• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Arjan Schrier » Amaravati, de staat van het doodloze in Engeland

Amaravati, de staat van het doodloze in Engeland

12 februari 2021 door Arjan Schrier

Het Amaravati klooster in de buurt van het Britse Hemel Hempstead werd in 1984 aangekocht door de Engelse Sangha Trust. Het terrein was van een voormalige boardingschool. De aankoop was noodzakelijk omdat het theravadaklooster in Chithurst te klein werd. De tempel en de kloosteromgang zijn in Thais-Engelse stijl opgetrokken.  Er wonen continu ongeveer twaalf monniken en zes nonnen op het terrein. Maar er is ook een gezonde aanwas van aspiranten. Daarnaast verblijven er zo’n vijftien gasten uit de hele wereld. Het is het grootste theravadaklooster voor monniken en nonnen in Europa. A-mara-vatî betekent niet-dood-staat.

Achaan Sumedho met Achaan Amaro in het Abhayagiri klooster in Californië in 2010
Achaan Sumedho met Achaan Amaro in het Abhayagiri klooster in Californië in 2010

In het begin van de vorige eeuw kwam een aantal Thaise monniken tot het inzicht dat de strikte meditatiebeoefening zo goed als verdwenen was. Ook de naleving van de vinaya, de leefwijze voor monniken, was in hun zienswijze in de knel gekomen. Er moest iets gebeuren. De daad bij het woord voegend trok een aantal monniken in hun eentje de toen nog ongerepte enorme Thaise wouden in om daar al rondtrekkend te mediteren. De nadruk ligt nog steeds op een strikte naleving van de vinaya, dus geen geld, leven van giften.. En eten wat aangeboden wordt. Achaan Mun was een van die monniken. Achaan Cha de grondlegger van de Thaise bostraditie, zoals we die nu kennen, was een leerling van hem.

In de jaren zestig van de vorige eeuw kwam de eerste westerling, de Amerikaan Achaan Sumedho, een boom van een kerel, bij hem om monnik worden. Na hem volgden vele andere mannen en vrouwen. Er zijn nu een tiental boeddhistische theravadakloosters in Westerse landen. Onder andere het klooster Amaravati (nibbana) dat zo’n zestig kilometer Noordoost van Londen ligt. De huidige abt van het klooster is de uit Amerika afkomstige monnik Achaan Amaro, die Achaan Sumedho opvolgde.

Achaan Amaro is 59 jaar en werd op zijn 23ste bhikkhu, een bedelmonnik.
Achaan Amaro is 59 jaar en werd op zijn 23ste bhikkhu, een bedelmonnik.

In het Amaravatiklooster heerst een informele sfeer. Abt Amaro ontvangt en praat op een volkomen natuurlijke wijze met iedereen in het klooster. Zwijgen is een groot goed voor een monnik, maar Amaro geniet er zichtbaar van om dat niet te doen.

Amaro is Brit, zijn moeder was een Belgische uit de streek rond Oostende. De grootouders van Amaro zijn ook Belgen en er stroomt meer buitenlands-Europees-  bloed door zijn aderen. Zijn ouders, vader was een Londenaar, waren vast besloten om, als ze de Tweede Wereldoorlog overleefden, echt te gaan doen wat ze het liefst zouden doen: bezig zijn met de natuur.  De jeugd van Amaro speelde zich dan ook  af op een gemengd landbouwbedrijf, met fruitteelt en kippen. De jonge Amaro trad niet in de voetsporen van zijn ouders maar volgde een studie psychologie en fysiologie. Na zijn afstuderen ging hij naar  Thailand en voegde zich in 1979  bij de Thaise bosmonniken.

Je kunt je afvragen wat een bosmonnik met een studie fysiologie moet, maar die heeft hem op een wonderlijke manier voorbereid op de aspecten van de leer van de Boeddha. ‘Als je weet wat er zich al niet aan fysiologische processen afspelen in je lichaam dan is het een wonder dat je ‘s ochtends nog op staat’, zegt Amaro.

Tijdens Kathina gaan de monniken en nonnen binnen het klooster op aalmoesronde.
Tijdens Kathina gaan de monniken en nonnen binnen het klooster op aalmoesronde.

In de afgelopen dertig jaar heeft Amaro zijn monnikschap wisselend ingevuld. Drie jaar lang hield hij er een aantal dhutanga, aanvullende ascetische praktijken op na. In die periode sliep hij zittend,  geleund tegen een muur. Hij was een strikte vegetariër en had de deur letterlijk altijd openstaan voor iedereen. Tijdens de kalme retraiteperiodes werkte dat goed. Maar als er dingen te doen waren en er inspanning gepleegd moest worden, was hij futloos en ‘short tempered’. Vlak voor de jaarlijkse winterretraite in 1987 zei hij tegen zijn abt dat hij zijn ascetische praktijken opgaf, in de veronderstelling dat hij een afwijzende reactie zou krijgen. Maar Achaan Sumedho, die toen abt van het Chithurst klooster was zei ‘good, at last’ omdat de oefening niet zelf een object van gehechtheid moet worden. Ook Achaan Cha zette zijn studenten met regelmaat op het verkeerde been en liet ze ineens heel andere dingen doen dan ze gewend waren of wilden doen.

Niks is zeker, alles is vergankelijk, alles kent een eind. Een Maltese vrouw die in Londen voor een medische behandeling was, vertelde me dat, toen ze Amaro vertelde dat ze een beenmergtransplantatie ging krijgen, hij heel vriendelijk zei:  ‘You know you may die’. Natuurlijk wist ze dat en toch deed het haar goed zei ze, ze werd er rustiger van. De therapie sloeg overigens goed aan. Amaro zei later dat ze nog steeds kon sterven, dat leven niet vanzelfsprekend is.

Voor meer informatie over Amaravati 

 

Categorie: Achtergronden, Arjan Schrier, Dharma en filosofie, Theravada Tags: Achaan Cha, Achaan Mun, Achaan Sumedho, amaravati, Amaravatiklooster, Arjan Schrier, bosmonniken Engeland, vlaanderen

Lees ook:

  1. Amaravati, de staat van het doodloze in Engeland
  2. Het einde van de regenretraite in Engeland
  3. Geef deze keer voor Kerst een universum
  4. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.