• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2018 – de tweehonderdentwintigste dag – Londen

Het jaar 2018 – de tweehonderdentwintigste dag – Londen

9 augustus 2018 door Joop Ha Hoek

Ik ben nog nooit in Londen geweest, wel een keer bijna en wel hierom. Het is al een paar decennia geleden en ik was al geruime tijd volger van de dhamma. Zat een paar keer per dag op een kussen te zitten, bestudeerde de leer en was aangesloten bij een boeddhistische sangha met ook monniken. Wat kon er mis gaan in mijn leven?

Op een dag besloot ik een boeddhistisch centrum in Noord-Engeland te gaan inspecteren. Wilde me een mening vormen over de leraar, zijn gevolg, aanhangers, huisvesting en keuken. Ik maakte de reis met de auto en omdat ik een analfabeet ben op het gebied van wegwijzering en ik nog geen TomTom had zou een vrouw, die mij vergezelde, de route aangeven naar dat centrum. Onderweg, dat moet u goed onthouden. Ze had zich voorzien van uitstekende kaarten. Er ging ook een boeddhistische beeldende kunstenaar mee. Niet voor inspectie maar om er een tijdje te blijven. De kunstenaar is een zeer aimabele, maar ook ietwat vreemde figuur die geen horloge had maar een wekker tevoorschijn haalde uit een rugzakje als hij wilde weten hoe laat het was. Hij bood ook aan de weg et wijzen, was daar bekwaam in, zei hij. Mooier kan je als volger van de dhamma niet hebben: twee gidsen.

We staken met de zeeboot over naar het Verenigd Koninkrijk- aan gene zijde. Onderweg aten we een hapje en passeerden zonder problemen de douane. Aan boord merkte ik wel dat het tussen de twee gidsen niet erg accordeerde. De vrouw was jaloers op de kunstenaar, hij bleek voor haar een concurrent te zijn. Maar ik wist niet dat het zo uit de hand zou lopen. Zo in de middag begon onze reis naar Noord-Engeland, we zouden er begin van de avond zijn en dan nog een goede maaltijd nuttigen. Wat mantra’s murmelend- ik was als boeddhistisch inspecteur goedgehumeurd, startte ik de motor van het voertuig. Al snel viel mij op dat de kunstenaar op de achterbank in slaap viel en als navigator van geen enkele waarde was. Maar gelukkig was er de boeddhistische vrouw en gids die mij terzijde zou staan op de Britse wegen, richting het Noorden. Dacht ik. Geen bericht is goed nieuws, honderden kilometers lang werden er geen richtingaanwijzingen gegeven. De klok tikte en de motor snorde. De kunstenaar bleef slapen en de vrouw zwijgen. Ik wist niet waar ik was, dat weet ik nooit zonder navigatiesysteem. Het zou wel goed zijn.

Plots zag ik een bord: Londen 8 miles (of zoiets). Gaan we wel goed, vroeg ik aan de zwijgende, hevig jaloerse vrouw die de achterbankbewoner haatte en die de wegenkaarten onder haar stoel had geschoven. Londen, dat was toch wel een stuk uit de buurt. Laat in de avond arriveerden we, honderden kilometers om hebbende gereden, in het boeddhistisch centrum.

Ik heb geleerd nooit meer op vreemde gidsen te vertrouwen en ook geen kunstenaar met een wekker als horloge mee te nemen. Overigens ken ik wel vrouwen die niet jaloers zijn en uitstekend kunnen gidsen. En het boeddhistisch centrum heb ik na een dag al verlaten. Het kwam op mij te veel over als een verpleeginrichting voor geestelijk gestoorden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: autorit, boot, joop hoek, Joost Blom, Londen, NKT, ruzie, Vanneke Lapré

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdenvijftiende dag – last post
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdentweeenzestigste dag – lamaego
  4. Het jaar 2018 – de tweehonderdennegenenzestigste dag – spraakbewaken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    10 augustus 2018 om 08:27

    Hahaha, mooi, grappig metaforisch verhaal! Ik doe even pas op de plaats…
    groeten
    Henk van Kalken

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.