to die, he also is defeated and no longer in affiliation. Patimokha, p.27.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Pakhuis van Verlangen Tags: achtvoudige pad, beoefenaar, boddhisatta daad, euthanasie, hulpverleners, karma, leefregels, nirvana, sila, voltooid leven, werelsling, zelfdoding, zelfmoord

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 -de tweehonderdenzevenenvijftigste dag- de vaas
  2. ‘Het leven is voor sommige mensen echt niet te doen’
  3. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  4. Rechtvaardigheid en een menswaardig bestaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    6 mei 2021 om 18:10

    Dank voor het verhelderende artikel, de moeite die je hebt genomen om het te schrijven en de vrijgevigheid om het te delen.

Primaire Sidebar

Door:

Adi Ichsan

Dhammuttamo (Adi Ichsan, geb.1950), Theravada Vipassana leraar in de methode van Phra Acharn Promacharn Sirimanggalo binnen de traditie van Mahasi Sayadaw, de methode van Phrakru Sobhin Namto en upasika Acharn Naeb Mahaniranonda. Praktiseert Vipassana sinds 1997. Als leraar bekrachtigd door Pra Acharn Yutthadhammo in 2005 te Wat Prathat Doi Suthep, Chiang Mai. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.