• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Slachtoffers zoeken steun, maar Dalai Lama kan misbruik niet stoppen

Slachtoffers zoeken steun, maar Dalai Lama kan misbruik niet stoppen

11 september 2018 door Joop Ha Hoek

Slachtoffers van seksueel misbruik door boeddhistische leraren en monniken hebben bij het kantoor van de Dalai Lama een verzoek ingediend om hem komend weekeinde, wanneer de Tibetaanse spirituele leider in Nederland is, te mogen ontmoeten om hem gebundelde verklaringen aan te bieden met de ervaringen van twaalf slachtoffers over seksueel en ander geweld, hen aangedaan door vijf boeddhistische leraren. De slachtoffers willen de Dalai Lama ook een onlangs gestarte # metoo petitie aanbieden die gericht is tegen dit misbruik.

Een van de slachtoffers die het gesprek heeft aangevraagd is de Nederlandse Cecile, die daar gisteravond in het NOS-Journaal melding van maakte. Zij vindt dat de Dalai Lama onvoldoende beseft hoe boeddhistische leraren hem gebruiken om een imago van betrouwbaarheid op te bouwen, alleen al door zijn aanwezigheid bij die leraren. Zij vindt dat de Dalai Lama zich daarvan bewust moet worden en dat hij zijn invloed juist ten goede gaat aanwenden.

Cecile zegt dat haar Tibetaanse boeddhistische leraar haar heeft geslagen. Hij vernederde haar in het openbaar in zijn centrum in Zwitserland. En zou haar tot drie maal toe seksueel in de periode tussen 2007 en 2013 misbruikt hebben. Ze kreeg er ernstige mentale problemen door, die ze volgens eigen zeggen met professionele hulp inmiddels heeft overwonnen. Cecile zegt dat ze door het zien van een foto van haar leraar Namkha rinpoche met de Dalai Lama op het verkeerde been is gezet, haar vertrouwen was gewekt en toen met Namkha bij het boeddhisme is gekomen.

Kritisch vermogen

Daarmee raakt ze het probleem tot in de kern. De Dalai Lama onderwijst al vele jaren dat (potentiele) studenten en volgelingen van een boeddhistische leraar hun kritisch vermogen en gezond verstand moeten gebruiken alvorens zich te binden aan een leraar en/of sangha. Als ze daar geen goed gevoel bij hebben is het wegwezen geblazen.

De twaalf slachtoffers van het misbruik zoeken steun bij de Dalai Lama en willen dat hij zich kritischer opstelt in zijn relaties met boeddhistische leraren. Dat betekent dat hij zich met geen enkele boeddhistische leraar meer in het openbaar kan vertonen, omdat van de ene op de andere dag een tot dan van onbesproken gedrag leraar in de fout kan gaan als de hormonen door het lijf gieren en het duiveltje van de macht tot misbruik aanzet. Het is -vermoedelijk- helaas pas achteraf dat de Dalai Lama kennis draagt van de aantijgingen en zich van zo’n leraar kan distantiëren, zoals hij deed bij Sogyal Lakar, ook bekend als Sogyal rinpoche, die beschuldigd werd van seksueel wangedrag, lichamelijk geweld en machtsmisbruik. Hij had zich eerder moeten distantiëren van Sogyal toen hij signalen kreeg van misbruik.

Sogyal heeft de aantijgingen nooit toegegeven of ontkend.

Het Boeddhistisch Dagblad publiceerde daar de afgelopen dagen over, naar aanleiding van een rapport van onderzoeker Karen Baxter. Daaruit bleek dat al op 13 oktober 1992 een ingewijde bij Rigpa, die sprak met enkele slachtoffers van Sogyal rinpoche, een kopie van een brief aan Sogyal naar de Dalai Lama stuurde, waarin hij zijn zorgen over het gedrag van Sogyal uitsprak. Voor zover bekend ondernam de Dalai Lama daarop geen actie maar bleef de goede betrekkingen met Sogyal onderhouden. (Deze passage is als update na publicatie van deze tekst aan de tekst toegevoegd).

Eerder publiceerde het BD over het wangedrag binnen Shambhala International door Sakyong Mipham. De bundel getuigenissen van de twaalf slachtoffers zijn daar een trieste aanvulling op. De gierput wordt steeds voller.

Het is goed als de Dalai Lama de slachtoffers van misbruik zou ontvangen om een statement te maken dat hij seksueel wangedrag en misbruik door boeddhistische leraren veroordeelt. Zoals hij al heeft gedaan in eerdere verklaringen. Maar de Dalai Lama kan dat misbruik niet voorkomen, al zou hij zich met geen enkele boeddhistische leraar meer in het openbaar vertonen. Het ontstaat in de krochten van de geest van zo’n leraar en tot uiting gebracht in misbruik. Daarom is het verzoek om een ontmoeting met de Dalai Lama te hebben ook alleen maar van symbolische waarde. Te vergelijken met dat van paus Franciscus die zich in Ierland met slachtoffers van misbruik door rooms katholieke priesters verstond.

