• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de eenentachtigste dag – haat

Het jaar 2018 – de eenentachtigste dag – haat

23 maart 2018 door Joop Ha Hoek

Vandaag was ik op een verjaardagsfeest en na de felicitaties en de taart en soep kwam het gesprek naar aanleiding van de recente gemeenteraadsverkiezingen op haat. De ene haat is de andere niet, zei de gastheer, in ieder geval de beleving ervan. De ene haat veroorzaakt meer reuring dan de andere.

Vorige week kwam er een eind aan de (voorgenomen) coalitie van de liberaal islamitische politieke partij Nida met de linkse partijen in de Rotterdamse gemeenteraad, omdat bekend werd dat in een bericht/mail/tweet uit 2014 Nida Israël had vergeleken met IS. Hoe de vertegenwoordiger van deze partij in praatshows ook dit bericht toelichtte- het was gemaakt voordat bekend werd hoe bloeddorstig en verschrikkelijk IS te werk gaat, het moest in de juiste context worden gezien, en er ook sprake was van vrijheid van meningsuiting. Het hielp niet. Media en politici vielen over deze partij heen en coalitiegenoten trokken zich terug. De haat was voelbaar tegen ‘die islamieten.’

In onze maatschappij neemt de haat tegen Joden toe, zeggen Joodse organisaties. Gebouwen en mensen worden door de politie beschermd. In enkele gemeenten hebben politieke partijen zich solidair verklaard met deze burgers en veroordelen deze uiting van haat. Maar er zijn geen luide openbare protesten van de burgerij in zijn geheel. Waarom niet? Went Jodenhaat?

De PVV van Geert Wilders kwam een week geleden in het nieuws door het uitzenden van een tv-spotje, gericht tegen de Islam, waar het bloed letterlijk van afdroop. Je zou zo’n spotje haatzaaiend kunnen noemen, een hele godsdienst en de volgelingen daarvan zou zich schuldig maken aan geweld, homohaat, vrouwonvriendelijk gedrag en het schenden van mensenrechten. Ik vond het nogal generaliserend. Ook Wilders zal zich ongetwijfeld beroepen op zijn vrijheid van meningsuiting. Nederland zweeg massaal over dit filmpje, slechts een paar organisaties deden aangifte bij de politie. Wilders staat bekend als een vriend van Israël. Waarom was er geen brede kritiek, went de retoriek van Wilders? Vinden de Nederlanders dat hij gelijk heeft?

Voor de ouderen onder ons: Lang geleden hing de echtgenote van de directeur van de Nederlandsche Bank en president van de Europese Centrale Bank Wim Duisenberg, Gretta, een Palestijnse vlag aan de gevel van haar huis. Gretta Duisenberg zette zich actief in woord en daad in voor de belangen van de Palestijnen in hun conflict met Israël. Dat deed ze met verve en nam geen blad voor de mond.

Na twee weken besteedden verschillende Nederlandse media aandacht aan het feit dat de president van de Europese Centrale Bank een Palestijnse vlag aan zijn huis had hangen, waarop internationale media het bericht overnamen. Gretta Duisenberg werd in korte tijd de bekendste Nederlandse actievoerder voor de Palestijnse zaak. In een telefoongesprek met haar Joodse buurvrouw Rosa van der Wieken, die zich stoorde aan de aanwezigheid van de vlag, zou ze hebben gezegd dat het “de puissant rijke joden in Amerika zijn die Israël in stand houden, waardoor ze in Israël de Palestijnen kunnen onderdrukken”. Duisenberg lichtte later toe dat ze had gedoeld op “de rijke Joodse lobby in Amerika”.

Cartoonist Ruben Oppenheimer mag advocaat en thans Kamerlid voor het Forum voor Democratie Theo Hiddema ‘louche’ noemen in een cartoon. Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch in 2015 bepaald. Daarmee is het eerdere vonnis van de rechtbank Maastricht vernietigd. Oppenheimer tekende voor de Maastrichtse stadskrant De Ster een cartoon waarin hij Hiddema als ‘louche’ betitelde.

De Maastrichtse rechtbank vond in kort geding dat de term ‘louche’ gepresenteerd werd als een feit waarvoor onvoldoende feitelijke onderbouwing aanwezig was.

Het gerechtshof oordeelt dat het de vrijheid van een cartoonist is dat te roepen en dat de context voldoende duidelijk was. Ook moet Hiddema tegen een stootje kunnen omdat hij zelf regelmatig deelneemt aan het publieke debat.

Tot zo ver haat, haatzaaien en hatelijkheden. De Boeddha zegt hierover: …nooit komen uitingen van haat in deze wereld tot rust door haat, maar door niet te haten komen ze tot rust, dat is een eeuwige wet. We leven in een gedegenereerde tijd waarin haat geen ophef veroorzaakt maar soms ook wel. Afhankelijk wie het predikt.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: filmpje, Geert Wilders, Gretta Duisenberg, haat, islam, Nida, palestijnse vlag, Palestijnse zaak, Rotterdam, Theo Hiddema, Wim Duisenberg

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 – de tweehonderdenzesentachtigste dag – wilders
  2. Han de Wit – De ervaring dat wij ten diepste goedwillende wezens zijn…
  3. Boeddhistisch leraar Varamitra bij anti-haatdienst in Den Haag
  4. Het grote racisme debat in Rotterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Fleur zegt

    25 maart 2018 om 23:36

    Prachtig geschreven. Dank

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.