• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 – de tweehonderdenzesentachtigste dag – wilders

Het jaar 2017 – de tweehonderdenzesentachtigste dag – wilders

13 oktober 2017 door Joop Ha Hoek

Gisteren keek ik naar ‘Wilders’, een negentig minuten  lang documentair portret van de Amerikaanse filmmaker Stephen Robert Morse over deze Nederlandse politicus. Het accent ligt in deze film niet zozeer op de vaak voor moslims en anderen grove uitspraken van Geert Wilders over de islam en moslims, maar toonde meer de gewone mens Wilders, als die twee al te scheiden zijn.

Ik wist wel dat Wilders zijn leven doorbrengt in kazernes, safe houses en andere zwaar bewaakte onderkomens. En 24 uur per dag bewaakt wordt door zwaar bewapende politiemensen. Maar het wordt anders als je de beelden ziet die bij dat leven horen. Een kogelvrij vest, bewakers, gepantserde auto’s. Wilders vertelde over zijn wandelingen in een park en het strand, met zijn vrouw over wie hij liefdevol sprak. Nooit samen, altijd met beveiligers. Kinderen heeft het echtpaar niet omdat ze nog voor Wilders de omstreden politicus werd al besloten hadden dat beiden apart aan een carrière zouden werken. Wilders ging geen enkele vraag uit de weg, ook niet de vergelijking met Hitler, die de Joden en minderheden tot zondebok maakte.

Wilders kan nooit meer een normaal leven leiden. Hij zit gevangen in een tunnel die wel het licht laat zien maar in welk licht hij nooit onbevangen kan lopen. Ook als hij politicus af is en zijn partij met een komma vier miljoen stemmers verdwenen zal zijn, als dat al ooit het geval zal zijn. De doodstraf is over hem uitgesproken. In de film was ook Theo van Gogh te zien, in een Amsterdamse straat, een groot mes in de borst gestoken. Dood. Van Gogh werd niet bewaakt.

Als ik bedenk wat ik nou eigenlijk in die negentig minuten in de kern heb gezien is dat een man die zegt moslims niet te haten of te verafschuwen maar wel de Islam, het islamitische geloof. Dat noem ik merkwaardig. Het zijn toch mensen die het geloof praktiseren, daar bekendheid aan geven. Dat verwoorden. In naam daarvan handelen.

Wilders ervaart nog tijdens zijn leven het karma dat hij creëert. Het karma van de angst die hij verspreidt.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: angst, bewaking, Geert Wilders, islam, politiek, PVV, safe houses

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de eenentachtigste dag – haat
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  3. Waar haat is is geen liefde: de eeuwige waarheid
  4. Obama kritiseert Birma inzake rechten moslims in dat land

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paulien van Poppel zegt

    14 oktober 2017 om 11:10

    Ik vind het erg ver gaan, dat je de berdreigingen aan Wilders gelijkstelt aan karma. Heeft Theo van Gogh dan zijn karma afbetaalt met zijn dood? Volgens mij ga je erg ver als je religieze constructies gaat gebruiken om je eigen negatieve oordelen over anderen te onderbouwen.wat betreft de praktizering van de islam. In Amsterdam bijv. Is het onveiliger geworden voor homo’s en over de bejegening van vrouwen is ook nog wel het e e a te zeggen. Ik schaar het christendom trouwens ook onder de noemer agressieve godsdiensten, die ook weinig oog heeft voor homo ’s en vrouwen. En ook voor de aarde en de dieren. Ik schrik van je colum.

