In 2019 onthulde Bittere Winter een geheim plan om de groep, waarvan de leider op 10 november overleed, in China uit te roeien. Het is niet gelukt.
‘Vandaag kom ik met lege handen’ – Jiun roshi over zenmeesterschap
Zen is om te leven. Nu, in dit moment. Dit is het enige moment waarin dat kan. Daarom heeft het ook geen zin om verwachtingen te hebben over de toekomst of terug te kijken naar het verleden.
Etienne Henrij – Mindfulness is niet de oplossing tegen werkstress
We moeten als maatschappij de negatieve potentie van mindfulness zien en erkennen dat de grote werkdruk een echt probleem is. De huidige situatie maakt mensen ziek en mindfulness zorgt er alleen voor dat mensen tijdelijk nog harder kunnen werken, maar lost het probleem op de langere termijn niet op.
Wonen, taal en onbewuste indoctrinatie
De woorden die herhaald worden gaan vaak ook over de toekomst en door de vele herhalingen wordt wat ongewenst was soms een gewoontezaak en worden dubieuze opvattingen verinnerlijkt.
Groot-China Boeddhisme: Lessen van een ter ziele gegane religieuze beweging
Het verhaal van een uitgestorven groepering, ook wel de ‘Drie Perioden van Pudu’ genoemd, wordt onderwezen aan degenen die belast zijn met de bestrijding van ‘sekten’ in China. Maar waarom is het nog relevant?
Je wordt gedragen – zitten in verbondenheid
Waartoe kunnen we ons wenden in tijden van nood en wat geeft troost? Bij existentiële gebeurtenissen -dit geldt voor alle grote en minder grote vragen in het leven- is het aan ons om naar een ‘antwoord’ toe te leven of gewoon weer tot rust te komen.
Het klimaat en de noodzaak van echt Verenigde Naties en Volkeren
Kun je eenheid en optimisme van mensen, volkeren, landen en werelddelen erin rammen? Het zou misschien wel moeten, maar als dit de enige toon is, zal het niet of verkeerd uitwerken.
‘Xizang’: China steelt zelfs de naam van Tibet
De eerste daad van de nieuwe CCP-baas in Tibet is het uitvoeren van plannen om de regio in het Engels met een andere benaming aan te duiden. In plaats van de Tibetanen zelfs maar de naam van hun land te ontnemen, zouden de Chinezen de zaken recht moeten zetten en moeten erkennen dat de naam van dat land Tibet is.
De vermeende vrijheid van de enerzijdsen en de anderzijdsen
Komt het door de Corona dat de politiek meer dan ooit veel praat en weinig beslist of voor elkaar krijgt? Er heerst momenteel een raar sfeertje in de politiek. Waar gaat het heen? Staat de volgende pandemie al voor de deur of moeten we wachten op de afwikkeling van de klimaatcrisis voor de verdere implosie?
Wang Junzheng, ‘slager van Xinjiang’, wordt partijsecretaris van Tibet
Dat de CCP de Xinjiang Oeigoeren en andere moslims en de Tibetaanse boeddhisten met steeds meer vergelijkbare strategieën wil aanpakken, is nu bewezen door het feit dat op 18 oktober Wang Junzheng is benoemd tot de nieuwe CCP-secretaris in Tibet.
Pijn van de denkgeest
Echte intelligentie vind plaats in ons lichaam. Onze denkgeest is nog steeds door middel van wetenschap aan het ontdekken hoe het lichaam en brein precies werkt en waar bewustzijn vandaan komt.
Ontbossing gezien door Marx – onverbiddelijkheid, actie en gascrisis
Marx en Engels leren (o.m.) groter, breder, inclusiever, meer solidair te kijken in de grote maatschappelijke vragen dan gebruikelijk. Dát wat vaak zo versnipperd lijkt hoort wél bij elkaar. Ook de verdeling van rijkdom én de schaarse middelen. Ook een toekomstperspectief van echte leefbaarheid voor eenieder. Actie en denken, beide ineen.
CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten
Volgens de Chinese wetten, voorschriften, beleidslijnen en industrienormen moeten PODO Comics toespraken en gedrag vermijden die in China als ongepast kunnen worden beschouwd.
Hoe verbind ik me met een groep, zonder iemand buiten te sluiten?
Annetje Brunner: ‘Ik ben er huiverig voor om als groep iets te ondernemen. We zijn individuen met eigen patronen. Ik ben allergisch voor het idee: Hier komen de Zen Peacemakers, wij maken Peace on Earth. Bernie Glassman zette met charisma iets groots op en zijn leerlingen gingen erin mee. Mensen die zich verbinden met sociale actie vanuit een club – daar zit veel ego in.’
Mieke- Het zoete leven
De dag beginnen met fruitsap is een moderne gewoonte, echter fruitsap drinken in de ochtend zal je echter enorm loom maken, in plaats van fris. Het is veel beter om de dag te beginnen met iets hartigs, bijvoorbeeld een opwekkende misosoep.
Boeddha in de bajes – De Wet straffen en beschermen
Van de detentiepopulatie heeft 30-45% een licht verstandelijke beperking met een IQ-score tussen de 50 en 85. Dat is geen niveau waarmee je in deze prestatiemaatschappij hoge ogen gooit. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat het aantal LVB’s hoger zal zijn omdat verstandelijke beperking in de psychiatrie onvoldoende wordt onderkend of veronachtzaamd, waardoor mensen met een laag IQ dreigen chronisch patiënt dan wel draaideurcrimineel te worden. LVB’s zijn in onze gevangenissen oververtegenwoordigd.
Boeddha in de bajes – Ubuntu
Het is een misverstand dat het leed van een slachtoffer slechts erkend kan worden wanneer nieuw leed toegebracht wordt aan de dader. De eigen pijn wordt niet uitgewist door het toebrengen van pijn aan de ander.
Boeddhisten in Hongkong ten onrechte beschuldigd van lidmaatschap van Falun Gong
De beschuldigingen van de Chinese Communistische Partij (CCP) aan het adres van toegewijden van de Ware Boeddha School hebben tot doel de nationale veiligheidswet tegen hen toe te passen.
Stadsmeditatie Rotterdam – de stilte in jezelf zoeken
Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
‘Xi Jinping legt uit waarom hij tegen de mensenrechten is’
De Chinese president stelt dat ‘mensenrechten’, ‘vrijheid’ en ‘democratie’ bourgeois, westerse waarden zijn die een marxistisch land nooit zal accepteren.
Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
De Chinese president bezocht het complex dat door de Qianlong keizer werd gebouwd ter herdenking van zijn 18e-eeuwse uitroeiing van 650.000 Dzungar boeddhisten.
Mongolië, de vergeten genocide: Deel II en slot
In september 1937 waren er 83.000 boeddhistische monniken in Mongolië, en dat aantal was al aanzienlijk verminderd na de revolutie van 1921. Eind 1938 waren er minder dan vijfhonderd. Sommigen waren gevlucht of hadden zich aan de seculiere staat overgegeven, maar velen waren vermoord. Alleen al in Ulaanbaatar waren er in 1937 zestig actieve kloosters, in 1939 geen enkele.
Mongolië, de vergeten genocide: Deel I
Om te begrijpen wat het communisme doet met onafhankelijke boeddhistische samenlevingen, moeten we ons herinneren wat het deed met het Mongoolse boeddhisme in de jaren 1930.
Bosbranden en helikopters – kunnen de Verenigde Naties niet meer doen?
Jasper Schaaf: ‘Ik pleit dus voor meer vliegtuigen, maar wél goede. Laat in de Verenigde Naties afgesproken worden dat elk land naar rato over goede blusvliegtuigen moet beschikken, die direct, over de grenzen, inzetbaar zijn. Zodat veel sneller en massaler geblust kan worden.’