• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Meindert van den Heuvel stopt als geestelijk verzorger in gevangenissen – ‘maar Quan Yin gaat door’

Meindert van den Heuvel stopt als geestelijk verzorger in gevangenissen – ‘maar Quan Yin gaat door’

25 april 2019 door de redactie

Meindert van den Heuvel stopt op 1 juni van dit jaar- hij gaat met vervroegd pensioen, als boeddhistisch geestelijk verzorger in justitiële instellingen. Maar (de bodhisattva) Quan Yin gaat door, schrijft hij in de april nieuwsbrief van het Zen Centrum Amsterdam. In dit artikel een samenvatting.

In zijn tekst blikt hij terug op de afgelopen bijna 15 jaar als bgv’er. Meindert maakte zeker in de begintijd lange reizen om gedetineerden te bezoeken.

‘Op mijn eerste werkdag voor Justitie, in november 2004 ging ik naar P.I. (Penitentiaire Inrichting) de Marwei in Leeuwarden, 2½ uur heen en 2½ uur terug met de trein. Ik sprak daar één gedetineerde en toen ik een paar weken later terug kwam vertelde hij mij over het commentaar van een mede gedetineerde die gezegd had: “Komt die man helemaal uit Amsterdam, speciaal voor jou? Dat moet wel een homo zijn.’’

Meindert bezocht in die begintijd ook Esserheem in Veenhuizen. Daar is nog steeds een prachtige binnenplaats met mooie grote bomen. Als hij ooit moet ‘zitten’ dan wil hij naar Esserheem, schrijft hij. ‘Ik sprak daar een gedetineerde die regelmatig mediteerde en vaak ’s nachts zijn stoel voor het raam zette om over de maanverlichte binnenplaats uit te kijken. Op een nacht zat hij weer te mediteren voor het raam. Het sneeuwde. Hij dacht: dit is het mooiste plekje op aarde.’

Meindert van de Heuvel
Meindert van den Heuvel

Meindert telde onlangs in hoeveel gevangenissen hij in de afgelopen bijna vijftien jaar heeft gewerkt en kwam tot zesentwintig locaties, misschien wel dertig. ‘Tien daarvan zijn nu gesloten. Ik denk dat er weinig criminelen zijn die zoveel gevangenissen van binnen gezien hebben.’ De geestelijk verzorger bezocht ook het Detentie Centrum Zeist, dat was een hele belevenis, zegt hij. Er zaten geen criminelen maar mensen zonder de juiste papieren. De overdracht was soms een probleem, ook in het geval van de ontmoeting met een grote groep mensen uit Mongolië. Meindert: ‘De taal was een flinke barrière. Maar rituelen en gezangen zijn gelukkig universeel. Ik had een CD met muziek uit Mongolië mee genomen en dat werd zeer gewaardeerd. Onder andere ‘Om Mane Padmeum’ stond daar op en dat konden we allemaal mee zingen, wat enigszins aarzelend gebeurde. Daarna reciteerde ik nog een bekende tekst uit mijn eigen Japanse Zen traditie: de Kanzeon sutra.’

Meindert van den Heuvel werd in zijn werk als bgv’er soms ook geconfronteerd met hele nare zaken. Een gedetineerde deed een suïcide poging. Hij zit in de isoleercel en de deur mag niet open. ‘Wat zeg je dan door dat luikje? Wat zeg je als iemand letterlijk op de naakte bodem van zijn bestaan zit? Hier schieten woorden tekort, voor je gevoel houdt het hier op. Maar je zou ook kunnen zeggen: hier begint het, hier begint mijn werk als geestelijk verzorger.’ Vanuit de leegte wordt het onmogelijke mogelijk, zegt de boeddhistische filosoof Nagarjuna.

Foto Els Muys.

En over de bodhisattva Kanzeon, Quan Yin. Meindert: ‘Het mooie is dat Quan Yin dit effect bereikt terwijl ze niets doet en zelfs niets zegt. Puur door wat ze is en uitstraalt krijg je het gevoel: die wil ik wel in mijn buurt hebben. In onze samenleving is erg veel nadruk komen te liggen op ‘doen’. (…) Ik zou willen pleiten voor meer nadruk op ‘zijn’, zeker in ons werk als geestelijk verzorger. Misschien hebben die bewakers dan toch gelijk, de bewakers die zeggen: geestelijk verzorgers hebben een luizenbaan. Het enige wat ze doen is een beetje koffie drinken met gedetineerden en ondertussen strijken ze een vet salaris op.’

Bron nieuwsbrief zencentrum Amsterdam, lees hier verder voor het complete artikel.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs, Rechtspraak, Zorg Tags: geestelijk verzorger, gevangenissen, Meindert van den Heuvel, pensioen, zen centrum amsterdam

Lees ook:

  1. ‘Een boeddhistische geestelijk verzorger, wat is dat in hemelsnaam?’
  2. Militairisme en boeddhisme – het doden van levende wezens
  3. Belgisch boeddhisme erkend door de staat – leraren en geestelijke verzorgers krijgen wedde
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    25 april 2019 om 16:32

    Dank Meindert, je maakt het verschil. Van boddhisattva Guanyin is bekend dat zij zich van gedaante kan veranderen. Dwarrelende sneeuwvlokken? Een makkie!

    Dit alles lijkt ver af te staan van sommige westerse boeddhisten, omdat het bijgeloof zou zijn. Niets is minder waar, omdat mededogen zich op allerlei manieren kan uiten.

    Namo Guanshiyin pusa!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.