• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen’

‘Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen’

10 februari 2018 door gastauteur

Vorig jaar publiceerde André Kalden, voorzitter van de stichting Vrienden van het boeddhisme, in het magazine van de Vrienden een tekst over de relatie boeddhistisch leraar en student. Altijd een actueel thema.

Mijn Citaat – De keuze van André Kalden

“Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen.”

Mij werd weinig keus gelaten. “Als nieuwe voorzitter van Stichting Vrienden van het boeddhisme word je geacht om een bijdrage te leveren aan ‘Mijn citaat’ in het online magazine,” zo meldde Kees Moerbeek, die de scepter over de VvB-website zwaait. Zo hoort dat, zo doen wij dat, was de boodschap. Nu is mores een actueel onderwerp, dus al associërend drong zich al snel het actuele thema van mijn bijdrage op: wangedrag van de leraar in het boeddhisme, een onderwerp dat meer dan 2500 jaar teruggaat, en hoe daar volgens de Boeddha mee om te gaan. Het gekozen citaat is te vinden in het Kakudha-Sutta, Anguttara Nikaya III (sutta 5.100). Met dank aan Jan de Breet en Rob Janssen voor de vertaling vanuit het Pali. Niet toevallig zal de Nederlandse vertaling van de Anguttara Nikaya III de eerstvolgende vertaling zijn die in hun reeks van vertalingen in boekvorm zal uitkomen.

Het Kakudha-Sutta begint met het bezoek van de deva Kakudha Koliyaputta aan een prominente leerling van de Boeddha, de monnik Mahā-Moggallāna. Reden van zijn bezoek was de monnik Devadatta, die door zijn beoefening speciale krachten had verworven en de wens kreeg de Boeddha als geestelijk leidsman van de orde te vervangen. Op het moment dat dit verlangen in Devadatta opkwam verdwenen die speciale krachten, maar niet zijn snode plannen en dus wilde Kakudha voor Devadatta waarschuwen. Na het verhaal aangehoord te hebben ging Mahā-Moggallāna naar de Boeddha en vertelde hem wat hij had gehoord. De Boeddha liet daarop weten dat het niet zo’n vaart zou lopen, omdat Devadatta zichzelf door zijn eigen toedoen zou blootgeven. Waaraan de Boeddha toevoegde dat er in verschillende variaties een bepaalde soort leraren bestaat die leerlingen hebben die niet open zijn over de ware kwaliteiten en eigenschappen van hun leraar.

‘Hierbij beweert een bepaalde leraar wiens gedrag niet volkomen zuiver is: “Ik ben iemand wiens gedrag volkomen zuiver is. Mijn gedrag is geheel zuiver, geheel rein, onbezoedeld.” Zijn leerlingen kennen hem als volgt: “Deze meneer, onze leraar, beweert, hoewel zijn gedrag niet volkomen zuiver is, dat hij iemand is wiens gedrag volkomen zuiver is, dat zijn gedrag geheel zuiver, geheel rein, onbezoedeld is. Als wij dit aan de huishouders zouden vertellen, dan zou dat niet aangenaam voor hem zijn. Hoe kunnen we hem nou behandelen op een manier die onaangenaam voor hem zou zijn? Bovendien wordt hij geëerd met de rekwisieten zoals gewaden, voedsel in de bedelnap, onderkomens en medicijnen voor als hij ziek is. Iemand zal gekend worden door wat hij zelf doet.” Zijn leerlingen dekken het gedrag van zo’n leraar toe en zo’n leraar verwacht dat ook van zijn leerlingen,’ aldus de Boeddha in het Kakudha Sutta.

Dit geldt gedrag, zoals in het eerste voorbeeld dat de Boeddha gaf, maar ook zuiver levensonderhoud, een zuivere weergave van de Dhamma, een zuivere uitleg en een zuivere kennis en visie. Op al deze punten bestaan leraren die zich anders doen voorkomen, zo lezen we verder in het sutta.

Leerlingen van deze leraren willen hem de schande besparen en ook de financiële gevolgen beperken en zelf niets onthullen onder het adagium: “Iemand zal gekend worden door wat hij zelf doet.” [niet door onze onthullingen].

In het sutta vervolgt de Boeddha: ‘Maar, Moggallāna, ik beweer, terwijl mijn gedrag volkomen zuiver is: “Ik ben iemand wiens gedrag volkomen zuiver is. Mijn gedrag is geheel zuiver, geheel rein, onbezoedeld. Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen.”‘ Dit was het citaat dat ik hier op deze plek onder de aandacht wilde brengen.

Heb ik zelf iets over mijn boeddhistische leraar aan de grote klok te hangen? Nee. Mijn Lama, Muktinath Lama Wangyal, woont in Nepal. Ik zoek hem sinds achttien jaar elk jaar op en we Skypen, chatten en bellen. Naar het Westen is hij nog nooit geweest. Hij is daarbij van onbesproken gedrag. Nu ja, inmiddels, sinds hij op zijn minst twintig jaar geleden voor de stupa van Bouddhanath te Kathmandu beterschap heeft beloofd. Sindsdien drinkt hij geen alcohol meer, eet hij geen vlees, vis of ei en flirt hij niet meer met vrouwen. Is hij zachter geworden ook. Zijn levensonderhoud is in orde, zijn visie ook, zijn uitleg en weergave van de Dhamma bestaat uit handelen, nauwelijks uit praten. “Mijn lijn van leraren is krachtig, ikzelf ben maar een kleine lama.”, legde hij me bij onze kennismaking uit. Om daar lachend aan toe te voegen ‘Small Lama is good. No small lama; how can there be a big lama? Haha.’

Met zo’n afwezigheid van hoogmoed kom je niet ten val.

Deze tekst werd eerder in het winternummer van het magazine van de Vrienden van het boeddhisme gepubliceerd en is overgenomen met toestemming van de redactie van het magazine en de auteur.

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: André Kalden, Jan de Breet, leraar student, Muktinath Lama Wangyal, relatie, Rob Janssen, vrienden van het boeddhisme, zuiver gedrag

Lees ook:

  1. Nederlandse vertalingen Pali-Canon online voor groter publiek
  2. Feestelijke bijeenkomst vijftig jaar Vrienden van het boeddhisme
  3. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  4. ‘De verzameling van thematisch geordende leerredes: Deel 5, Het grote Deel’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.