• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het zelf, bewustzijn en mededogen

Het zelf, bewustzijn en mededogen

25 mei 2019 door Zeshin van der Plas

Mijn moeder is op het eind van haar leven dement geworden en wist dat in het begin goed te verbergen. Iedereen wil graag zelfstandig blijven, het verpleegtehuis zo ver mogelijk voor zich uit schuiven. Maar op een gegeven moment was het onhoudbaar. Ze werd op een gesloten afdeling geplaatst wat voor haar als een gevangenis voelde. Ik kwam haar een paar keer per week ophalen om iets leuks te gaan doen: naar een tuincentrum, de markt, kringloopwinkel, zelfs naar een grote supermarkt was een uitje voor haar.

Op de terugweg werd ze vaak verdrietig en dan zei ze: ‘Ik weet niet meer waar ik woon.’ Dan antwoordde ik steevast: ‘Maar ik weet toch waar je woont, ik rij je er wel naar toe.’ Ze vervolgde: ‘Ik vergeet zo veel de laatste tijd’. en dan zei ik: ‘Ma, elk mens krijgt bij zijn geboorte een opschrijfboekje en dat van jou is vol. Je begint nu op elk leeg plekje wat er maar over is in dat boekje te schrijven en dan kun je niet meer vinden waar je het opgeschreven hebt. Je bent ook al zo oud, het is logisch dat het vol is. Maar gelukkig is het mijne nog niet vol en weet ik nog wel waar je woont’.

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat hun opschrijfboekje het zelf is, maar het is niet meer dan het geheugen van hun boordcomputer. Soms werd mijn moeder boos, soms verdrietig omdat ze zich niet meer kon uiten en volledig teruggeworpen werd op zichzelf. Hoe vaak wordt u boos als de computer hapert? Gelukkig vertrouwde ze mij en kon ik haar troosten. Maar op het eind wist ze ook niet meer wie ik was.

Ik zie soms aankondigingen zoals: ‘Persoonlijke ontwikkeling, daar gaat het om bij alle trainingen, meditaties, yogaoefeningen en mindfulnesscursussen’.

Een betere term zou zijn: ‘zelfontplooiing daar gaat het om bij alle trainingen’. De persoon is de boordcomputer van het lijf, het zelf is de bestuurder van dit voertuig. Althans,… het zelf in boeddhistische context is als een ui, laag na laag afpellen op zoek naar inzicht. De persoon, komt van het Latijnse woord ‘persona’ dat masker betekent. De persoon is het masker wat we dragen, de rol die we in ons leven spelen, een soort kapstok waar we van alles aan ophangen.

‘Kijk mij eens, ik ben een echte zenmeester, ik heb les gehad van…’ ‘Ja,… ik zit ook op les bij die beroemde zenmeester’. Getverderrie, mijn spellingscontrole wil telkens van het woord zenmeester ‘zeemonster’ maken. Ook zenmeesters zijn maar zenmeesters, een rol die ze vervullen.

Mijn leraar werd ‘de levende Boeddha genoemd’, maar helaas kon hij ook niet aan dementie ontsnappen. De persoon verandert, je bent politicus en je boordcomputer raakt overbelast. Het is dan verstandig om af te treden. De persoon neemt rust, update zichzelf en gaat na verloop van tijd misschien met een ander programma werken. Als de persoon ‘het niet meer aan kan’ wordt hij/zij met zichzelf geconfronteerd.

Het boeddhisme is een methode om dwars door de persoonlijkheid ‘het zelf’ aan te spreken. Het eerste wat je dan tegen komt zijn de cookies die de boordcomputer binnen geslopen zijn. De meest rare gedachten kom je tijdens je meditatie tegen. Dit is niet meer dan de input die je van buiten hebt opgedaan.

René Descartes formuleerde ‘Cogito ergo sum’ (Ik denk, dus ik ben). Ik heb een aanvulling op zijn stelling: ‘Cogito ergo sum paulum confusu’ ( ik denk, dus ik ben een beetje in de war.) Jij bent niet je gedachten, het zijn geen vaststaande feiten. Ze zijn te allen tijden op ons geprojecteerd. Ze komen van buitenaf, zodra je ze negeert drijven ze als wolken onbelemmerd dwars door je hoofd heen. Ze gaan bij wijze van spreken je ene oor in en je andere oor uit als onbelangrijke informatie, ‘cookies’. Dit is in feite niet meer dan je computer opschonen, je krijgt meer ruimte, meer lucht en er valt een last van je schouders. Gedachten zijn geen vaststaande feiten zoals de onderdelen van je lichaam: je hand of je voet blijven aan je lijf zitten, ze komen en gaan niet naar believen zoals gedachten doen.

De happinessindustrie is hier op gericht, ontspannen, relaxen, beter presteren, je persoonlijk leven op orde krijgen. Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, je persoonlijk leven weer op de rails te krijgen. En inzicht doe je er natuurlijk ook mee op. Maar dit is alleen inzicht die op de eigen persoonlijkheid is gericht. Inzicht dat je gezond moet eten, je huis met natuurlijke materialen inrichten, bewust met je leefmilieu moet omgaan. Maar inzicht in wie je bent en de wereld waar je in leeft doe je er niet mee op: het is niet meer dan het herstellen van zekerheden en imago.

