• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Ken het verschil tussen prijs en waarde

Ken het verschil tussen prijs en waarde

8 augustus 2015 door Kees Klomp

U zult wellicht wel eens gehoord hebben van de prachtige uitspraak die schrijver Oscar Wilde meer dan honderd jaar geleden deed: ‘mensen kennen van alles de prijs, maar van niets de waarde’. Wat mij betreft is de inhoud van deze oude uitspraak actueler dan ooit en niets meer en minder dan dé verklaring voor de momenteel heersende economische en ecologische crises.

Ons huidige maatschappelijke systeem ligt op z’n gat omdat we in de loop der jaren alles monetair hebben gemaakt. Alles draait om geld. Alles heeft een prijs. Daarmee hebben we de prijs en de waarde der dingen gelijkgesteld. Waarmee alles tot handel is verklaard. We behandelen de maatschappij als markt. We drukken de kwaliteit van leven in een samenleving uit in dat wat die samenleving produceert en consumeert: het Bruto Nationale Product.

Het gaat beter met een maatschappij naarmate deze meer produceert en consumeert. Groei moet dus. We zijn verworden tot homo economicus; we bestaan als mens nog slechts als producent of consument. Dit is niet alleen een grove schending van de werkelijkheid, maar het werkt ook een buitengewoon destructieve kracht in de hand: winstbejag. Begrijp me niet verkeerd; ik heb niets tegen winst. Ik wil slechts schetsen dat winstbejag en hebzucht hetzelfde zijn en tot niets dan lijden leiden.

In een maatschappij waarin alles wordt uitgedrukt in geld, worden zoveel mogelijk vergaren en bezitten de – onterechte – equivalenten van een gelukkig en succesvol leven. Groei wordt ongebreideld. Welvaart wordt welzijn. Om zoveel mogelijk welvaart te verkrijgen moet er zoveel mogelijk winst worden gemaakt. En om zoveel mogelijk winst te maken moeten de opbrengsten/baten zo hoog/maximaal mogelijk, en de kosten/lasten zo laag/minimaal mogelijk worden gehouden. Hoe groter de marge tussen beiden, hoe lucratiever en succesvoller het bedrijf. En dáár gaat het – helemaal –mis…

Het huidige turbokapitalisme waarin winstmaximalisatie hoogtij viert, ontmoedigt conventionele ondernemers niet alleen om te investeren in constructieve zaken als kwalitatief goede lonen, huisvesting en grondstoffen – want die ‘kosten’ drukken allemaal het bedrijfsresultaat – maar wat nog veel erger is; het moedigt aan om allerlei wezenlijke en werkelijke kosten te ontkennen. Het wegmoffelen van allerlei kosten ter meerdere glorie van het heilige – winstgevende – bedrijfsresultaat is dan ook aan de orde van de dag. Er is binnen de economische contreien zelfs een heus woord voor bedacht: (negatieve) externaliteiten. Dat zijn kosten die wel door een onderneming worden gemaakt, maar niet door de ondernemer worden betaald. Waarmee ze dus feitelijk gezien door worden geschoven naar de maatschappij. Ze worden verborgen en/of vermeden.

Een voorbeeld: een bedrijf produceert een product en doet dit ten koste van het milieu. De productie veroorzaakt milieuvervuiling. Deze vervuiling en de ecologische schade die deze berokkent is hartstikke reëel, maar de kosten hiervan worden niet meegerekend in de prijs van het product. Zo maakt het product zakelijk gezien winst, maar wordt er maatschappelijk gezien verlies geleden. De onderneming en ondernemer worden er beter van, maar de maatschappij wordt er immers slechter van. In zijn boek ‘De waarde van niets’ formuleert Raj Patel het principe als volgt: ‘Als er niet wordt betaald voor negatieve externaliteiten, stelen zij die daarvan profiteren in feite van degenen die voor de kosten moeten opdraaien’.

Het is dus goed om je te beseffen dat de eerstvolgende keer als je voor het supermarkt-schap staat en het laagst geprijsde ‘conventionele’ product uit het aanbod kiest in plaats van de duurdere ‘duurzame’ (biologisch, organisch, ecologisch) of ‘eerlijke’ (fairtrade) producten, er een grote kans bestaat dat je meewerkt aan het wegmoffelen van kosten en het berokkenen van maatschappelijke schade. Het maakt je feitelijk gezien tot heler en/of medeplichtige. Duurzame en eerlijke producten zijn eigenlijk helemaal niet duurder. Ze zijn zelfs spotgoedkoop, omdat ze geen natuurlijke hulpbronnen uitputten of boeren in derdewereldlanden uitbuiten. Duurzaam en eerlijk is dus helemaal geen deugd; wie zijn zakken vult met het verkopen van niet-duurzame en niet-eerlijke producten is geen goed ondernemer, maar een mens die een ecologische of sociale misdaad begaat!

