• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Tussen fundamentele goedheid en de gelaagdheid van menselijk gedrag’

‘Tussen fundamentele goedheid en de gelaagdheid van menselijk gedrag’

4 april 2019 door gastauteur

Er is onderzoek gedaan dat suggereert dat kinderen natuurlijke altruïstische impulsen hebben. Een Frans-Duitse ARTE-documentaire, ‘Die Revolution der Selbstlosen’, heeft enkele van deze onderzoeksresultaten gedocumenteerd.

Tekst Tenpel

De ARTE-documentaire heeft echter ook aangetoond dat altruïstische impulsen snel kunnen ophouden te bestaan als ‘de ander’ niet als vergelijkbaar met zichzelf wordt gezien. In een zogenoemd babylaboratorium werd eerst onderzocht wat de favoriete ochtendgranen van de baby zijn. Vervolgens werden twee handpopjes gebruikt, waarvan er één de favoriete ochtendgranen van de baby leuk vond en de andere de niet-favoriete ochtendgranen van de baby. Toen de baby’s gevraagd werd om te laten zien welke marionet ze het leukst vonden, wezen 8 van de 10 baby’s naar de marionet die hun favoriete ochtendgranen lekker vond.

Hoewel boeddhisten er in het algemeen van overtuigd zijn, en er zijn vele, dat er een basisgoedheid in alle wezens is – we noemen het in het algemeen ‘boeddhanatuur’ in het mahayana boeddhisme – worden de houdingen van bewuste wezens, verbale en lichamelijke handelingen gedomineerd door de verbeelding en het grijpen naar een vals, overdreven gevoel van ‘ik’ en ‘mijn’. Deze ‘valse kijk op het zelf’ en het geloof in de geldigheid ervan verdelen de wereld in een zeer nabije en lieve ‘ik’ en ‘verre anderen’ – met de uitzondering dat als die ‘anderen’ enigszins dienend, vergelijkbaar of nodig zijn voor het welzijn van deze ‘ik’, deze ‘anderen’ als dichtbij of als ‘vrienden’ worden gezien.

Verkeerde kijk

Omdat deze ‘verkeerde kijk op het zelf’ niet gebaseerd is op de werkelijkheid, kan wijsheid, die een basis heeft in de werkelijkheid, die verkeerde kijk op het zelf overwinnen. Omdat wijsheid geworteld is in de werkelijkheid is het ook sterker of krachtiger dan de verzonnen illusies (over het zelf) die waar lijken te zijn hoewel ze dat niet zijn. De ‘verkeerde kijk op het zelf’ leidt natuurlijk tot de perceptie van zichzelf als zijnde belangrijker dan anderen en gebruikt de fenomenen van de innerlijke en uiterlijke wereld om die verkeerde kijk op het zelf uit te werken, te stollen, te reïfiëren, erop voort te bouwen – bijvoorbeeld door identiteiten rond het zelf op te bouwen waar vervolgens sterk aan wordt vastgehouden (gehechtheid). Wat in strijd is met die identiteiten (of het gevoel) van het zelf wordt vervolgens ofwel genegeerd of gevreesd en afkeer oplevert, vijandigheid, boosheid en haat manifestere zich gemakkelijk. Denk maar eens aan voetbal of voetbalwedstrijden en identificeer je met een voetbal- of voetbalteam en de sterke gevoelens die door deze identiteitsprocessen ontstaan. Je kunt racisme ook beschouwen als een uitdrukking van deze mentale processen: de ander heeft een andere huidskleur, een ander type neus of ogen etc., zodat hij of zij ‘anders’ wordt ervaren dan wijzelf. Als gevolg hiervan zal er van nature een gevoel van de ander als ‘vreemd’ ontstaan. Als je niet wilt voortbouwen op dat gevoel – dat niet in overeenstemming is met de werkelijkheid en een potentiële oorzaak van lijden – dan moet dit worden opgemerkt. Als je je bewust bent van dat gevoel, dan zijn er verschillende manieren om ermee om te gaan, bijvoorbeeld gewoon bewust zijn zonder je erdoor te laten meeslepen of je moet het tegengaan met goede redeneringen [wijsheid] of liefde die ervoor zorgen dat de persoon vervolgens dichtbij, kostbaar of dierbaar voor jezelf lijkt.

Het goede is dat we als mens in ieder geval kunnen trainen om dergelijke beperkingen in ons denken en onze waarnemingen te overwinnen. We kunnen ons verkeerde gevoel van het zelf en alles wat we op die verkeerde verbeelding hebben gebouwd in vraag stellen.

We kunnen ons egoïsme in vraag stellen, verlichten of overwinnen en empathie en mededogen of altruïsme cultiveren die in lijn zijn met de werkelijkheid. Welke realiteit? De realiteit dat alle voelende wezens, die net als wijzelf gelukkig willen zijn en vrij van lijden. Liefde, mededogen, niet-schadelijkheid en wijsheid zijn in lijn met die werkelijkheid. We kunnen onze intelligentie gebruiken om de belachelijkheid, beperkingen, verdeeldheid, gekte en pijn, racisme, vijandigheid en haat jegens onszelf en anderen te zien, en dat er geen goede reden is om ons belang boven dat van miljarden bewuste wezens te plaatsen op wie we moeten vertrouwen voor ons eigen welzijn en gemak van lijden en aan wie we alles te danken hebben wat we zijn, inclusief onze kennis, vaardigheden, kwaliteiten, opleiding, banen, taal, lichaam en ons leven zelf.

Zo’n brede visie is niet in strijd met het feit dat we eerst onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor ons eigen welzijn, omdat we die taak anders aan anderen delegeren. We kunnen ook leren om voor onszelf te zorgen – voordat we voor anderen zorgen – op manieren die niet ten koste gaan van anderen of egoïstisch zijn. Daadwerkelijk, voor onszelf zorgen en voor anderen zorgen is een wederzijdse afhankelijkheid die ontstaat. Door voor onszelf te zorgen, zorgen we voor anderen. Door voor anderen te zorgen, zorgen we voor onszelf.

Door zichzelf te beschermen, beschermt men anderen.  Door anderen te  beschermen beschermt men zichzelf. – De Boeddha

Bron Tibetan Buddhism – Struggling With Diffi·Cult Issues. Dit artikel is ingekort.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: altruïsme, anderen, ARTE, documentaire, egoisme, groep, haat, ik, illusies, testen baby's, verkeerde kijk, verwarring

Lees ook:

  1. Boeddhisten altijd vredig en sereen?
  2. Boeken – Een kalme geest
  3. De wereld gaat aan hebzucht ten onder…
  4. Boeddha’s adviezen voor harmonie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald Zanders zegt

    5 april 2019 om 08:48

    Prachtig verwoord, je zal altijd op problemen stuiten als je vastgrijpt aan voorstellingen van een zelf,een permanente zelf ! er is alleen maar een onderlinge afhankelijkheid en drijfveren van het toe-eigenen die weer een vals ik beeld oproept..

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.