In het begin van de corona pandemie was er een enorme opbloei van solidariteit en onderlinge saamhorigheid, we hielpen elkaar. Ruim anderhalf jaar later is alles anders. Om uiteenlopende redenen wordt er verschillend gedacht over corona en het vaccin. Het heeft tot een tweespalt geleid, niet in het minst vanwege de teloorgang van de sociale structuur en samenhang, bovenop het toenemende wantrouwen in de overheid.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (53)
Dit bracht me meer en meer terug naar mezelf, terug naar dat meisje kijkend naar de vogel die fladdert in de lucht. Door hier mee bezig te zijn werd ik steeds meer dat meisje van toen met een open aandacht en zonder oordeel kijkend naar de wereld om me heen.
NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL
Hoe gaat het met het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA). Dat bleek zaterdag 13 november tijdens de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) die deze keer werd gehouden bij de Universiteitsbibliotheken Leiden (UBL).
De Facebook Sutta (SN 57.1)
Mensen delen niet elk betekenisvol ding dat hen overkomt: ze delen wat hun leven geweldig en speciaal maakt. Worden we hierdoor niet gewend om hele gebieden van ons menselijk bestaan te ontkennen? Hoe rijmen we dit met de eerste grote opdracht om dukkha volledig te kennen en te omarmen?
De Boeddha en het coronavirus
Het is geen boeddhistische houding om jezelf niet te laten vaccineren (op hoge uitzonderingsgevallen na) en anderen in gevaar te brengen. De planbare zorg wordt afgeschaald; mensen die belangrijke zorg nodig hebben zoals kankeroperaties, moeten plaatsmaken voor mensen die vrijwillig hebben gekozen om zich niet te laten vaccineren en dit probleem dus in de hand werken. Hierdoor zullen dus mensen sterven omdat anderen zogenaamd ‘vrij willen zijn’. Maar deze mensen zijn helemaal niet vrij; zij onderwerpen zich aan hun eigen innerlijke autoriteit en daarom niet vrij kunnen zijn. Aan de mensen die voor hèn moeten sterven, wordt niets gevraagd, zij hebben geen enkele keus. Zelfzucht en geen mededogen hebben voor anderen is verwerpelijk en dus niet bepaald een boeddhistische houding. De Boeddha was er voor iedereen en iedereen was gelijk voor hem. Maar hij zou zeker datgene wat er nu in Nederland gebeurt, met kracht verwerpen omdat hij altijd opkwam voor diegene die onrechtvaardig behandeld wordt.
Boeddha in de bajes – Gedetineerde Mitchell: ‘Ik gaf mijn verslaving de schuld van alles’
Toen Mitchell in de gevangenis kennis maakte met reclasseringswerker Mark, ging dat niet van harte. Zijn verwachtingen van wat Mark voor hem kon betekenen bleken onrealistisch, en als het zou gaan zoals Mark hem schetste, dan maar liever helemaal geen hulpverlening.
The Secret Tantras of The Fish Wheel and The Nine Spaces: Two Ancient Scriptures of the Great Perfection
Met het vertalen en publiceren van deze Tantras is het niet mijn bedoeling parels voor de zwijnen te gooien, maar om deze werken beschikbaar te maken voor die studenten en leraren over de hele wereld die de inhoud ervan respecteren en serieus nemen.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (52)
Ik keek in de spiegel en zag mijzelf niet meer staan, zag een omhulsel waar geen inhoud meer in te vinden was. Waar ben ik…?
Jan de Breet – Leven in Tidorp, een persoonlijk verslag
Gistermorgen is drs. Jan de Breet, samen met zijn inmiddels ook overleden partner dr. Rob Janssen vertaler van de Palicanon, in het bijzijn van familie rustig heengegaan. Jan was al geruime tijd ziek.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (51)
‘Ik heb geen idee van niets in het bijzonder’
Klimaatacties, kernenergie en het recht van alle mensen
Dat het mij stoort besef als ik op de markt een ‘De Riepe’ koop, de straatkrant van Noord-Nederland. Het redactionele artikel van dit blad heeft als treffende kop: ‘Het recht van alle mensen.’ En dat gaat over de rechten van daklozen, zieken, migranten, mensen met een strafblad, enzovoort. Dat je die rechten ook moet zien, ze kent en ze toepast.