Maatschappelijk meedogende ondernemers zijn zich hier terdege van bewust. Ze (h)erkennen het gigantische verschil tussen de prijs en de waarde der dingen. Bij Maatschappelijk Meedogend Ondernemen wordt er daarom op een fundamenteel andere manier naar opbrengsten en kosten gekeken. Het draait de zaken letterlijk om; het maakt de kosten belangrijker dan de opbrengsten. Maatschappelijk Meedogende Bedrijven brengen de beperkingen van hun dienstbaarheid en/of duurzaamheid zo maximaal mogelijk in rekening.

Mieke Vervecken- natuurlijke ondernemer
Mieke Vervecken- oprichter van de Natuurlijke Kookschool

Bij Maatschappelijk Meedogend Ondernemen streven bedrijven er eerst en vooral naar om constructief bezig te zijn voor het grotere geheel, en staat de moed centraal om opbrengsten te combineren met maximale kosten. Het is in tegenstelling tot conventioneel ondernemerschap niet maximaal op shareholders (in)gericht. Maatschappelijk meedogende ondernemers rekenen zich niet rijk door allerlei kosten te ontkennen en/of miskennen, maar investeren zoveel als zakelijk gezien mogelijk is in het welzijn van alle levende wezens. De kunst is niet om zoveel mogelijk marge te maken, maar om zoveel mogelijk marge weg te geven in dienst van een zo duurzaam en dienstbaar mogelijk product of dienst.

bernie glassman
bernie glassman

In het boek ‘Aanwijzingen voor de kok’ waarin het verhaal achter het bedrijf Greystone Bakery uiteen wordt gezet, zegt zenmeester en maatschappelijk meedogend ondernemer Bernie Glassman hierover: ‘ Hoe meer beperkingen we aanvaarden, hoe meer aspecten van de werkelijkheid we kunnen zien, en hoe beter de werkelijkheid zien, hoe succesvoller onze onderneming zal zijn’. Maatschappelijk meedogende bedrijven maken minimale economische winst, maar creëren maximale maatschappelijke waarde.

Zakelijke winst – profit – behalen is relatief eenvoudig; tegelijkertijd zakelijke, persoonlijke én maatschappelijke winst – benefit – behalen is een stuk moeilijker. Maatschappelijk meedogende bedrijven verdienen wel geld, maar nooit ten koste, maar juist ten bate van de mens en de maatschappij. Maatschappelijk meedogende ondernemers drukken hun succes dan ook niet uit in monetaire, meetbare eenheden (omzet, winst, beurswaarde -> geld) maar in onmetelijke elementen (mededogen, betekenis, liefde -> geluk). Geld is slechts een middel om aan te wenden en te gebruiken in dienst van het enige échte doel vanuit de boeddhistische waardetheorie: welzijn voor alle levende wezens. Alleen zaken die alles en iedereen –sociaal en ecologisch – laten floreren vertegenwoordigen échte waarde.

Dit artikel werd eerder in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst op 18 november 2012.

 

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Dierenwelzijn, Economie, Gezondheid, Mensenrechten, Natuur Tags: kees klomp, prijs, waarde

Lees ook:

  1. Campagneleider Wakker Dier communicatieman 2012
  2. Varkensgeluk – ‘Echt de mooiste modderpoel van Nederland’
  3. Nederlandse Bijenhoudersvereniging investeert op World Bee Day in biodiversiteit
  4. Canadese onderzoekers waarschuwen Europeanen voor handelsverdrag CETA

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marius Splinter zegt

    8 augustus 2015 om 21:06

    Een prachtig betoog waar ik achter sta. Het is voor mij een zoek tocht om te kijken hoe ik dit als docent Economie op het MBO vertaal in mijn lessen bedrijfseconomie, marketing en ondernemerschap.

    Ook zoek ik naar wegen om dit concreet in mijn leven toe te passen. Dit is niet eenvoudig.

    Zoeken naar een juiste formulering van waarde is nodig. Alles vertalen in euro’s is dit in ieder geval niet. Sinds 2012 is het volgens mij alleen maar bergafwaarts gegaan.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Klomp

Kees Klomp is Boeddhist, en marketing- en management expert 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.