• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tonglen – de praktijk van geven en nemen, shit en zuivering

Tonglen – de praktijk van geven en nemen, shit en zuivering

5 december 2017 door Joop Ha Hoek

Tonglen is van oorsprong een boeddhistische oefening om met de essentie van ons mens-zijn in contact te komen. Het is een meditatievorm om liefde en mededogen in ons te versterken. Het is een oefening om via een rustig en stapsgewijs proces het hart te openen. Het is het omarmen en het aanvaarden van alle, dus ook ongewenste en pijnlijke, aspecten van ons bestaan in plaats van die te ontwijken of te negeren. Door de aanvaarding van dat wat is kunnen we onze verkramping, onze angst voor het bestaan loslaten en daarmee ontwikkelen we grotere empathie jegens anderen. We zijn daardoor meer in harmonie met zowel de vreugde als het lijden van het leven.

De dagelijkse beoefening is eenvoudig, het is het ontwikkelen van een volledige acceptatie van en openheid voor alle situaties en emoties, waarbij alles in zijn totaliteit wordt ervaren en zonder voorbehoud aanvaard wordt.

De beoefening: Tonglen is een algemeen bekende boeddhistische beoefening die als doel heeft de verlichtingsgeest, de wens het boeddhaschap te willen bereiken voor het welzijn van alle levende wezens, op te wekken. Tijdens de meditatie neem je op elke inademing het lijden van jezelf en de wezens in je op en met elke uitademing schenk je al je geluk aan de anderen. Het is een moeilijke oefening die veel weerstand en vragen op kan roepen.

Pema Chödrön is een Amerikaanse boeddhistische non, een van de meest vooraanstaande leerlingen van Chögyam Trungpa, die haar in 1986 aanstelde als hoofd van het Gampo-klooster (Cape Breton, Nova Scotia).

In een tekst in Lions Roar legt zij uit wat deze oefening behelst, het opwekken van groot mededogen door nemen en zenden. Met elke inademing nemen we andermans pijn in. Met elke uitademing ademen we van shit en pijn gezuiverde lucht uit. De Tonglen praktijk staat ook wel bekend als geven en nemen.

Wij mensen, zo legt Pema uit, zijn gefocust op het hebben van plezier en een goed leven. Als we anderen zien lijden wenden we ons af. We raken in verwarring, worden zelfs boos en woedend. Het tast onze weerstand aan. Met Tonglen visualiseren we de pijn van anderen en nemen die met de inademing in ons op en ademen frisse en zuivere lucht weer uit, de wereld in naar de mensen die lijden of aan wie we een rothekel hebben. Daarmee bevrijden we ons van oude patronen van egoïsme. We beginnen liefde te ervaren voor onszelf en anderen.

We beginnen met het verzorgen van onszelf en anderen. Tonglen wekt onze compassie op en introduceert ons de veel grotere weergave van de werkelijkheid. Het introduceert ons in de onbeperkte ruimte van shunyata (leegte). Door Tonglen te praktiseren verbinden we ons met de open dimensie van ons wezen.

Tonglen kan worden gedaan voor degenen die ziek zijn, degenen die sterven of gestorven zijn of die pijn ervaren van welke aard ook. Het kan worden gedaan als een formele meditatiepraktijk of op welk moment en plaats dan ook. Als we wandelen en we zien iemand pijn lijden kunnen we de oefening doen en hem of haar het beste wensen.

Met Tonglen wenden we ons niet meer af maar kunnen we onze persoonlijke blokkeringen gebruiken als een opstapje naar het begrijpen van wat mensen bezighoudt, het lijden in de hele wereld. Ons persoonlijk leed gebruiken we in deze oefening als het pad naar mededogen voor alle wezens.

Wanneer je Tonglen als formele meditatiepraktijk hanteert, bestaat die uit meerdere fasen:

Breng je geest in rust en richt je op bodhichitta, een staat van openheid of stilte. Een link tussen de ontwaakte hart-geest of opening naar fundamentele ruimte en helderheid.

Adem in de gevoelens van hitte, roet, zwarte rook, duisternis en zwaarte – een gevoel van claustrofobie — en adem koelte, helderheid en licht uit- een gevoel van frisheid. Adem volledig alle negatieve energie via alle de poriën van je lichaam. Wanneer je uitademt, adem je de positieve energie ook volledig uit, door alle van de poriën van je lichaam. Tot de visualisatie wordt gesynchroniseerd met de in – en uitademing.

Toen ik zelf nog het mahayana boeddhisme beoefende leerde ik van mijn leraar mij te richten op de schone lucht boven de hoge bergen van Tibet, en die uit te ademen. Ik vond dat een geweldige ervaring.

Pema adviseert, en dat deed mijn eigen leraar ook, je te richten op een persoonlijke, pijnlijke situatie. Daarna richt je je op personen die hetzelfde lijden ondergaan, die in hetzelfde schuitje zitten. Maak de kring groter, zend je mededogen naar anderen. Betrek ook je vijanden erbij, diegenen die jou pijn doen of anderen schade berokkenen of kwetsen. Beoefen Tonglen voor hen in het besef dat zij dezelfde verwarring of blokkades hebben als jij en ik. Tongleng kan je oneindig uitbreiden. Je zult ontdekken dat de gedachten, de dingen niet zo solide zijn als ze lijken. Je zult verrast zijn hoe deze ervaringen jou ertoe zullen brengen om er ook voor anderen te zijn. Gewoon door in- en uit te ademen.

Ik vind het zelf nog steeds een zware oefening en heb daar een – misschien al bestaande variant op aangebracht- door ook de heerlijk frisse lucht uit de Himalaya in te ademen en de troep in mijn geest door de Tonglen beoefening nog eens extra te zuiveren. Ik verbeeld me dan de goede wensen van vele anderen in te ademen. Ik kan het iedereen aanbevelen.

 

 

Categorie: Achtergronden, Mahayana Tags: meditatie, Pema Chödrön, Tonglen, vriend en vijand, zuivere lucht, zwarte rook

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Karaniya Metta Sutta – aansporing om goed te doen en een goed hart te cultiveren
  3. Karaniya Metta Sutta – aansporing om goed te doen en een goed hart te cultiveren
  4. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    6 december 2017 om 10:20

    Hartelijk dank voor dit artikel, voor mij een herinnering.
    Zoals ik het stuk nu lees, heeft Het Tonglen qua ‘methodiek’ overeenkomsten en raakvlakken met Ho’oponopono
    (“Het spijt me, vergeef me, ik hou van je, dank je wel”).
    Je zegt dit tegen jezelf en tegen een ieder met wie je je verwant voelt. Het gebeuren functioneert als een soort wasmachine, voor zuivering, heling en genezing.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.