• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Meditatie is een act van liefde, van gastvrijheid. Wat zich ook aandient is welkom.

Meditatie is een act van liefde, van gastvrijheid. Wat zich ook aandient is welkom.

24 januari 2019 door Edel Maex

Meditatie is een act van liefde, van gastvrijheid. Wat zich ook aandient is welkom. Onze meditatiepraktijk beperkt zich daarbij niet tot met jezelf zitten (liggen, staan, lopen). Er zijn ook wat je zou kunnen noemen relationele vormen van meditatie.

In zen introduceerde Hisamatsu de praktijk van mutual inquiry. Ook in mindfulness training wordt de term inquiry gebruikt. Bernie Glassman introduceerde het werken met luisterkringen. Al deze termen verwijzen naar dezelfde act van gastvrijheid maar deze keer in relatie.

Mutual inquiry is van deze drie zeker de meest pure ontmoeting. Bij inquiry in mindfulness training blijft de relatie tussen trainer en deelnemer ten allen tijde asymmetrisch. In een luistercirkel is er degene die spreekt en zij die luisteren maar er is geen directe interactie. Daarom gaan we verder in op wat we onder mutual inquiry kunnen verstaan.

Hisamatsu ging als zenleraar in tegen de autoriteit die in de Japanse zen aan de leraar wordt toegeschreven. Hij wees deze confucianistische hiërarchische relatie af. Hij weigerde zelf ook transmissie te geven. Het idee dat het ontwaken van de student door de leraar bevestigd moet worden, was voor hem radicaal in tegenspraak met dat ontwaken zelf. Overigens, stelt hij, hoe kun je weten hoe de bevestiging die je krijgt authentiek is? Hisamatsu is een rebel binnen zen, die het transmissiesysteem ter discussie durft te stellen.

Daar is veel moed voor nodig. Zowel in Japan als in het Westen, wordt de transmissielijn vaak als sacraal en onaantastbaar ervaren. Maar als je kijkt naar de rol van zen in Japan in de Tweede Wereldoorlog of naar de grote lijst van schandalen in de prille westerse zen dan roept dat toch een aantal kritische vragen op.

Consequent hiermee verving Hisamatsu het gesprek tussen leerling en leraar door onderlinge gesprekken tussen beoefenaar en beoefenaar. Hij noemde het ‘mutual inquiry’ of ‘mutually going into the matter of the self’. Met zelf bedoelt hij hier onze oorspronkelijke ontwaakte staat. Hisamatsu situeert zich met huid en haar in het perfecte pad.

Is het dan niet de blinde die de blinde leidt? Wel integendeel: onze geest is van nature open. ‘Het is onze authentieke staat!’ schrijft Hisamatsu, ‘Degenen die op deze wijze elkaar de hand reiken zijn echt niet langer de onwetenden. Ze zijn waarachtige menselijke wezens.’ Mutual inquiry speelt zich af tussen waarachtige menselijke wezens. Om het met de taal van de Lotus Sutra te zeggen: van Boeddha tot Boeddha.

Dat is het belangrijke punt bij mutual inquiry. Je hebt met een Boeddha te maken. Als iemand bij jou komt die in de problemen zit, ga je proberen te helpen, oordelen, je mening geven, raad geven, steun bieden… Niets van dat alles bij een Boeddha. De ander is al een waarachtig, perfect menselijk wezen. Iemand kwam bij mij, in tranen. Met het gevoel van ondanks mindfulness en zen weer helemaal mislukt te zijn. Maar voor mij was er geen mislukking. Ik zag enkel een perfecte mens, in angst en verdriet.

Wat is een perfecte mens? Een perfecte mens is iemand die soms blij is en soms verdrietig, die het soms allemaal voor elkaar heeft en die soms helemaal de mist ingaat, die soms goed slaapt en soms de hele nacht wakker ligt. En die mens is helemaal welkom, en het verdriet is mee welkom. Zo begrijp ik Hisamatsu’s ‘waarachtige menselijke wezens’.

In de mahayana sutra’s wordt van iedere Boeddha gezegd dat hij zijn eigen ‘boeddhaveld’ heeft. Deze boeddhavelden worden levendig beschreven. De grond is er bedekt met goud en zilver. De bomen en planten zijn versierd met kostbare gesteenten. Er dwarrelen voortdurend geurige bloemen neer … Deze scènes zijn ook weelderig afgebeeld in vele muurschilderingen in grotten en kloosters.

Allemaal heel esoterisch dus. Maar het is belangrijk om kunst als kunst te herkennen en metafoor als metafoor. Het is niet meer of minder esoterisch dan wanneer er van Steve Jobs gezegd werd dat hij een ‘reality distortion field’ om zich had, telkens wanneer hij een nieuw Apple product voorstelde.

Een boeddhaveld is dan wel geen ‘reality distortion field’ maar een ‘reality welcome field’. Dat is wat we doen in meditatie. We creëren een veld van welkom voor wat zich ook aandient. We doen exact hetzelfde in mutual inquiry, een veld van welkom, van milde open aandacht waar ook de ander welkom is.

Daarom ook is er in al die oude teksten sprake van kostbare materialen, van goud, zilver, edelstenen … Materialen van grote waarde. Maar het is ons welkom dat waardeert wat zich aandient. Het is onze aandacht die waarde toekent. Mutual inquiry is een ontmoeting van Boeddha tot Boeddha in een gemeenschappelijk veld van milde open aandacht, een gemeenschappelijk boeddhaveld.

