• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – ik beloof ze allemaal te redden

Zeshin – ik beloof ze allemaal te redden

21 oktober 2017 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar alle levende wezens ook zijn,
Ik beloof ze allemaal te redden.

Hoe onuitputtelijk mijn zinsbegoochelingen ook zijn,
Ik beloof ze allemaal te doven.

Hoe onmetelijk de dharma leerstof ook is,
Ik beloof de gehele dharma meester te worden.

Hoe oneindig het boeddhapad ook is,
Ik beloof het te volgen.

De Shiguseigan sutra.

Deze sutra word elke avond als avondsluiting gereciteerd. Voor veel sanghaleden is deze tekst bovennatuurlijk, hoeveel mensen zijn er eigenlijk op de wereld? De sutra heeft het over wezens, horen daar de dieren, reptielen, insecten, bomen, bloemen en planten ook bij? Dat is onbegonnen werk, hoe moet je alle wezens redden? Als je niet weet hoe dan zou ik er maar niet aan beginnen.

De tweede regel van de sutra, verwijst naar hoe je het moet aanpakken.

Hoe onuitputtelijk mijn zinsbegoochelingen ook zijn,
Ik beloof ze allemaal te doven.

Wat zijn zinsbegoochelingen? Er is een Engelse uitdrukking die er een redelijke verklaring er voor geeft, makebelieve (maken dat je het gelooft).

Het merendeel van zenstudenten doet zen om rust te vinden, hun leven op orde te krijgen, kortom een positieve wending aan hun leven te geven. Maar als je omgeving steeds gewelddadiger wordt, hoelang zal jouw positieve leven dan stand houden? Zenbeoefening is niet het aanleren van een methode of werkwijze, waarmee je je leven weer op orde krijgt, het is een authentieke leer die generaties lang van geest tot geest is doorgegeven. Natuurlijk ben je zen gaan doen om je leven een positieve wending te geven. Maar hoe zit dat als zij die honger hebben, zij die ziek zijn, verslaafd en dakloos jouw positieve leven binnen dringen?

We leven in een interessante tijd, alles wat je ontmoet geeft je de mogelijkheid om je zinsbegoochelingen te doorbreken. Het ware gezicht van de huidige tijd is helder en duidelijk, de mogelijkheden zijn legio.

Zen gaat over bewustwording, onwetendheid doorbreken en dat houdt niet op zodra je van je kussentje af stapt. Zazen is niet meer dan de brandstof voor bewustzijn. Je kunt natuurlijk gaan mediteren voor vrede in de wereld, maar wat een desillusie als je ontdekt dat vrede en oorlog de voor- en achterkant van één en de zelfde munt zijn, je wilt juist geen geweld, geen agressie. Je bent zen gaan doen om daar van los te komen, je bent opzoek naar zuiverheid, vrede en licht. Als dat je werkelijke motivatie is stop dan maar met zen.

Zen is een religieuze techniek die zinsbegoochelingen doorbreekt en je met beide benen in de oer Hollandse klei zet. Je zult ontdekken dat duisternis de voorwaarde voor licht is, hoe zou je licht kunnen maken zonder duisternis. Ondanks dat je misschien kromme tenen krijgt van wat ik zeg is het een goede ontwikkeling. Het idee wat je over zen had blijkt niet te kloppen, je raakt gedesillusioneerd, dat wil zeggen, je raakt een illusie kwijt, je doorbreekt een zinsbegoocheling.

Dit is een stap op weg om alle levende wezen te redden, een stap op weg naar wijsheid. Zazen is de brandstof hiervoor. In de zendo (meditatiehal) staat het beeld van Monju die de belichaming van wijsheid verbeeld. In de Tibetaanse traditie heeft hij een vlammend zwaard in zijn handen waarmee hij zinsbegoochelingen doorklieft. In onze traditie ligt zijn zwaard voor hem op het altaar in de vorm van de Kyosaku, de houten stok waar mee de Jikido patrouilleert.