Ik wil aanhaken op wat de Dalai Lama eerder zei: dat mensen zich kritisch moeten opstellen in het (eerste) contact met een boeddhistische leraar. En dat ‘eerste’ mag best jaren duren. Dat is ook de zienswijze van de Boeddha: geloof mij niet op mijn woord maar onderzoek de zaken en maak die tot de jouwe als je ze doorziet en er achter staat. Volgens mij is een leuke foto van de Dalai Lama met een leraar geen bewijs dat zo’n leraar ook deugt. Van dictators en moordenaars zijn ook leuke foto’s in omloop.

Blinde aanbidding

Ik heb decennia lang in de boeddhistische wereld de blinde devotie en aanbidding van leerlingen naar boeddhistische leraren gezien. Sommige leerlingen hadden eelt op de neus van het buigen en een waas voor de ogen. Ik vond het afschuwelijk. Er zijn verklaringen van kritische leerlingen die zeggen dat vrouwen bij de deur van een tempelruimte stonden en zich aan de leraar aanboden, met hem tussen de lakens wilden. Die dingen gebeuren ook. Maar het mag nooit een excuus zijn voor een dader zijn misdrijven te plegen.

Steeds vaker en meer komen slachtoffers van seksueel en ander misbruik naar buiten met hun ervaringen. Ze dachten in een boeddhistische hemel terecht te komen, zich te kunnen ontplooien, het goede te ontmoeten en kwamen in een hel terecht door wangedrag van leraren. In de verslagen over de gebeurtenissen met mannen en vrouwen binnen Rigpa en Shambhala en het centrum van Mettavihari komen ze aan het woord.

Een bezoek van de slachtoffers aan de Dalai Lama kan een middel zijn om aandacht te vragen voor het wereldwijde misbruik in de boeddhistische gemeenschap. Maar de Dalai Lama is geen kerkvorst, heeft geen centraal gezag. In het verleden stelde de bekende boeddhist Mathieu Ricard dat de Dalai Lama geen politieagent is. In China zijn er 240 miljoen mensen die zich op enigerlei wijze boeddhist noemen of het boeddhisme aanhangen. De invloed van de Dalai Lama op die boeddhisten is nul. Onlangs werd bekend dat in een tempel in Peking een abt nonnen seksueel zou hebben gemanipuleerd, tenminste, zo luiden de beschuldigingen. De officiële invloed van de Dalai Lama op zenbeoefenaars en theravada is nul. Hij is slechts de leider van het Tibetaans boeddhisme.

Aangiften

Duidelijk is dat er iets moet gebeuren om aan het verschrikkelijke misbruik in boeddhistische kringen- hoe beperkt ook in omvang als je dat afzet tegen de miljoenen beoefenaars, dat het een halt wordt toegeroepen. Elk slachtoffer is er een te veel. Wat ik echter mis bij de slachtoffers is de daadkracht om door te pakken, om van hun ervaringen met zo’n leraar aangifte te doen bij de politie en justitie, zodat de beschuldigingen op een objectieve wijze kunnen worden onderzocht en de dader bij schuldigverklaring berecht wordt. Slechts een enkele keer gebeurt dat. In het geval van de Amerikaanse Janice Doe, die Rigpa en Sogyal rinpoche beschuldigde van seksuele terreur, kwam het wel tot een formele aanklacht bij een rechtbank maar werd de zaak toch onderhands geschikt. De politie van Los Angeles onderzoekt momenteel de beschuldigingen van seksueel wangedrag tegen Noah Levine van Against the stream. Het is een uitzondering.

Zonder een officieel onderzoek door daartoe bevoegde opsporingsinstanties blijven de beschuldigingen van vrouwen en mannen tegen boeddhistische leraren hangen in sferen van aantijgingen, rapportages en een boekje. Onder de twaalf slachtoffers zijn drie Nederlanders, hebben ze aangifte gedaan van deze ernstige feiten en aangedrongen op vervolging? Alleen het vooruitzicht van een gevangenisstraf zal toekomstige daders afschrikken. Het begin van dat proces, dat onderzoek, hebben de slachtoffers zelf in de hand. Ook de verdachten zelf hebben daar recht op.

 

 

 

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Misbruik, Nieuws Tags: dalai lama, joop hoek, justite, Justitie, Mettavihari, Nederland, opinie, politie, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel wangedrag, Sogyal Laker, Sogyal Rinpoche, twaalf slachtoffers

Lees ook:

  1. Franse politie arresteert lama Tempa Dargye van Kagyu Ling
  2. Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar
  3. Het jaar 2019 – dag 56 – slavenparadijs
  4. Politie in Larimer sluit onderzoek naar seksueel wangedrag in Shambhala Mountain Center af

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    11 september 2018 om 14:00

    Ik ben het met je eens, Joop, dat het vooruitzicht van onvoorwaardelijke gevangenisstraf daders zal afschrikken.
    Maar toen ik voor het eerst kennis nam van boeddhisme en de eerste glimlachende Lama ontmoette, die strooiend met prachtige metaforen en verlichte humor sangha’s om zich heen verzamelden dacht ik: het kan dus toch. Ik ben er wel diep in teleurgesteld dat de invloed van Boeddha’s leer niet veel meer dan het equivalent van misbruikende roomskatholieke priesters heeft opgeleverd, zonder hiermee iets over serieuze beoefenaren te zeggen. En dan heb ik het nog niet eens over moordende theravadistische boeddhisten in Myanmar.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.