Om de allereerste Week van de Voedselbanken (gehouden in week 42) op passende wijze in te luiden, zet Voedselbanken Nederland ‘de meest gewaardeerde maaltijdbox van Nederland’ in de spotlight. De afgelopen jaren gaat het weer goed met de economie. Zo goed zelfs, dat het thuis laten bezorgen van luxe en hippe maaltijdboxen steeds populairder wordt.
Terwijl er aan de onderkant van de samenleving nog steeds mensen onder de armoedegrens leven en niet eens naar de supermarkt kunnen voor hun boodschappen. Zij zijn aangewezen op de voedselbank, waar ze hun eigen ‘maaltijdbox’ ontvangen. De meest gewaardeerde maaltijdbox van Nederland en volgens Voedselbanken Nederland de enige die er écht toe doet. Geen luxe, maar echt een levensbehoefte.
Samen met Nederland wil de organisatie zorgen dat er zoveel mogelijk maaltijdboxen uitgedeeld kunnen worden. Rondom deze centrale boodschap is door reclamebureau The Communication Company in samenwerking met productiemaatschappij GIG creative film production en digital agency The Fightclub een on- & offline campagne ontwikkeld. Deze campagne wordt op een bijzondere manier ondersteund door René Froger en Herman den Blijker, de ambassadeurs van Voedselbanken Nederland. Als gezichten van de campagne spelen zij een rol in ieder hun eigen online video. Daarnaast worden landelijk flyers verspreid, promotieteams ingezet en zijn er acties bij de lokale voedselbanken.
De Week van de Voedselbanken wordt bewust gehouden in week 42, de week waarin ook de jaarlijkse Wereld Voedseldag en Wereld Armoededag vallen (respectievelijk op 16 en 17 oktober). Beide thema’s raken de kern van het werk van de voedselbanken. De voedselbanken zamelen voedsel in dat anders verspild zou worden. Elke week worden ruim 30.000 pakketten uitgedeeld aan mensen die deze hulp heel hard nodig hebben.