• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Fair play

Fair play

10 april 2020 door André Droogers

Krijgen we een nieuwe wereld nadat Corona is uitgewoed?

Uitingen van saamhorigheid lijken betere tijden te voorspellen. De alom opbloeiende vaardigheid in het oplossen van praktische problemen stemt stoutmoedig. Politici lijken hun meningsverschillen even op te schorten. Nu nog een vaccin plus immuniteit, en we kunnen weer verder met waar we mee bezig waren. Einde tussentijd.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Je zou ook kunnen denken dat we al een hele tijd in een tussentijd leven, een pandemie die met 9.11 begon, en waarvan er voor die tijd al symptomen waren.

Dat klinkt zwaarmoedig. Maar het kan nog pessimistischer. Van de les van eerdere rampzalige tussentijden wordt niemand vrolijker. De weinige resultaten die in het verleden na calamiteiten behaald zijn, bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Machtsmisbruik wortelt diep. En de mens is een wispelturige betekenistoekenner, zowel schitterend als schrikbarend.

Een nieuwe wereld? Sommigen herkennen in onze tijd de apocalyps al, of het einde der tijden, en dat niet zonder aanleiding. Inventariseer maar even mee wat we nu al minstens twee decennia meemaken: leegroof en opwarming van de aarde, waanzinoorlogen die maar voortduren, terrorisme, steeds absurdere inkomensverschillen, en migratiestromen door deze en andere oorzaken. Globalisering is van veelbelovend middel een economisch-politiek doel geworden. En bracht ons nu Corona. Het virus heeft ons er van bewust gemaakt dat op wereldschaal alles met alles samenhangt, en dat maakt de zoektocht naar die nieuwe wereld na Corona extra complex.

Daar komt dan een gezagsvacuüm bij. Waar zit het leiderschap dat zorgt voor een oplossing? Natiestaten? De VN? De VS? De EU? China? Multinationals? Banken? De markt? Hedge-funds? Davos?

Immuun lijken we al te worden voor die permanente pandemie, maar het vaccin is er nog niet.

Nu wat positiever. Als dit inderdaad een permanente tussentijd is, zouden we dan de positieve kenmerken van een tussentijd kunnen mobiliseren voor de langere termijn? Zoals solidariteit, creativiteit en opschorting van de gebruikelijke politieke omgangsvormen. Levert dat de nieuwe wereld na Corona op?

Twee jaar geleden schreef ik een receptje uit, van zo’n honderd bladzijden, voor patiënt Nederland. ‘Speltherapie voor verward Nederland’ heette dat boekje. Die therapie had ik eerder uitgeprobeerd op levensbeschouwingen, al dan niet religieus. Maar het middel leek ruimer heilzaam te kunnen zijn. Omdat de verwarring alleen maar is toegenomen en nu wereldwijd heerst, schrijf ik mijn medicijn nog maar eens voor, maar dan voor de geglobaliseerde wereld.

Wat is dan mijn recept voor de nieuwe wereld na Corona? Het medicijn heet Fair Play.

Gebruik de solidariteit en creativiteit van de tussenfase om Fair Play te spelen.

Laat duizend bloemen creatief bloeien, maar snoei er vervolgens solidair een duurzaam boeket van. Er is daarbij behoefte aan een snoeischaar, het pakket van menselijke kernwaarden voor de 21ste eeuw.

Pas de kernwaarden toe op onze wereldproblemen, met deze ToDo-lijst:

Zorg dat machtsdragers hun gedragspatronen herzien. Herken elkaar wereldwijd als mensen en dus als zingevers met ongelimiteerde mogelijkheden. Erken het goed recht van de ander op het eigen zingevingsspel. Red de aarde. Verbied geweld als middel om een conflict op te lossen. Verdeel de welvaart op een faire manier. Erken de mens als wereldburger. Faciliteer migratiestromen.

Nu nog even een apotheek zoeken om het Fair-Play-receptje in te dienen.

De levensbeschouwingen als loket? Die hebben ruime ervaring met zingevingsprocessen, en meestal staat fair play ergens in hun geloofsbelijdenis. Toegegeven, hun track record is niet geweldig, maar ze brachten regelmatig prima figuren voort. Dus toch maar in de herkansing.

O ja, toch nog even betekenis toekennen: ‘fair’ betekent zowel eerlijk als mooi…

 

Categorie: Columns Tags: André Droogers, coronavirus, fair play, lijstje, to do, toekomst

Lees ook:

  1. Gevolgen coronavirus – bedreiging en kansen
  2. Fortnite: hoe religieus ! / ?
  3. Tussentijd corona
  4. Het doorgaande leven van een zenmonnik tijdens de coronacrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.