Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
Stadsmeditatie Rotterdam – de stilte in jezelf zoeken
Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
‘Xi Jinping legt uit waarom hij tegen de mensenrechten is’
De Chinese president stelt dat ‘mensenrechten’, ‘vrijheid’ en ‘democratie’ bourgeois, westerse waarden zijn die een marxistisch land nooit zal accepteren.
Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
De Chinese president bezocht het complex dat door de Qianlong keizer werd gebouwd ter herdenking van zijn 18e-eeuwse uitroeiing van 650.000 Dzungar boeddhisten.
Mongolië, de vergeten genocide: Deel II en slot
In september 1937 waren er 83.000 boeddhistische monniken in Mongolië, en dat aantal was al aanzienlijk verminderd na de revolutie van 1921. Eind 1938 waren er minder dan vijfhonderd. Sommigen waren gevlucht of hadden zich aan de seculiere staat overgegeven, maar velen waren vermoord. Alleen al in Ulaanbaatar waren er in 1937 zestig actieve kloosters, in 1939 geen enkele.
Mongolië, de vergeten genocide: Deel I
Om te begrijpen wat het communisme doet met onafhankelijke boeddhistische samenlevingen, moeten we ons herinneren wat het deed met het Mongoolse boeddhisme in de jaren 1930.
Bosbranden en helikopters – kunnen de Verenigde Naties niet meer doen?
Jasper Schaaf: ‘Ik pleit dus voor meer vliegtuigen, maar wél goede. Laat in de Verenigde Naties afgesproken worden dat elk land naar rato over goede blusvliegtuigen moet beschikken, die direct, over de grenzen, inzetbaar zijn. Zodat veel sneller en massaler geblust kan worden.’
Stadsmeditatie Rotterdam – de stilte in jezelf zoeken
Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
Het einde van de wereld
Vijfentwintig jaar liep ik hier bij eb tussen de hoge kalkrotsen en de zee, zo’n dertig dagen per jaar, en vrijwel elke dag raapte ik wel een witte veer op van een meeuw – zie ze zweven, hoor ze roepen.
Reflecties van een kok – staal contra stilte
Moniek Nooren: “Wat vindt je het moeilijkst?” vroeg de meditatieleraar me nadat ik voor het eerst cursuskok was geweest. “Goed samenwerken” antwoordde ik zonder enige aarzeling. De leraar knikte en ik meende een spoor van een glimlach te zien, terwijl ik nadacht over wat ik had gezegd.
Stadsmeditatie Rotterdam – de stilte in jezelf zoeken
Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (50) ommekeer
Kris Van Loo: ‘De wereld waarin wij nu verkeren vind ik zeker niet slecht maar zo kan het niet verder meer. De wereld die wij als mens nu gecreëerd hebben, wij met ons bewustzijn gevat in alles wat buiten ons afspeelt, is geen wereld op zich. Vroeger dacht ik van wel, ik moest er toen aan deelnemen om tot zelfexpressie te komen.’
Mieke- salade sushi
Eenmaal thuis experimenteerde ik graag met allerlei vormen van sushi, vooral vegetarisch en met veel groenten. Een van deze gelukte experimenten…salade sushi.
Mediteren met elektronica – Kan technologie een meditatieleraar vervangen?
Ik merkte dat de feedback van het apparaat me voornamelijk hielp in het eerste kwartier van mijn meditatie.
Stadsmeditatie Rotterdam – de stilte in jezelf zoeken
Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
Boeddhistische doeners en denkers (49) – leeg van vervulling
Peter de Laat: ‘Ik heb de tijd, ik ben de tijd. En pas zonder die tijd zal het openbaren.
Tot die tijd probeer ik onze fysieke wereld met mijn hart te beleven.’
Jasper Schaaf – Een bijzondere politieke drogreden
In de krant werd kortgeleden een Europarlementariër aangehaald die zei: ‘Vissers zijn de oudste gebruikers van de zee en daarom moeten zij een beslissende stem krijgen als er windmolenparken op zee worden gebouwd.’ Wie het was of van welke partij doet hier niet zoveel toe, want vele politici hadden dit kunnen zeggen. Klinkt niet zo gek, nietwaar?
China – Life Zen Temple verboden na invallen en stempel xie jiao
De zaak van de Life Zen Temple bevestigt een recente trend inzake de xie jiao. Zij worden verboden bij decreten van de plaatselijke autoriteiten op provinciaal niveau, maar vervolgens als xie jiao aan de kaak gesteld door de China Anti-Xie-Jiao Association, en komen voor alle praktische doeleinden op de nationale lijst van de xie jiao te staan.
Gelijkmoedigheid
Diana Vernooij: ‘Van de week liep ik buiten, mijn vaste ommetje na mijn werk. De wolk van drukte in mijn hoofd begon wat op te lossen, maar er bleef iets hangen, iets dat gebeurd was bleef haken en maar drukke woorden oproepen in mijn hoofd.’
Bespioneren van Falun Gong – de man die twee beoefenaars verkocht voor $300
Deze vorm van verraad vindt ook in Tibet plaats. Als Tibetanen foto’s in bezit hebben van de Dalai Lama of zich kritisch uitlaten over de Chinese bezetter van hun land kunnen ze worden verraden door landgenoten.
Xi Jinping in Tibet – geen religie maar water
Tibetanen moesten thuisblijven terwijl figuranten in mooie kostuums de poging van de president toejuichten om het omstreden project ‘grootste stuwdam ter wereld’ te verkopen.
Wijze les van Wouter ter Braake: “Je kunt aan de meest uiteenlopende situaties zin en betekenis te geven”
Een mooi levensverhaal: respectabel, authentiek en doorleefd. Het is in geuren en kleuren verteld. En levert meteen een mooi tijdsbeeld van de afgelopen zeventig jaar. De lessen die Wouter ter Braake leerde zijn voor ons ook relevant. Het is mogelijk de meest uiteenlopende situaties zin en betekenis te geven. Je hoeft niet te blijven hangen in slachtofferschap.
Stoffelijke overschotten kinderen bij christelijke kerken – Verontschuldigingen ja, brandende kerken nee
Er bestaan documenten over een handvol leerlingen die zelfmoord pleegden, en twee jonge meisjes verdronken in 1913 tijdens een picknickexpeditie op de school in Spanish, Ontario, mogelijk als gevolg van het ontbreken van goed toezicht. Misschien zijn er gruwelijke moorden gepleegd – we kunnen het niet met zekerheid zeggen – maar niet op grote of zelfs maar significante schaal, anders zouden ze duidelijker sporen hebben nagelaten.
Boeddha in de bajes – de zwakke kant niet overschreeuwen
In het algemeen kunnen mensen, die het met een spirituele inslag nemen, beter omgaan met het trauma van het slachtoffer zijn van een misdadige actie die hen overkwam.