• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Opinie » Onder de essentie van het leven staat géén Grote Naam

Onder de essentie van het leven staat géén Grote Naam

23 oktober 2013 door Dharmapelgrim

“Het is makkelijk om ons vast te houden aan grote namen uit het verleden en ons in groepsbijeenkomsten te buigen over de bronnen van eeuwenoude tradities.” schreef Jules Prast zo’n beetje aan het slot van zijn artikel Boeddhistische bevrijdingsparadigma’s (23 oktober 2013).

Daar ben ik het mee eens. Sterker nog, naar mijn mening is het niet alleen gemakkelijk om ons aan Grote Namen uit het verleden vast te houden, het is zelfs zeer verleidelijk om je er achter te verschuilen. Dat is veilig én comfortabel, want er kan je niets gebeuren wanneer je hun opgeschreven woorden citeert, doordat je alle kritiek daarop van je af kunt laten glijden, terwijl er misschien toch iets van de gloed van die Grote Namen op jou af mag stralen wanneer de woorden positief worden ontvangen.

onderdeel van de kaft van 'Sacred Gaze'
onderdeel van de kaft van ‘Sacred Gaze’

Laat er geen misverstanden over bestaan: voor mij zijn Gautama Boeddha, Shinran, Dogen en Rinzaï grote namen. Net als Jezus van Nazareth, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela en zelfs Mijn Echtgenote, waar waarschijnlijk geen lezer van het BD ooit van heeft gehoord. En ik vind het géén blasfemie deze voor mij Grote Namen bij elkaar te zetten. Het zijn namelijk namen van volstrekt verschillende individuen, die ieder voor zich voor mij uitermate waardevolle woorden hebben gesproken en bij leven nog steeds spreken. Wie ben ik om te twijfelen aan wat deze of die Grote Naam heeft gezegd? Ik twijfel niet gauw aan wat één van hen heeft gezegd. Zeker niet wanneer de woorden betrouwbaar zijn vastgelegd (hetgeen echter lang niet altijd 100% zeker is; vooral niet wanneer er geen authentieke audio-opnamen of eigenhandig door de Grote Naam geschreven teksten van bestaan). Maar twijfelen aan wat er is gezegd is één; de juiste interpretatie er aan geven is twee; het er vervolgens mee eens zijn is drie; en er op een juiste manier naar handelen is vier. Daar komt nog bij dat de betekenis van woorden, de interpretaties en de juiste wijze van handelen allemaal contextgevoelig zijn.

Dat pure is van iedereen, en van Niemand in het bijzonder

Wat wil ik hiermee zeggen? Naar mijn mening moet ik (van mijzelf) als volger van de Dharma alle mij beschikbare informatie voortdurend interpreteren en her-interpreteren door deze in de context te plaatsen waarin ik mijn stappen op de Dharmaweg wil zetten; met de bereidheid de volle verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de consequenties van die stappen. Dat is nogal wat, maar zo is het leven – vind ik.

Lukt mij dat? Op die vraag kan ik geen antwoord geven. Zolang ik leef kan ik mij niet onttrekken aan het gegeven dat “géén stappen willen zetten” óók een stap is: een soort pas op de plaats. Ik begrijp de vraag wel. Ben ik in staat alle beschikbare informatie voortdurend te interpreteren enzovoorts? Nee. Dat lukt mij niet. En ik heb voor mijzelf ontdekt dat het mij ook nooit gaat lukken. Daarvoor is er simpelweg veel te veel informatie beschikbaar. Ik heb voor mijzelf bepaald welke informatie ik essentieel acht (‘need to know‘), welke informatie waardevol (‘want to know”) en welke informatie niet ter zake doet (‘junk‘). Het kennen van Grote Namen heb ik in categorie twee geplaatst (‘want to know’). Wie wat heeft gezegd beschouw ik dus niet als iets essentieels. Het is nuttig, maar het is mij zeker geen strijd waard.

In mijn need to know-database – waar deze zich ook bevindt – heb ik inmiddels heel wat informatie opgeslagen die ik uit boeddhistische bronnen heb verkregen. En vervolgens mogen mensen mij eigenwijs vinden, een betweter, een ketter, een verdwaasde, een oproerkraaier of weet ik veel wat nog meer. Maar het is naar mijn inschatting juist deze informatie die keer op keer in de context van het dagelijks leven moet worden getoetst op de essentiële waarde ervan. Door dat te doen, worden er steeds meer onzuiverheden uit verwijderd. Wat overblijft is van een toenemende puurheid en daar staan géén Grote Namen meer onder of bij. Dat pure is van iedereen, en van Niemand in het bijzonder. Daarover met elkaar in groepen gaan spreken, kan alleen maar nieuwe onzuiverheden inbrengen.

Categorie: Opinie Tags: dharma, dharmapelgrim, Menno Prins

Lees ook:

  1. Menno Prins – over goed of slecht karma
  2. Breek me de bek niet open…
  3. Van Overal naar Nergens
  4. Soms is het boeddhisme een godsdienst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jules Prast zegt

    25 oktober 2013 om 13:53

    Woorden schieten tekort
    Mooi stuk
    Gassho

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.