In het verleden maakte boeddhist en theatermaker Arie Vuyk het boeddhistisch getinte cabaretprogramma Meander. Dat groeide uit tot avondvullend en het is inmiddels ondergebracht bij impresariaat Maria C. van Loon.
Het nieuwe boeddhistisch cabaretprogramma van de Rotterdammer heet Every Boeddha Happy. Hij noemt het zelf een dhammatalk in de vorm van cabaret, met conferences en liedjes. Klankschalen, een zentuin, een stoepa, Milarepa, alles komt langs als een soort kralensnoer, waarbij de dhamma de inhoud is en humor de vorm. De voorstelling is door boeddhistische centra te boeken, en Vuyk speelt hem op danabasis. Het is geen cabaret voor haastige mensen…
Every Boeddha Happy is een cabaretprogramma waarin de meest uiteenlopende boeddhistische motieven voorkomen: een verhaal over een zentuin, klankschalen, Milarepa, noem maar op. Boeddhist Arie Vuyk onderneemt in het programma een zoektocht naar het hoogste geluk, maar stuit op hindernissen zoals de kwaliteit van het Nederlandse brood, de wachtrij voor de Mount Everest en vooral het heelal. Conferences en verstilde momenten wisselen elkaar af. Cabaret zonder te kwetsen, maar vol milde grappen en zelfspot, gemaakt en gebracht door een bevlogen cabaretier, stiltezoeker en dhammabeoefenaar.
Arie werd in 1969 geboren in Krimpen aan den IJssel en woont afwisselend in Rotterdam en Antwerpen. Van jongs af aan werd hij gegrepen door cabaret. Hij won het Parkstad Cabaret Festival, het Griffioen Cabaret Festival en het festival Twentse Lente. Sindsdien maakte hij verschillende avondvullende programma’s. Hij is tekstschrijver en programmeur voor het maandelijkse open podium voor cabaret en kleinkunst in Rotterdam. Hij regisseerde de stand up opera Orfeo voor het Comedy Café in Amsterdam. In 2016 ging zijn elfde programma ‘Bij de horizon linksaf’ in Werftheater Utrecht en speelde hij een eindejaarsconference.
In september 2018 interviewde Nicole Mulders voor het Boeddhistisch Dagblad Arie Vuyk. Lees hier haar tekst https://boeddhistischdagblad.nl/interviews/114509-114509/