    • Joop Ha Hoek zegt

      14 oktober 2017 om 12:29

      Wilders zaait haat met zijn uitspraken. Anderen zaaien haat richting Wilders. Er is een vicieuze cirkel ontstaan waaraan geen ontsnappen mogelijk lijkt. Ik zal altijd het recht op vrije meningsuiting verdedigen, ook die van Wilders. Ook die van moslims of wie dan ook. Theo van Gogh is vermoord vanwege zijn uitspraken en ideeën over de islam. De dader is tot levenslang veroordeeld. Ook hier gaat het om de wet van oorzaak en gevolg. Ik beweer niet dat Theo van Gogh met zijn leven moest betalen voor zijn uitlatingen. Ik was het niet altijd met zijn grove taalgebruik eens, en zijn uitspraken over moslims en Islam, het is aan de Nederlandse rechter om daar over te oordelen. Geweld en haat lossen niks op. Waar ik het in mijn column over karma heb bedoel ik te schrijven dat Wilders tijdens dit leven al met de wet van oorzaak en gevolg te maken krijgt. Dat veroorzaakt lijden. Geweld tegen wie dan ook, vanuit welke overwegingen of motivatie dan ook, keur ik af.

      • Henk Veldman zegt

        15 oktober 2017 om 01:23

        Joop, Wilders heeft er alle belang bij om bedreigd te worden. Het is reclame voor hem. Elke politicus wordt wel eens bedreigd. En je moet een heel slechte krant zijn als je niet regelmatig bedreigingen op je redactiekantoor krijgt. Ik heb zelf voor diverse wijkkranten gewerkt en kreeg zelfs soms thuis stenen door de ruiten als ik of iemand anders zich negatief had uitgelaten over het racisme of discriminatie in de wijk.
        Dat was al in de 60er jaren zo. Onze kinderen konden soms niet veilig over straat lopen. Ook toen werd er al gewezen over het gevaar van de islam en immigranten.
        Maar als je bedenkt dat in Nederland maar 1 persoon is geweest die vermoord is terwijl men tot op de dag van vandaag zeker weet dat we het einde van deze eeuw niet meer halen, precies zoals men dat 50 jaar geleden voorspelde (dus het jaar 2000 zouden we niet halen)
        De islam is tegen elke vorm van discriminatie en beschermt bijv. juist de joden omdat ze zo werden gediscrimineerd, terwijl het jodendom juist zelf racistisch is. In Israël kun je je als niet-jood niet vestigen. Ik ben zelf een jood en kon me in ’67 er vestigen, maar ik moest wel in dienst waar ik kon meewerken om duizenden Palestijnen de dood in jagen of laten vluchten. Hun enige misdaad was echter dat zij en hun voorouders al duizend jaren het land bewoonden.En reken maar dat ik als dappere soldaat ook voortdurend bedreigd zou worden.

    • Henk Veldman zegt

      15 oktober 2017 om 00:56

      Het zijn allemaal leugens m.b.t. homo’s en vrouwen waar het de islam betreft en ook in Amsterdam.
      Bij de islam zijn juist vrouwen gelijk en homo’s of overspeligen hoeven i.t.t. de Bijbel niet gedood te worden. Alle negatieve beweringen over de islam zijn in werkelijk zaken die in de Bijbel voorkomen.
      Joden moeten bijv. zelf ongelovigen uitroeien. Bij de islam is het god die de zaak op zich neemt.

      • Joop Ha Hoek zegt

        16 oktober 2017 om 14:38

        Beste heer Veldman, mag ik u wijzen op de door de VPRO uitgezonden serie ‘Allah in Europa’ https://www.vpro.nl/programmas/allah-in-europa/lees/interviewserie-allah-in-europa.html
        waarin mannen en vrouwen binnen de moslimgemeenschap zelf aan het woord komen over de rechten van vrouwen, homo’s en ongelovigen. Uit de serie blijkt dat van een westerse islam geen sprake is. Wel van een Islam in het Westen. In de aflevering die ik gisteren zag werden beelden vertoond van moslims die zich bekeerden tot de Pinkstergemeente in Duitsland. In Marokko nemen enkele moslims afstand van hun geloof en leven als seculieren. De overheid staat dit toe mits de afvalligen daaraan niet te veel ruchtbaarheid geven.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.