• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dick – bloei

Dick – bloei

4 april 2021 door Dick Verstegen

Mijn oog viel op een boekenlegger van de hand van onze vriendin Anne-Riet. Zij had er deze prachtige tekst op gezet: Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Je zou het niet zeggen maar het is Nederlands, het vroegste Nederlands zelfs. Zo zeiden ze duizend jaar geleden: Hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij; wat wachten we nu, ofwel: ‘Alle vogels zijn al aan het nestelen, behalve jij en ik; waar wachten we nog op?’. Waarschijnlijk een liefdesliedje. Maar mijn hart sprong ook op, omdat er meteen een overdrachtelijke betekenis in me opborrelde.

Dit stukje tekst lees ik niet als een uitnodiging om gezellig te gaan cocoonen in een nestje, maar om volledig en zonder opsmuk aanwezig te zijn, zoals je bent. Zoals de vogels die doen wat ze te doen hebben. Een oproep dus om je zonder dralen over te geven aan het leven, de stroom van deze verrassende, tot verwondering stemmende werkelijkheid. Durf je te bloeien? Durf je er te wezen? Durf je je aandeel in het ‘wezen’ te vervullen? Ontmoet je de ‘Wezer’ om met Kees Waaijman te spreken, de vrijzinnige Karmeliet, die daarmee, ontleend aan de bijbelse psalmen, de eenheid tussen God en mens uitdrukt.

Hoe ook je situatie is, de boeddhanatuur, de ware natuur, de ‘wezernatuur’, is er altijd, in alles om je heen en je bent dat zelf ook. Het is een overtuiging die je al vroeg tegenkomt in religies, ook in het christendom (Het koninkrijk der hemelen is in U). Maar meestal wordt ze vakkundig uit de officiële geschriften weggemasseerd. Waaijman rept over God als geheimvolle aanwezigheid in de werkelijkheid. Hoe als je je met zorgeloosheid kon omringen en dat dat je ruimte was, luidt het gedichtje van Bert Schierbeek dat m.i. hier naadloos op aansluit.

En in het 21ste vers van de Dao De Jing komt het bindmiddel aan de orde dat we nodig hebben om de brug te kunnen slaan tussen je wezernatuur en zorgeloosheid. Dao – meestal vertaald als de Weg, maar ook als God – is ondefinieerbaar, ongrijpbaar. Uit haar ontstaan op ondoorgrondelijke wijze alle dingen en vormen. Dat komt door kiemkracht, levensenergie, die zo echt is dat je haar kunt voelen, zeker in de lente. En in die levenskracht schuilt ook, zegt vers 21, het vertrouwen, dat zo broodnodig is om je armen open te doen voor die zorgeloosheid en je eigen bloei. Hoe is het mogelijk dat we daartoe in staat zijn, vraag je je af.

Het antwoord tref ik aan in Logion 13b van het Thomas evangelie. Jezus spreekt drie woorden tot Thomas en die was zo perplex dat hij ze niet durfde te zeggen tegen zijn collega-discipelen. Jos Stollman zegt in zijn boek Zenmeester Jezus op goede gronden dat deze woorden alleen maar iets geweest kunnen zijn als: tat tvam asi, de beroemde sanskrietwoorden voor: ‘jij bent dat’. ‘In diepste wezen ben jij de universele godheid. Dat geldt voor Jezus, dat geldt voor Thomas, dat geldt voor ons allemaal’, aldus Stollman.

We hoeven alleen maar te zijn wat we al zijn: mens. Het is lente. We horen de godganse dag vogels zingen. Het werkt aanstekelijk. We pakken buiten coronatijd een terrasje. En opeens hebben we oog voor wat zich voor onze neus afspeelt. Het oeroude beeld van scharrelende mensen onder een groep bomen, die weer helemaal in het blad zitten. Met dat pilsje voor mijn neus valt mijn oog plotseling op het wiegen van de takken en hoor ik het ruisen van de bladeren. En opeens voel ik; hier gebeurt waar het allemaal om draait. Overal is dat het geval, maar nu, hier, ervaar ik het. Hier manifesteert zich de onuitputtelijke energie van de Wezer, waar ik zelf deel aan heb. Hierop rusten vertrouwen en zorgeloosheid.

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: Bert Schierbeek, bijbel, dao de jing, God, Jos Stollman, Kees Waaijman, lente, levenskracht, nestelen, Thomas, vogels

Lees ook:

  1. Dick – Vertrouwen (3)
  2. De Bijbel – Wat je kunt doen tegen pandemiemoeheid
  3. Dick – Kaartje van God
  4. Het jaar 2021 – dag 312 – roerloos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    4 april 2021 om 17:41

    ‘Hier manifesteert zich de onuitputtelijke energie van de Wezer, waar ik zelf deel aan heb. Hierop rusten vertrouwen en zorgeloosheid.’ Wie is die ‘Wezer’, Dick, aan wie je nogal wat toeschrijft inclusief het religieuze taalgebruik?

    ‘O jee, een hoofdletter,’ dacht ik. ‘Het zal toch niet iets bovennatuurlijks zijn, wat op zijn zachtst iets bedenkelijks heeft?’ Het mag, maar had de Boeddha ‘hoofdletters’ nodig?

    Die vogels hebben echt god niet nodig om te zingen en ‘godgans’ is niet bepaald een positieve beschrijving.

    Vragen, vragen, vragen en vooral waarom: het is lente!

    • Wouter ter Braake zegt

      5 april 2021 om 18:17

      Tat tvam asi: dan hoef je niemand de les te lezen of de vinger te heffen naar een hoofdletter.

  2. Wouter ter Braake zegt

    5 april 2021 om 18:19

    B(l)oeiend, Dick.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.