In de media word zen aangeprezen als panacee voor rust, ontspanning en concentratie. Maar er word niet bij gezegd dat die rust voortkomt uit het doorklieven van je zinsbegoochelingen en dat je tijdens dit proces gedesillusioneerd raakt. Als je werkelijk zen beoefend heb je geen tijd om levende wezens te redden, je worstelt om los te komen uit de karmische greep die je keel dicht knijpt. Wat kun je nog doen je bent je er van bewust dat alles wat je onderneemt ellende veroorzaakt. Ja veroorzaakt ellende en nee veroorzaakt ellende.

Oorzaak en gevolg, wat moet je doen? Geen enkele keuze is goed, vrede veroorzaakt, oorlog, liefde veroorzaakt haat.

In plaats van dat je rust en concentratie verkrijgt zit je opgescheept met besluiteloosheid en incompetentie.

De oplossing is: concentreer je op je buik, tel je ademhaling en laat je gedachten voor wat ze zijn.

De kern van Daruma zenmeditatie is; ‘stille beschouwing’.

Alle boeddha’s en bodhisattva’s hebben precies het zelfde pad gevolgd als wat jij nu volgt. Zonder te weten wat het inhield hebben ze elke avond de Shiguseigan-mon sutra gereciteerd. Ze hebben met de zelfde twijfels geworsteld waar jij nu mee worstelt, geworsteld met de realiteit, de dharma.

Dharma word vertaald met ‘De boeddhistische leer’, een leer die bestaat uit; leren van ontmoetingen met de waarheid. Een leer die je los maken van illusies, en leidt naar de universele waarheid. Een ontmoeting met deze universele waarheid, die elk mens in zich draagt, bewerkstelligt herkenning. Elk moment wat zich aan je ontvouwt herken je als de dharma.

Hoe onmetelijk de dharma leerstof ook is,
Ik beloof de gehele dharma meester te worden

Het fascineert je, voor deze ontmoeting waren wolken, wolken, bomen, bomen, regen, regen. Maar nu zindert en sprankelt alles, en wolken zijn wolken! En bomen zijn Bomen! En regen is regen! Deze ontmoeting is ‘Kensho’ je werkelijke natuur inzien.

Je realiseert dat alles uit geest voortkomt en je begrijpt dat alles geest is. Van geest tot geest is de enige onderwijsmethode. Zen bekommert zich niet om geschriften; geschriften geven niet meer dan een verklaring van de relatieve werkelijkheid. Een ontmoeting met de waarheid ontstaat alleen van geest tot geest. Dit basisprincipe, dat overeenstemt met alle wetten en waarheden van de kosmos en aan elke religie is voorbehouden, is het oogmerk van zen. Als je, je afvraagt: “Wat is geest?”; dat is jouw geest. Mijn antwoord is mijn geest, hoe zou er vraag en antwoord zijn zonder geest?

De laatste regels van de Shiguseigan sutra zullen je duidelijk zijn.

Hoe oneindig het boeddhapad ook is,
Ik beloof het te volgen.

Hoe lang is het boeddhapad?

Zenmeester Ikkyu bezoekt een monnik die op sterven ligt en vraagt hem. ‘Zal ik u leiden?’ De monnik antwoord. ‘Wat valt er te leiden? Ik ben alleen gekomen en ik ga ook alleen. Hoe zou u mij kunnen helpen? Waarop de meester Ikkyu antwoordt: “Als u in de veronderstelling bent dat u komt en gaat dan is dat een waanidee. Staat u mij toe het pad tonen waarop geen komen, noch gaan is.

Het pad was zo duidelijk geopenbaard, dat de monnik met een glimlach stierf.

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodhisattva, de wereld, hulp, redden, zeshin

Lees ook:

  1. Bodai en het redden van alle levende wezens
  2. Het jaar 2018 – de zevenendertigste dag – hulpbetoon
  3. Ik ben een boeddhist
  4. Zeshin – Geluk zit onder je schoen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.