Mutual inquiry is iets anders dan een ‘normale’ conversatie. Daar kan het bij voorbeeld zo lopen: ‘Met wat hij toen zei, heeft hij mij zo diep gekwetst’. ‘Ja maar, je moet hem toch ook begrijpen.’ Of: ‘Ach, hij is het niet waard. Laat hem toch los’. In mutual inquiry is er simpelweg ruimte voor het diep gekwetst zijn. Zonder oordeel, zonder goede raad, enkel ruimte.

Natuurlijk komen al die reacties in ons op en is de verleiding groot om ons in die reacties te laten meeslepen (to react). Het is ook niet de bedoeling al die reacties te onderdrukken. Ook deze reacties hebben hun plaats in die weidse open ruimte van het boeddha-veld. Door ze een plaats te geven, ze te onderkennen, te waarderen, houden we onze vrijheid om te antwoorden (to respond).

Het kan zijn dat je spontaan bewondering ervaart, of afkeer. Misschien vind je dat de ander de bal helemaal misslaat. Misschien vind je jezelf maar een miskleun tegenover de grote wijsheid van de ander. Al die gevoelens en reacties krijgen hun plek. Op geen enkele van die gevoelens en reacties hoef je in te gaan, zeker niet automatisch. Misschien kun je sommige ervan delen, maar dan enkel vanuit je eigen perspectief. Het is iets wat bij jou opkomt, niet meer, niet minder.

In de Vimalakirti Sutra wordt een boeddhaveld beschreven dat Heerlijke Geuren heet. Het is één van die favoriete scènes die vaak afgebeeld zijn. Zoals de naam zegt heeft alles in dit veld een heerlijke geur. De Boeddha in deze wereld onderricht de Dharma door middel van verschillende geuren. De bewoners van dit land zijn heel verrast dat de Boeddha van onze wereld leert over lijden en het opheffen van lijden. Lijden? Nooit van gehoord. Dat belet hen niet om naar deze wereld te komen en er alles over te willen leren. Zelfs de stank schrikt hen niet af.

De metaforen van de mahayana sutra’s zijn vaak hilarisch. Er zijn verschillende theorieën over hoe en waarom deze teksten tot stand gekomen zijn. Ik stel mij de mannen en vrouwen die de mahayana sutra’s geschreven hebben voor als een bende verlichte lolbroeken. die het niet konden laten te rebelleren tegen alle heilige huisjes. Maar deze hilarische metaforen bevatten steeds lagen en lagen aan betekenis. Bij nader inzien zijn ze een niet aflatend pleidooi voor openheid.

Een van de betekenissen hier is dat de wereld er vanuit verschillende perspectieven heel anders kan uitzien, onbegrijpelijk anders zelfs. Zo ook in mutual inquiry. De ander is ten allen tijde ander. Dat respecteren we. Vervolgens proberen we te begrijpen hoe de wereld er voor de ander uitziet, en met de ander te delen hoe onze wereld er uit ziet. Zelfs al zouden we in dat proberen te begrijpen niet verder komen dan de vaststelling van onbegrijpelijkheid.

De grootste moeilijkheid bij mutual inquiry is dat mensen heel snel de neiging hebben hun ervaring op elkaar af te stemmen. ‘Heb jij dat ook?’ ‘Ja nu je het zegt.’ Voor we het weten voelen we hetzelfde, denken we hetzelfde, vinden we dezelfde dingen leuk, stoten we dezelfde mensen uit … Blijkbaar is dat een belangrijke functie van communicatie. Het voelt heel comfortabel als we dat doen. Maar op deze manier ontstaat ook veel onheil, als we ons aan elkaar gaan aanpassen nog voor we goed naar elkaar en naar onszelf geluisterd hebben. In mutual inquiry behoudt eenieder in ieder ogenblik het onvervreemdbare recht steeds de ander te blijven.

Hisamatsu noemt mutual inquiry ook ‘mutually going into the matter of the self’. Het is geen filosofische discussie over zelf en ware zelf. Laat ons die discussie tussen pot en pint voeren. Kan ook leuk zijn. Mutual inquiry is geen praten over, maar een belichamen van die openheid die we eerder de default setting van onze geest noemden. Het is onze natuurlijke ontwaakte staat. Daarom zijn luisterkringen, inquiry en mutual inquiry geen hulpmiddelen tot, maar het ding zelf, datgene waar de hele praktijk over gaat: openheid, openheid van geest en openheid van hart.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, Zen Tags: daad, Edel Maex, Hisamatsu, liefde, meditatie

Lees ook:

  1. Edel Maex: ‘Meditatie is heel eenvoudig’
  2. Totally Knurd
  3. Vrijheid
  4. Raken aan de grond der dingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald de Goede zegt

    4 februari 2013 om 13:35

    Dag Max, dank voor je inspirerend verhaal! Heb je eventueel nog ‘verder lezen’ tips? Googlen leverde niet zo veel op …

    • Edel zegt

      4 februari 2013 om 20:48

      Beste Ronald

      Hierbij een link naar het werk van Hisamatsu.
      http://www.fas.x0.com/writings/hisamatsu/FAS%20hisamatsu.pdf
      Fragmenten hiervan vind je ook in de boeken van Ton Lathouwers.

  2. Ronald de Goede zegt

    5 februari 2013 om 17:39

    Beste Edel, nog excuses voor de verkeerde naamgeving. Heel hartelijk dank voor je link! Warme groeten.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.