• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid- twee en slot

Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid- twee en slot

21 december 2017 door André Baets

‘Evam me sutam’, aldus heb ik gehoord.
Deze woorden werden uitgesproken door Ananda, de neef en persoonlijke verzorger van de Boeddha. Volgens de traditie had hij een uitzonderlijk geheugen en reciteerde hij, tijdens het eerste concilie dat vlak na de dood van de Boeddha werd gehouden, alle leerredes.
Evam me sutam is dan ook, traditiegetrouw, de aanhef van elke sutta in de Pali-Canon.

Tot zover onze vijf zintuigen en hoe om te gaan met externe prikkels. Maar hoe zit het, zoals daarjuist al even aangehaald, met ons denken (de zesde poort)? In hoeverre hebben we het denken in de hand?

In het Upali-Sutta MN 56 zegt de Boeddha tijdens een gesprek met de ‘Jains’ dat alle handelingen en uitspraken voorvloeien uit gedachten, uit ‘mentale handelingen’. Steeds gaat, veelal ongemerkt, een gedachte vooraf aan een reactie op een prikkel, aan een handeling of uitspraak. De meeste van onze gedachten betreffende de aan ons verschijnende wereld en in het bijzonder onze medemens, hebben een oordelend karakter. We beoordelen iemands uiterlijk of gedrag en dit oordeel is steeds gebaseerd op onze eigen geconditioneerdheid, onze eigen subjectieve, door de jaren verzamelde ervaringen. En ik ben natuurlijk erg gehecht aan mijn eigen zienswijze en standpunten, want die zijn tenslotte ‘van mij’.

Joseph Goldstein wijdt in zijn boek ‘Vipassana, inzichtmeditatie als pad tot bevrijding’, meerdere hoofdstukken aan gedachten en hoe ermee om te gaan. In hoofdstuk 3 schrijft hij:

“Als zienswijzen en standpunten sterk genoeg vastgehouden worden, veranderen ze in oordelen, een veel voorkomend conditioneringpatroon waar we mee te maken krijgen. We beoordelen onszelf en anderen en we laten zelden een ervaring voorbijgaan zonder deze te beoordelen. Hoewel we van deze vorm van denken in de drukte van ons dagelijks leven wellicht geen nota nemen, wordt deze al snel duidelijk zodra we in de meditatie beginnen te observeren. Soms voelt het alsof onze geest niets anders doet dan oordelen. (…) Toen ik eens een intensieve meditatieretraite deed ervoer ik dit patroon van beoordelen van gedachten bijzonder duidelijk. Ik zat op een plaats in de eetzaal van ons meditatiecentrum van waaruit ik kon zien hoe iedereen binnenkwam en zijn of haar eten opschepte. Hoewel ik ogenschijnlijk opmerkzaam was op het feit dat ik bezig was te eten, zag ik toch vanuit iets meer dan mijn ooghoeken wat er zich allemaal afspeelde. Ik was erg verbaasd om te zien hoe mijn geest een oordeel velde over werkelijk iedereen die binnenkwam. Ik hield er niet van hoe de anderen liepen (niet opmerkzaam genoeg), hoeveel ze aten of hoe ze aten, of hoe ze gekleed waren. Het was heel verontrustend om die geweldige vloedstroom van oordelen in mijn geest waar te nemen.”

Nog een verhaal, uit eigen ervaring:

Zondagmorgen ging ik al vroeg naar de bakker en zag een jongeman met een zak pistolets uit de bakkerij komen. Hij ging met onzekere stap, zich vasthoudend aan de gevel. Onmiddellijk kwam volgende gedachte bij me op: “Hoe is het toch mogelijk dat een jonge gast zo zijn leven en gezondheid vergooit door heel de nacht op café te zitten zuipen om dan ’s morgens, nog dronken naar de bakker te gaan”. Een gevoel van walging en afkeuring kwam bij me op. Ik had de jonge man al geklasseerd onder de hoofdding ‘losers’. Ondertussen was ik de winkel binnengestapt en hoorde de aanwezige klanten de jonge man prijzen om zijn moed en doorzettingsvermogen en dit omdat hij al zo snel na een hersenbloeding probeerde om zelfstandig te leven. Een gevoel van schaamte overviel mij. Hoe snel was ik niet geweest met (ver)oordelen, zonder niet eens de ware toedracht te kennen. Enkel afgaand op mijn eigen ervaringen, voorkeuren en conditioneringen. Nog steeds, als een ongewone situatie mijn aandacht trekt, probeer ik, met bovengenoemd voorval in het achterhoofd, niet te oordelen.

Er is dus voor ieder van ons nog werk aan de winkel, gewoon in ons dagelijks leven. Wanhoop dus niet als blijkt dat je sociale en gezinsleven veel van je vergen. Het is juist daar dat alles begint. Meditatie is een wezenlijk onderdeel van het Boeddhistische pad maar het is opvallend dat de Boeddha in bijna elk sutta die handelt over meditatie, zoals bijvoorbeeld in het Cula-Hatthipadopama-Sutta MN 27, de volgende voorwaarden opnoemt:

“Aldus toegerust met de edele verzameling van zedelijke gedragingen [sila, moraliteit], (…) met de edele aandacht en oplettendheid, zoekt hij [de monnik] een afgezonderd onderkomen, een afgelegen plek: de voet van een boom, een berg, een kloof, een grot, een knekelveld, een eenzame plek in het woud, een plaats in de open lucht of een hoop stro. Daar gaat hij zitten met gekruiste benen, zijn lichaam recht overeind houdend, zijn aandacht richtend op zijn directe omgeving.