Tibetaanse dissident Dhi Lhaden veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf
Voormalig monnik en populair schrijver uit Amdo werd beschuldigd van ‘verstoring van de sociale orde’.
Guan Yin Citta: Leider sterft, hardhandig optreden tegen boeddhistische beweging gaat door
In 2019 onthulde Bittere Winter een geheim plan om de groep, waarvan de leider op 10 november overleed, in China uit te roeien. Het is niet gelukt.
Atiyoga: The Eighteen Tantras
In de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India en keerde terug naar Tibet met de Tantra’s van de Grote Volmaaktheid. Iedereen is het erover eens dat de Vijf Vroege Vertalingen en de Dertien Latere Vertalingen tot de vroegste geschriften behoren die in het Tibetaans zijn vertaald, maar er is enige onenigheid over de titels en de inhoud van deze verzamelingen.
‘Vandaag kom ik met lege handen’ – Jiun roshi over zenmeesterschap
Zen is om te leven. Nu, in dit moment. Dit is het enige moment waarin dat kan. Daarom heeft het ook geen zin om verwachtingen te hebben over de toekomst of terug te kijken naar het verleden.
Etienne Henrij – Mindfulness is niet de oplossing tegen werkstress
We moeten als maatschappij de negatieve potentie van mindfulness zien en erkennen dat de grote werkdruk een echt probleem is. De huidige situatie maakt mensen ziek en mindfulness zorgt er alleen voor dat mensen tijdelijk nog harder kunnen werken, maar lost het probleem op de langere termijn niet op.
Wonen, taal en onbewuste indoctrinatie
De woorden die herhaald worden gaan vaak ook over de toekomst en door de vele herhalingen wordt wat ongewenst was soms een gewoontezaak en worden dubieuze opvattingen verinnerlijkt.
Groot-China Boeddhisme: Lessen van een ter ziele gegane religieuze beweging
Het verhaal van een uitgestorven groepering, ook wel de ‘Drie Perioden van Pudu’ genoemd, wordt onderwezen aan degenen die belast zijn met de bestrijding van ‘sekten’ in China. Maar waarom is het nog relevant?
Je wordt gedragen – zitten in verbondenheid
Waartoe kunnen we ons wenden in tijden van nood en wat geeft troost? Bij existentiële gebeurtenissen -dit geldt voor alle grote en minder grote vragen in het leven- is het aan ons om naar een ‘antwoord’ toe te leven of gewoon weer tot rust te komen.
Het klimaat en de noodzaak van echt Verenigde Naties en Volkeren
Kun je eenheid en optimisme van mensen, volkeren, landen en werelddelen erin rammen? Het zou misschien wel moeten, maar als dit de enige toon is, zal het niet of verkeerd uitwerken.
‘Xizang’: China steelt zelfs de naam van Tibet
De eerste daad van de nieuwe CCP-baas in Tibet is het uitvoeren van plannen om de regio in het Engels met een andere benaming aan te duiden. In plaats van de Tibetanen zelfs maar de naam van hun land te ontnemen, zouden de Chinezen de zaken recht moeten zetten en moeten erkennen dat de naam van dat land Tibet is.
De vermeende vrijheid van de enerzijdsen en de anderzijdsen
Komt het door de Corona dat de politiek meer dan ooit veel praat en weinig beslist of voor elkaar krijgt? Er heerst momenteel een raar sfeertje in de politiek. Waar gaat het heen? Staat de volgende pandemie al voor de deur of moeten we wachten op de afwikkeling van de klimaatcrisis voor de verdere implosie?
Wang Junzheng, ‘slager van Xinjiang’, wordt partijsecretaris van Tibet
Dat de CCP de Xinjiang Oeigoeren en andere moslims en de Tibetaanse boeddhisten met steeds meer vergelijkbare strategieën wil aanpakken, is nu bewezen door het feit dat op 18 oktober Wang Junzheng is benoemd tot de nieuwe CCP-secretaris in Tibet.
Pijn van de denkgeest
Echte intelligentie vind plaats in ons lichaam. Onze denkgeest is nog steeds door middel van wetenschap aan het ontdekken hoe het lichaam en brein precies werkt en waar bewustzijn vandaan komt.