• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » CCP propaganda manipuleert protesten in de VS

CCP propaganda manipuleert protesten in de VS

5 juni 2020 door de redactie

Wat hebben degenen die protesteren tegen de dood van George Floyd in de VS en de Chinese aanval op de democratie in Hongkong gemeen? Beide bewegingen begonnen met het protesteren tegen een onrechtvaardigheid en genoten de sympathie van de meeste internationale media in democratische landen. In Hongkong werden, ondanks het wijdverbreide politiegeweld, maar heel weinig demonstranten gewelddadig. In de Verenigde Staten gebruikte een groter aantal het aanvankelijk legitieme protest als voorwendsel om ruiten in te slaan, winkels aan te vallen en goederen te stelen.

Hoe de Amerikaanse media reageerden op het protest van George Floyd en hoe de door de Chinese Communistische Partij (CCP) gecontroleerde media de demonstraties in Hongkong behandelden, was natuurlijk heel anders, en in feite tegengesteld. De meeste Amerikaanse media verwierpen het geweld van sommige demonstranten, maar uitten tegelijkertijd felle kritiek op de racistische subcultuur die leidde tot de wreedheid van het Floydincident. De CCP-media veroordeelden alle demonstranten in Hongkong als separatisten en “oproerkraaiers”, en verheerlijkten de brutale reactie van de politie, waarbij ze de legitieme grieven van degenen die de straat op gingen volledig negeerden.

Niet onverwacht heeft de binnenlandse en internationale propaganda van de CCP de gebeurtenissen in de Verenigde Staten gemanipuleerd door te beweren dat de Amerikaanse misplaatste tolerantie voor relschoppers in het algemeen leidde tot onrust en vernieling na het Floydincident. “Het in brand steken van politiebureaus, het vernielen van winkels, het blokkeren van de wegen, het aanvallen van politieagenten en het vernielen van openbare voorzieningen, zo  schreef de internationale propagandamaker Global Times van de CCP, -al deze daden werden gepleegd alsof ze werden gepleegd door relschoppers uit Hong Kong die deze Amerikaanse steden binnenvielen”.

Global Times redacteur Hu Xijin verwees naar de opmerking van de democratische voorzitter van het Amerikaanse Huis van afgevaardigden Nancy Pelosi dat de Hongkong protesten er goed uitzagen (een mooi gezicht waren) en twitterde: “Het ‘mooie gezicht’ dat door Amerikaanse politici is gedefinieerd, heeft zich uiteindelijk uitgebreid van Hongkong tot de VS. Nu kunnen ze er vanuit hun huis getuige van zijn. Ik wil aan Spreker Pelosi en onderminister Pompeo vragen: Moet Peking de protesten in de VS steunen, zoals u de relschoppers in Hongkong verheerlijkt heeft?” Zoals steeds vaker gebeurt, hebben oudere Chinese diplomaten Hu’s opmerkingen geretweet.

CCP-owned China Central Television (CCTV) merkte op dat, “de Amerikaanse politici die zichzelf in de voet schoten nu een voorproefje krijgen van de bittere vruchten van het aanmoedigen van rellen in Hong Kong! China probeerde ook anti-Amerikaanse sentimenten op te wekken in Afrika. De woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Zhao Lijian, verklaarde: “In reactie op de situatie in de VS hebben de leiders van de Afrikaanse Unie en veel Afrikaanse landen opgeroepen tot gerechtigheid tegen rassendiscriminatie. Hun stem vertegenwoordigt de consensus van de internationale gemeenschap en verdient de aandacht van de VS. China staat achter de Afrikaanse kant in hun rechtvaardige oproepen en zal zich samen met de Afrikaanse kant krachtig verzetten tegen alle vormen van rassendiscriminatie, met inbegrip van opruiende opmerkingen over rassenhaat en -vijandigheid.’

Dit was enigszins paradoxaal, gezien het feit dat China zelf beschuldigd is van racisme tegen Afrikanen die daar tijdens de pandemie woonden.

De propaganda is massaal maar verward. Aan de ene kant schildert China de protesten in de VS af als een legitieme kritiek op racisme. Maar als degenen die geconfronteerd worden met de schending van hun rechten gerechtvaardigd zijn als ze protesteren, waarom wordt deze legitimiteit dan ontkend aan de demonstranten in Hongkong? Aan de andere kant beweert de CCP dat de Amerikaanse tolerantie voor protesten en rellen, zoals die tot uitdrukking komt in de steun voor de protesten in Hongkong, de hoofdoorzaak is van het huidige geweld in de VS, en dus de superioriteit van het Chinese veiligheids- en controlesysteem.

Deze theorie is onjuist. Totalitarisme is nooit beter dan democratie. In democratische landen vinden protesten plaats. Ze kunnen ontaarden in geweld. Rechtbanken en verantwoordelijke media zijn er om een onderscheid te maken tussen legitiem protest en illegaal geweld. Door dit effectief te doen, zelfs als dit niet gemakkelijk is, bewijzen ze de superioriteit van het democratische systeem. Totalitairen hebben een snelle oplossing: onderdrukken van alle protesten en het opsluiten van iedereen die protesteert. Het is de “oplossing” die de CCP voor Hongkong in gedachten heeft. Het is gebaseerd op het verleidelijke, maar valse, idee dat “stabiliteit” belangrijker is dan vrijheid. Stabiliteit zonder vrijheid kan echter alleen de stabiliteit van de dood en de vrede op de begraafplaatsen zijn.

Bron Bitter Winter. Tekst Massimo Introvigne.

Massimo Introvigne (geboren op 14 juni 1955 in Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Introvigne is de auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de hoofdauteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van religies in Italië). Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek Tags: Bitter Winter, CCP, China, George Floyd, Hongkong, onlusten, racisme, vrijheid, VS

Lees ook:

  1. Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’
  2. Voormalig Tibetaans politiek gevangene fietst 800 kilometer lange vrijheidstocht door de VS
  3. Hoe de CCP de rellen in Washington ziet: “Het einde van de V.S. is nabij.”
  4. Bij overtreding Hongkong National Security Law: ‘Arrestatie dreigt voor alle wereldburgers’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.