Voorheen moest je een Pabo-diploma hebben, nu kan er ook op basis van een eerste- of tweedegraads lesbevoegdheid meer op maat worden gekeken wat iemand aanvullend nodig heeft.
Organisaties
Werk in uitvoering binnen het Nederlands Boeddhistisch Archief
Het NBA is bezig (werk in uitvoering) met de migratie van haar website waardoor er meer ruimte (150 GB) beschikbaar komt om archiefmateriaal online beschikbaar te stellen. Omdat de website door de Koninklijke Bibliotheek wordt gearchiveerd worden de aldaar gepubliceerde zaken op die manier ook voor de langere termijn veiliggesteld.
BUN – werkgroep ecologisch samenleven
Dit eerste jaar is gebruikt om kennis te maken met elkaar, te horen wat eenieder precies beweegt, inhoudelijke informatie uit te wisselen en ook te verkennen welke methodieken ons mogelijk zouden passen. Voorts hebben we ons voorgenomen om onderling na te gaan hoe de boeddhistische beoefening van ieder van ons zich verhoudt tot concreet handelen in de samenleving en ook hoe de werkgroep mogelijk een rol kunnen vervullen bij het lenigen van te verwachten geestelijke nood als gevolg van aanstaande crises.
NBA – Beknopt overzicht van het boeddhisme in Nederland
Het bezoek van Z.H. de Dalai Lama in 1973 bleek een ander hoogtepunt voor het boeddhisme in Nederland, waar in 1976 het eerste Tibetaans boeddhistisch centrum, Karma Deleg Chö Phel Ling, werd opgericht. Let ook in dit verband op: tempels die Tibetaanse, Thaise, Sri Lankaanse, Indonesische, Birmese, Vietnamese en Chinese boeddhistische ceremonies organiseren in heel Nederland, en hun gevarieerde bezoekers.
‘Dat felle, het echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
Met een aantal dingen in de theravada, zoals wedergeboorte, heb ik moeite. Moet ik daar nou in geloven? Nog niet zo heel lang geleden, na lange gesprekken met boeddhistische vrienden, en het lezen van boeken en deelnemen aan retraites van Steven Bachelor, zei ik: nou laten we het maar helder hebben, daar geloof ik gewoon niet in.
Prinsjesdagviering en het boeddhisme
De Prinsjesdagviering is een moment van bezinning bij de opening van het parlementair jaar en wordt georganiseerd door verschillende religieuze en levensbeschouwelijke organisaties.
Emoena – een bijzondere reis
Een bijzondere reis voor mij. In oktober 2021 startte deze reis van Emoena, het leiderschapsprogramma in de context van levensbeschouwelijke diversiteit. Emoena betekent ‘vertrouwen’ en is een uniek 18-daagse leergang voor professionals die hun leiderschapsvaardigheden willen versterken. Tekst Anya Wiersma Door mijn bestuursfunctie van de BUN las ik over deze leergang en werd meteen geraakt. […]
Gulle en unieke schenking valt NBA ten deel
Bijna vijftig jaar geleden is Albert Gorter vriend geworden van de Vrienden van het Boeddhisme. Dit heeft na zoveel jaren geresulteerd in planken vol met tijdschriften en maandbladen, brochures en folders en een grote verzameling boeken op het gebied van zen (vooral) en boeddhisme.
Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden
In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf jaar bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.
‘Geen goeroe zonder giro’ – eenwording leraar en leerling
Het gaat dus om die openheid. En natuurlijk, daar heeft die leraar alles mee te maken. Maar het punt is dat het wel gaat om die zijnservaring van openheid in je eigen sfeer. Het is je eigen zijnservaring van openheid. En niks anders. En dat groeit vanzelf, dat groeit vanzelf.
Transparantie binnen sangha’s –‘ongewenste omgangsvormen en grensoverschrijdend gedrag kan en mag niet worden getolereerd, van niemand’
‘Een seksuele relatie tussen een leraar en een student past niet in onze sangha. Mocht er sprake zijn van wederzijdse verliefdheid en er de behoefte zijn om een liefdesrelatie met elkaar aan te gaan, dan dient de leraar-leerling relatie te worden beëindigd.’
Heilzame en onheilzame structuren van groepen
Als een groep zich ‘Zen ‘ noemt maar elke verwijzing naar ‘boeddhisme’ ontbreekt, waarom wordt dan eigenlijk het woord ‘Zen’ in de aanduiding gebruikt ?