Hij geeft de begeerte naar de wereld op (1) en houdt er zijn geest vrij van. Boosheid en haat opgevend (2), houdt hij er zijn geest vrij van. Hij geeft sloomheid en traagheid op (3) en blijft er vrij van. Opgewonden piekeren (over fouten in het verleden) geeft hij op (4) en hij blijft er vrij van. Hij geeft twijfel op (5) en is daar voortaan overheen; zonder onzekerheid over wat heilzaam is, loutert hij zijn geest van twijfel. Na deze vijf hindernissen opgegeven te hebben, na afstand genomen te hebben van zintuiglijke begeerten, na afstand genomen te hebben van onheilzame geestestoestanden (gedachten), gaat hij het eerste meditatiestadium binnen, dat vergezeld gaat van nadenken en overwegen (…) en gekenmerkt wordt door vreugde en geluk.”

Er valt dus al heel wat te doen alvorens de verschillende meditatie stadia kunnen bereikt worden. Dit zijn raadgevingen die we voortdurend in ons dagelijks leven kunnen toepassen en die van iemand veel meer een boeddhist maken dan de som van het aantal uren doorgebracht op een meditatiekussen of het aantal reizen naar Azië.

Het bewaken van de zes poorten kunnen we 24u/24u doen. Daar hebben we geen kussen voor nodig. Aandacht voor alles dat je doet en dat op je af komt is noodzakelijk. Beschouwen; overwegen wat je denkt, wil zeggen of doen is een wezenlijk onderdeel van sila, moraliteit [is het heilzaam of niet?]. Sila is de basis, het fundament. De stappen van het Edele Achtvoudige Pad zijn met elkaar verbonden. Zonder sila kunnen de andere stappen niet ten volle ontwikkeld worden.

Sila omvat heilzaam spreken, heilzaam handelen en een heilzaam levensonderhoud. Dit zijn de drie stappen uit het Edele Achtvoudige Pad die te maken hebben met ons contact met de medemens en de zintuiglijke wereld. Onze interactie met onze directe omgeving. En daar begint alles. De tijd dat we aan meditatie besteden weegt voor de meesten van ons nooit op tegen de uren dat we contact hebben met onze medemensen (werk, thuis, sport, hobby…) en met de veranderlijke en vergankelijke zintuiglijke wereld.

Een zintuiglijke wereld die bij ons binnenkomt langs de ‘zes poorten’. Het bewaken en behoeden van deze zintuiglijke ‘poorten’ is dan ook van primair belang en de beoefening ervan kunnen we heel de dag door doen.

Geen uitvluchten meer, niet meer klagen over het gebrek aan tijd om regelmatig te mediteren of om op retraite te gaan. Laten we de raad van de Boeddha volgen en beginnen met een voortdurende, constante aandacht bij onze zintuigen.

Door ‘het bewaken van de zes poorten’ zullen er minder lekken in ons bootje ontstaan en door de voortdurende aandacht voor alles zullen we bij het geringste water kunnen hozen. Hoe klein en traag ons bootje ook mag zijn, op die manier is de kans groot dat we de overkant bereiken.

Of zoals de Boeddha het zegt in het Dhammapada vers 369:

“Schep de boot leeg, o monnik; leeggeschept zal hij lichter varen; als je hartstocht en haat afgesneden hebt, zul je daarna naar nibbana gaan.”

Epiloog: Er was eens een krekel die in het midden van de winter langs de stam van een kerselaar naar beneden stapte. Onderaan kwam hij een slak tegen die langzaam naar boven kroop. “Mijn beste”, zei de krekel, “doe geen moeite, in de boom hangen geen kersen.” Waarop de slak zei: “Tegen de tijd dat ik boven ben wel.”

Bronnen:
Kamma-Sutta Snip. (Sutta Nipata) vers 766-771
Ghatikara-Sutta MN 81
Cula-vedalla-Sutta MN 44
Kitagiri-Sutta MN 70
Maha-Assapura-Sutta MN 39
Potaliya-Sutta MN 54
Ambalatthika-Rahulovada-Sutta MN 61
Upali-Sutta MN 56
Cula-Hattipadopama-Sutta MN 27
Khuddaka-Nikaya Dhammapada vers 369
“Vipassana, inzichtmeditatie als pad tot bevrijding” Joseph Goldstein Asoka 2007

Categorie: Achtergronden, Andre Baets, Boeddhisme Tags: André Baets, bewaken poorten, boo, Joseph Goldstein, meditatie, moraliteit, oevers, overtocht, sila, stadia

Lees ook:

  1. ‘We moeten de dood regelmatig en een beetje kunstmatig in onze meditatie brengen’
  2. ‘Ik sta in brand! Ik sta in brand!” en viel ter plekke in de Grote Hel.
  3. Vijf leefregels als het touw van een bergbeklimmer
  4. Edel – Wat is geweld?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.