Bert: ‘Hoewel ik niet streng ben in de boeddhistische leefwijze, zie ik het als een prachtige leidraad om je eigen weg te vinden.’
Jan de Breet – Leven in Tidorp, een persoonlijk verslag
In de begintijd van het boeddhisme in ons land, mei 1983, meldde Jan de Breet zich aan bij de boeddhistische leefgemeenschap Tidorp, gelegen in Burgh-Haamstede, op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Deze commune werd geleid door de architect Bruno Mertens.
Koan
…
Jasper Schaaf – Samenlevingsopbouw, de betutteling voorbij
Jasper Schaaf: ‘Samenlevingsopbouw, misschien is het wel een verouderde term, maar wat zou het. Het gaat erom in steden, dorpen, wijken en buurten inderdaad samenlevingsvormen op te bouwen. Bouwen, metselaars gezocht, leren stevige cohesie te krijgen zonder betutteling. De kritische dingen aanpakken, de leuke vormen omhelzen. ‘
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (47)
Annemarie: ‘Het valt me zwaar om een koers te bepalen, stevig te staan, echt de stap te durven maken.’
Frans Langenkamp – De oplossing van het misverstand over het ego
Het ego is net als de geest, de ziel en ons lichaam een geïntegreerd onderdeel van het geheel – van onze hele individualiteit. Je kunt zelfs stellen dat het ik-besef het centrum is van onze ziel.
Karma: je krijgt wat er op dit moment in je leven past
Een tijd geleden schreef Joop Hoek in een column in het BD over zijn twijfel, of hij nog wel boeddhist wilde zijn, dat eeuwige zitten, die opgelegde vriendelijkheid, ook in zijn mails en brieven. Hij voelde zich opgesloten, wil een breekijzer om die deur open te krikken. In onderstaande tekst reageert Geertruida* op die column.
China bezet heilig land in Bhutan, bedreigt India
Begin mei kondigde China aan dat de bouw van een nieuw dorp, Gyalaphug in het Tibetaans of Jieluobu in het Chinees, in het zuidelijk deel van de Tibetaanse Autonome Regio was voltooid. Er is slechts één probleem: Gyalaphug ligt in Bhutan, niet in China.
Karma – behoedzaam op weg, boeddhisme als redelijk alternatief…
De fascinatie voor het boeddhisme – althans, gezien door de bril van de westerse cultuur – wordt vooral gevoed door het feit dat het boeddhisme wordt beschouwd als een authentieke vorm van religiositeit zonder de problematische noties van God, ziel, schepping, zonde, hiernamaals, enz.; m.a.w. als een soort ‘seculiere spiritualiteit’ waarin de mens misschien niet centraal, maar wel zelf aan het roer staat.
‘Elke dode wordt duizendmaal begraven’
Wat doen we met moeder met de kerst
is elk jaar weer een wezenlijke vraag,
maar van veel wezenlijker aard is de vraag:
wat doen we met vader, in zijn graf?
Is karma wel zo’n bitch?
Nog natrillend van frustratie, en met het beeld van mezelf als liefdevol en zo goed op weg naar Verlichting al net zo aan flarden geschoten als het hoofd van de man, wandelde ik ook weer verder. Een paar honderd meter verder voelde ik ineens een scherpe pijn door mijn hoofd gaan, alsof er in mijn hoofd van binnen iets ontplofte.
Een directe lering over karma
Zolang we onwetend blijven van de wet van de ware natuur van het bestaan zullen we handelingen verrichten die op hun beurt weer inprentingen zullen creëren.
B’eter – Paddenstoelensalade
In het recept wordt gewoon spek aanbevolen, maar in het schap van de supermarkt is tegenwoordig ook namaakspek te vinden, met een voortreffelijke smaak. Kijk op het etiket voor de bereidingswijze.
Boeddha in de bajes – spirituele verdieping
Een P.I. (penitentiaire inrichting) is een bijzondere leerschool; voor mij een leerschool voor mijn spirituele verdieping. Iedere keer word ik teruggeworpen op mezelf, iedere keer leer ik opnieuw naar mezelf te kijken.
Veertien mei 1940 – Het Duitse bombardement op Rotterdam
Het was veertien mei, vroeg in de middag. Onze mooie, oude stad Rotterdam werd gebombardeerd door de Duitsers. De deur van het oude huis ging heen en weer door het geweld van de inslaande bommen, op onder meer het centrum en Kralingen, maar bleef gesloten. Mijn oudste dochtertje huilde erg, ze was vreselijk bang van het geluid van de explosies en het gejank van duikende vliegtuigen. Haar kleine zusje zei: ‘Stil maar, het zijn allemaal stofzuigers’.
Karma in Oost-Azië
Bij karma en causaliteit gaat het in de mahayana-traditie eerder om de veelsoortige inzetbaarheid van rituelen om karmische gedachteprocessen te beïnvloeden dan om een worsteling met het concept karma.
Mark Schalken – De Vleesvrije stad
In ‘De vleesvrije stad’ schetst Mark Schalken de band tussen dieren en (teken-)kunst. Hij betoogt dat de moderne tragedie van de dierenindustrie in 2030 ten einde kan zijn. Zijn verhaal vormde het vertrekpunt voor dit boek.
Onder de hemel is men thuis
Op iedere plek van deze aarde is men thuis, wanneer men alles in zich draagt. De inspirerende boodschap van Etty Hillesum.
Joseph Dietzgen, de eerste mei en de Amerikaanse politiek
Jasper Schaaf: ‘Van sommige vroegere socialisten kun je veel leren. Dietzgen is iemand die de uitspraak uit het ‘Het communistisch manifest’: ‘Proletariërs van alle landen, verenig je!’ consequent probeert toe te passen.’
Binnen en Buiten
Courageous Abundance of the Heart: ‘Als ik de verhalen van de (ex)gedetineerden waar ik contact mee heb (gehad) naast elkaar leg dan hoor ik hetzelfde verhaal; het zou fijn zijn wanneer het allemaal wat menswaardiger zou gaan.’
Vriendschap – op basis van de Theravada leerstellingen
Goede vriendschap is zeer essentieel, of je nu een gelukkig leven wilt of dat je echt voor je mentale ontwikkeling gaat. Daarom is het van groot belang verkeerde en goede vrienden duidelijk van elkaar te kunnen onderscheiden.
Niet alle boeddhistische monniken en nonnen zijn vegetariërs
De Boeddha verwierp het naleven van een streng vegetarisme als een dwingende noodzaak van het monastieke leven, aangezien een dergelijke eis een beperking inhield van de hoeveelheid verdiensten voor leken.
China – Rastersysteem gebruikt om ‘illegale’ religie aan te pakken
Het Orwelliaanse systeem om China in rasters van 100×100 meter te verdelen voor bewaking, omvat nu ook rasterbeambten die jacht maken op leden van verboden religieuze groeperingen.
Boeddha in de bajes – Piet
Hoe gaan we als mensen, in welke situatie dan ook, op een respectvolle manier met elkaar om? Kan dat op basis van gelijkwaardigheid of is dat in sommige settingen beslist niet mogelijk? Hoe luisteren we naar elkaar?