Je mag echt, fysiek dansen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook zingend dansen, pratend dansen, zwijgend dansen, denkend dansen, niet-denkend dansen en niet-dansend dansen. Dansen is het volgen van de beweging die zich als vanzelf aandient en vrij is. Vrij in het moment, ieder moment. Dansen en gedanst worden is leven, met alles erop en eraan.
Poëzie
Beeldgedicht – 6 december 2024
Beeldgedicht voor 6 december 2024 door Fred Valkering.
Peter – In het nachtblauw van de laatste ronde
Ondanks of juist daarom was Verhagen een flowerpower hippie van de eerste generatie die de naam van Paradiso en de Melkweg (Milky Way) bedacht. Hij bleef levenslang houden van zijn Zeeuwse jeugdliefde Conny Tavenier. Met zijn latere vrouw kreeg hij een zoon. Het huwelijk liep spaak. Hij begon vanuit het niets en zonder opleiding te schilderen. Daarbij verbruikte hij veel verf. De vloer van zijn Amsterdamse etage was op zeker moment bedekt met een dikke, hard geworden laag. Het appartement stortte in en werd onbewoonbaar. Een architect bezorgde Verhagen een etage tegenover Amsterdam Centraal.
Guan Yin in een Belgisch kasteel – Aimez toujours
Tijdens de restauratiewerken van het kasteel d’Ursel in Hingene, Vlaanderen, België, de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d’Ursel, werd in 2001 een schat ontdekt achter één van de Chinese deurstukken. Op het deurstuk staat de boeddhistische godin Guan Yin (Kwan Yin) afgebeeld, ze wordt vereerd door twee kinderen.
Ludo – Dank
…
Renske – haiku – postbesteller
…
Bloeiwijzen – zeven mandalabloemen – vrede
…
Beeldgedicht – Verbeelding
…
Auke – Mogelijke motto’s 1 – Mary MacLane
‘Een jammerlijk mislukte hechting en alle gedichten van dien.’ Onder die vlag verscheen in oktober de dichtbundel Ander woord voor moeder van Auke Leistra, leverbaar in elke fysieke boekhandel. Hij wilde zijn gedichten niet zonder bijpassend motto wereldkundig maken. Op zoek naar een geschikt citaat kwam hij echter tot de ontdekking dat de potentiële motto’s bij de Vracht Verdriet die zijn bundel bevat allerwegen woekerden als tropenflora. In de zesdelige serie ‘Mogelijke motto’s’ belicht hij een aantal motto’s die hij uiteindelijk moest laten schieten, maar die te mooi waren om onbesproken te blijven.
Gedachten over een Haiku 24 – anoniem
In deze haiku kan uit de bespiegeling in de eerste twee regels worden opgemaakt dat de dichter in de winter van zijn leven is. Die lijn wordt doorgetrokken naar de vorst in de laatste regel. Maar dat is wel wat voor de hand liggend. Misschien zelfs een ‘westerse’ gedachte. Vanuit onze traditie om poëzie te interpreteren en betekenis te geven aan het geschrevene.
Beeldgedicht – blood
…
Haiku Renske – 17 november 2024
Haiku door Renske de Graaf.
Beeldgedicht – 3 bomen
…
Gedachten over een haiku 23. – Buson
De schrijver voelt enige weemoed bij het idee dat de herfst nadert. De zomer is voorbij, dagen worden korter. Maar het is nog niet erg donker.
Beeldgedicht – contact
…
Renske haiku – storm
…
Beeldgedicht – vredevlag
…
Boeddhabeelden
Els Muys – Onlangs herinnerde ik me een gedicht dat ik nog geschreven heb toen ik in 2012 de lessen volgde van het Postgraduaat in Boeddhistische Filosofie en Ethiek. Deze opleiding was georganiseerd door het Hoger Instituut voor het Boeddhisme van de Boeddhistische Unie van België. Ik had het gedicht geschreven naar aanleiding van de cursus ‘Inleiding tot de Boeddhistische kunst’. In de dagen voor het examen.
De cursus werd met veel toewijding en kunde gegeven door Frank De Waele. Tijdens de cursus bekeken we samen veel afbeeldingen waarbij Frank uitgebreid informatie gaf. ‘Boeddhabeelden’ heet het gedicht.
Gedachten over een haiku 22 – Zeugma
De oude haiku-meester Bashō heeft eens gezegd dat een haiku ontstaat door dingen te combineren. Door twee beelden samen te voegen ontstaat een gedicht dat meer is dan de som van beide beelden: de haiku. Japanners noemen dit niku issho, ‘twee zinnen, één gedicht’.
Beeldgedicht – peen
…
Haiku Renske – 20 oktober 2024
Haiku door Renske de Graaf.
Beeldgedicht – bebouwde kom
…
Toneelstuk Basho in de Banne
Kijkers van een toneelstuk zien altijd het resultaat, het eindproduct van een repetitieproces. Ze kijken, voelen en beoordelen: wat heeft de regisseur bedoeld? Al geruime tijd wilde Karel Witteveen een verhaal maken rondom deze beroemde Japanse haikudichter Basho. Het ging hem vooral om de renga, het kettingvers dat in Basho’s tijd met jonge dichters werd gespeeld in steden als Kyoto, Osaka en Edo. Dat wilde Witteveen ook, een renga laten spelen, maar dan op het toneel met buurtbewoners uit zijn wijk de Banne in Amsterdam-Noord.
Gedachten over een haiku 21 Shūshiki-jo
Shūshiki-jo werd ongetwijfeld ook beïnvloed door de geest van zen, in de tijd en de omgeving waarin ze werkte. Hoewel niet iedere haikudichter(-es) zenmonnik of -non was, sprak uit de haiku’s veelal de harmonie tussen natuur en mens. Een kenmerk van zen.