• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Rebellen en dwarsdenkers

Rebellen en dwarsdenkers

13 maart 2020 door André Droogers

Het thema van de Boekenweek van dit jaar, ‘Rebellen en dwarsdenkers’, zit in het hart van de driehoek religie – macht – spel. Rebellie en dwarsdenkerij zijn niet voorbehouden aan schrijvers of aan figuren die het vanwege hun opstandigheid tot onderwerp voor historisch onderzoek brachten. De Januskop die religie is, behoort voor de helft toe aan de dwarsligger. De keerzijde is het gelaat van de machtshandhaver.

Het proces dat bij het ontstaan van deze Januskop hoort, is simpel èn bijna standaard. Het vertoont een vast patroon, met vier fases.

In de eerste speelt een virtuoos op levensbeschouwelijk gebied met alternatieven voor de gangbare zingeving. Meestal heeft zo iemand een roepingservaring. Nogal eens toont die persoon absoluut geen bereidwilligheid om de rol van dwarsdenker te spelen. Maar vroeg of laat aanvaardt de virtuoos, op goddelijke of menselijke aandrang, haar of zijn rol. De boodschap verspreidt zich, de aanhangers vereenzelvigen zich ermee. Wat ook kan: niemand luistert en het vlammetje dooft. De virtuoos verdwijnt in de vergetelheid.

Maar stel dat de vernieuwer succes heeft. Dan begint de tweede fase, waarin de gevestigde zingevingsmacht aanleiding ziet om op te treden. Er worden maatregelen genomen om de onruststoker tot zwijgen te brengen. Op zijn minst wordt haar of hem het leven zuur gemaakt, op zijn heftigst vallen er doden. Dat kan het einde van de beweging zijn, maar de vervolging kan juist de overtuiging versterken. Het bloed van de martelaren… De beweging groeit letterlijk tegen de verdrukking in.

In de derde fase zien de gevestigde machten in dat ze de nieuwkomers niet tegen kunnen houden. Tegelijk leidt het succes van de beweging ertoe dat er georganiseerd moet worden. De levensbeschouwelijke virtuoos, indien nog aanwezig, is er voor de boodschap, niet voor het geregel. Een organisatievirtuoos behartigt de opbouw en uitbouw van de beweging. Die persoon kan zo succesrijk zijn dat de beweging deel krijgt aan de religieuze macht. De gevestigde priesterstand verliest haar gezag. De beweging schuift op van de rand van de samenleving naar het centrum. Ze verkrijgt grote invloed op de inrichting van de samenleving.

De vierde fase maakt de cirkel rond. Het opschuiven naar het machtscentrum wordt na verloop van tijd kritisch bezien door een nieuwe zingevingsvirtuoos. Die herinnert gelovigen en hun leiders aan de oorspronkelijke bedoeling van de stichter. De macht van de nieuwe religieuze elite wordt bekritiseerd. Het proces kan dan aan de volgende cyclus beginnen.

Voorbeelden? Te over in wereldreligies als Christendom en Islam, zowel in de fase van de stichters als van de hervormingsbewegingen.

Opvallend trouwens dat deze Boekenweek in de veertigdagentijd valt…

Categorie: Columns Tags: André Droogers, macht, machtscentrum, nieuwkomers, rebellen en dwarsdenkers, religie

Lees ook:

  1. Achterkant
  2. Religieus zonder religie – John Dewey’s spiegel
  3. Cyclus
  4. Wat heet religie?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.