Of als je jongetjes van 14 jaar voor je krijgt die buiten een vuurtje buiten bij een gebouw hebben gestookt (brandstichting) terwijl je zelf op die leeftijd met je broer de kerstbomen tegen de kerk in de fik stak.
Sancties tegen politici, geleerden, modebedrijven: Hoe Peking zichzelf in de voet schoot
Omdat de Chinese Communistische Partij (CCP) niet begrijpt hoe democratie werkt, heeft zij in het Westen een ongekende anti-Chinese coalitie gecreëerd, die verontwaardigd is over haar agressieve en arrogante gedrag.
‘Het Tibetaans boeddhisme verdunnen om een heel volk te laten verdampen’
De CCP heeft in feite geleerd dat het controleren en hardhandig onderdrukken van geestelijken de sleutel is tot het controleren en onderdrukken van de Tibetanen als een volk.
Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie
Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad
José Saramago en het einde van de pandemie
Op 2 april 2020, alweer bijna een jaar geleden, schreef Jasper Schaaf een blog over de pandemie, onder meer aan de hand van José Saramago’s boek ‘De stad der blinden’. Een indrukwekkend boek van deze Portugese Nobelprijswinnaar. Dat gaat over een epidemie, waarin alle mensen blind worden, op één persoon na.
Boeddha in de bajes – echt vrij?
Doordenkend vraag ik me af hoe vrij je eigenlijk bent als lid van het Koninklijk Huis. Daar woon je dan prachtig in de bossen achter een groot hek dat je beschermt voor ongewenste indringers maar dat je nooit zelf open of dicht kunt doen. De auto waarin je rijdt wordt voor je gereden, de poort wordt voor je open gedaan. Het enige verschil met een gedetineerde lijkt dat je zelf kunt aangeven waar je naartoe wilt.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (45)
Maarten van den Driest: ‘Toch blijft het een raar geloof. Wat me opvalt naast de vele lijstjes is het enerzijds-anderzijds karakter van de geschreven Leer. Enerzijds voortdurend oefenen, anderzijds niet hechten.’
Twee fatale C’s
Jasper Schaaf: ‘Corruptie is niet alleen een gebrek aan sociale moraal, ze is grondig ondermijnend.’
Kristofer Schipper – afscheid en geen afscheid
van Kristofer Schipper, tao-meester en vertaler van Zhuang Zi en Lao Zi.
Dingeman Boot – ‘veel te leren van onhebbelijke mensen’
Dit keer gaan zij langs de verschillende leermeesters van wie Dingeman Boot zelf onderricht heeft gehad. En dat zijn niet de minste leraren, onder wie Wolter Keers, Jean Klein, Shri Nisargadatta Maharaj, Mettavihari, U Pandita, Joseph Goldstein en Tsoknyi Rinpoche.
Robert Hartzema, wat is dzogchen?
Na 40 jaar lesgeven vertelt Robert Hartzema in simpele woorden over de dagelijkse praktijk van dzogchen, de meest radicale, creatieve en directe boeddhistische weg naar vrij-zijn.
Herdenking Tibetaanse dag van de opstand – onderdrukking neemt toe
62 jaar na de opstand van 1959 is het tijd dat China stopt met het schenden van de mensenrechten in Tibet en de culturele identiteit en godsdienstvrijheid van de Tibetanen volledig respecteert. De hele wereld kijkt toe.
Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
Het postmodernisme is de filosofie die idealen en grote ideologieën tot mislukt en achterhaald verklaart. Het schept daarmee ruimte voor een maatschappijvorm die louter het individuele gewin vooropstelt. Lees hier vooral: alle vormen van socialisme zijn onhaalbaar.
Boeddha in de bajes – Rob en Bert
Wat is het leven toch betrekkelijk. De een berust er min of meer in wat hem overkomt en hoe hij door het leven gaat, een ander is graag zo gauw mogelijk weer vrij en is er van overtuigd dat wat hij gedaan heeft nooit meer zal gebeuren.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
Ronald Boerkoel: ‘Boeddhistische ervaringsdeskundige? Wat is het (echte?) boeddhisme?’
De meeste mensen deugen – een boeddhistische kijk
In de tijd dat ik nog student was en het boeddhisme net had leren kennen, had ik ooit een hele leerzame ontmoeting in de trein. Het was een jongeman die diep gelovig christen was. Hij zag dat ik een boek aan het lezen was over het boeddhisme, en dit leidde tot een interessante uitwisseling. En één van de onderwerpen die we bespraken was dus de kwestie of mensen van nature goed of slecht zijn. Op dat moment worstelde ik om een antwoord te geven op die vraag vanuit boeddhistisch oogpunt.
Lantaarn – Licht in de bodemloosheid van het bestaan
Als wij aan het begin staan van de zenweg, ziet onze dualistische geest alle fenomenen als (af)gescheiden van elkaar. We voelen ons geïsoleerd en ervaren de werkelijkheid apart en gescheiden van onszelf. Als wij beginnen te mediteren, zijn we vooral met onszelf bezig. Of, en wat het met ons doet. Worden we rustiger? Hebben we er wat aan? Het is het denken van een dualistische geest.
Saudade met tijm en boog
Sacha Blé: ‘Zuster Boi Nghiem leeft in Magnolia Grove Monastery in Mississippi. Ik ben onder de indruk van haar woorden, haar dictie, haar timbre en haar onwerkelijk warme lach.’
Jasper Schaaf – Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval?
Een intrigerende vraag: Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval? Kun je dit überhaupt zeggen, of brengt ‘de taal’ ons hier al op een onmogelijk spoor?
Boeddha in de bajes – Vrij zijn waar je ook bent
Mijn bezoeken aan gedetineerden in de P.I. geven me het soort inzicht dat me noopt tot reflecteren, dat me noopt om goed te kijken wie ik nu werkelijk ben en op welke manier ik in de wereld sta, wil staan.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (43) –
Giel Geldof: ‘Eind de jaren negentig ontdekte ik in het Rotterdams Dagblad de column van Ton van Gelder en daarmee de boeken die hij schreef als ‘De Lachende Boeddha’ en zijn ‘Energetisch Werkboek’. Met elastiek en plakband bijeengehouden liggen die nog altijd in mijn nachtkastje.’
Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!
De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 42
Ben Steultjens: ‘Toen ik met mediteren begon voelde dat als thuiskomen. Maar het riep ook vragen op: Wie komt er eigenlijk thuis? En wat is dat thuis precies?’
En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
Moniek Nooren: ‘We leren als soort nauwelijks iets van de geschiedenis en blijven ons geregeld gedragen als sociale dieren. Wetenschappers denken dat we vrijwel allemáál op te hitsen zijn. Je kunt daarbij jezelf vergeten, en ook je eigen normen, en helemaal opgaan in de groep. Als je ergens kwaad over bent of ongerust, ben je geneigd je aan te sluiten bij een agressief optredende groep.’