Het gevaar van zulke cursussen is dat er onbedoeld een confrontatie met het zelf plaats vindt en dat kan minder prettig zijn. Overvallen worden door oneindig verdriet omdat je word geconfronteerd met alle pijn in de wereld. Inzicht in het feit dat je bestaat en jij daarmee verantwoordelijk bent voor misstanden in de wereld.

Alles wat je weet, alles wie je bent is uit de wereld waarin je leeft voortgekomen. Je bent misschien een psycholoog, een arts, een politicus, of een vuilnisman. Alles wat je geleerd hebt, heb je van een ander geleerd. Je studieboeken zijn door anderen geschreven. Het meeste wat je eet is door een ander geproduceerd, je kleding, je auto, je computer, enz. zijn allemaal door anderen gemaakt. Natuurlijk doe je zelf ook wat, maar is dat voor jezelf of voor een ander? Op dit punt kun je je afvragen- wat is dat zelf? Wie bestuurt mij, wat doet mij bewegen, ademen, kijken, voelen, horen, proeven en ruiken. We zijn in de veronderstelling dat we een losstaand individu zijn maar door de confrontatie met het zelf komt ons zelfbeeld op losse schroeven te staan. Wie we dachten te zijn is niet meer dan een idee-fixe. Vanaf dat inzicht kan er op dat moment alleen nog maar mededogen groeien. Maar het is van belang dat je inzicht blijft ontwikkelen om niet weer in de valkuil van de persoonlijkheid te vallen.

Veel mensen zien de misstanden in de wereld en steunen goede doelen en voelen zich daar goed bij. Of ze en helpen asielzoekers, gehandicapten of bejaarden en absorberen hun dankbaarheid.

Er is natuurlijk niks mis mee om anderen te helpen. Maar blijf je ook hulp geven aan iemand die ondankbaar is? Kun je zien als iemand in de war is dat dit een uiting van paniek is omdat zijn boordcomputer hapert of stuk is en de (die) persoon daardoor stuurloos wordt.

Of is je hulpverlening gericht op voor wat hoort wat. Je doet het omdat dankbaarheid van de ander je een goed gevoel geeft. Wie helpt wie?

Bodhidharma was een Indiase monnik die rond 500 n.Chr. naar China kwam. In 520 werd hij door de keizer uitgenodigd die hem vroeg: ‘Ik heb mij altijd ingezet voor het boeddhisme, tempels gebouwd en sangha’s ondersteund, wat is mijn verdienste hiervoor?’ Bodhidharma antwoordde: ‘Niets, geen enkele verdienste.’ Toen vroeg de keizer wat de heilige waarheid van het boeddhisme was. ‘Oneindige leegte, er is niets heiligs aan’, antwoordde Bodhidharma. Verbijsterd vroeg de keizer: ‘Maar wie staat hier dan voor mij?’ ‘Geen idee’ antwoordde hij.

Dit is de essentie van zenboeddhisme: goed doen leidt niet tot bevrijding, inzicht leidt tot bevrijding. Werkelijk inzicht is pas mogelijk als je overtuiging gedragen wordt door gevoelens die voortkomen uit ervaren. Ervaring is de sleutel tot inzicht. Een afbeelding van een appel smaakt naar papier. Ondanks dat je weet hoe een appel er uit ziet, heb je niet meer dan een voorstelling van een appel.

Werkelijk mededogen is alleen maar doen, zonder voor of tegen, zonder doel of waarom zonder winst of verlies. Als je naar Lesbos gaat om vluchtelingen te helpen, doe dat dan, maar blijf je inzicht ontplooien, blijf de confrontatie met het zelf aangaan tot je laag na laag hebt doorgrond, afgepeld en weggegooid. Boeddhisme praktiseren is op ‘bomijs’ gaan staan, bomijs is een dun laagje ijs wat niet op water rust. Vaak ligt daaronder zo’n zelfde laagje ijs, soms wel 4, 5 lagen op elkaar. Je denkt vaste grond onder je voeten gevonden te hebben en dan stort dat als bomijs in en beland je op de onderliggende laag, enz. Zelfontplooiing is zo als een blad aan een boom zich ontvouwt of een vlinder die als een verfrommelt hoopje uit zijn cocon komt en zich ontvouwd en zijn vleugels in de zon laat drogen. Maar de beste vergelijking is een ui afpellen om te zien wat je werkelijke zelf is.

Een persoonlijk boeddhaschap is onmogelijk, samen met alle wezens in het universum verwerf je boeddhaschap. Hemel, aarde en boeddha zijn een en de zelfde, ik ben al een in de wereld.

 

Categorie: Boeddhisme, Teisho, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bevrijding, bodhidharma, dementie, geheugen, harde schijf, inzicht, mindfulness, toekomst, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Hara of tanden, de bron van mededogen
  2. Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
  3. Zeshin – vragen bij karma
  4. Waar is het ego van mijn vader gebleven (3) – geworteld zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    26 mei 2019 om 11:54

    Een classificatie kan altijd geldig zijn vanuit het principe en standpunt ervan, terwijl vanuit andere principes en gezichtspunten een andere classificatie van dezelfde dingen even geldig kan zijn.

  2. paul zegt

    27 mei 2019 om 10:43

    Goed stuk.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.