Vandaag demonstreert Extinction Rebellion voor de vijfde keer tegen het volgens XR beloningsprogramma Flying Blue van KLM. De rebellen beelden op Schiphol uit hoe klimaatellende eruit zal zien. De wetenschap is duidelijk: doorgaan met veelvliegen betekent dat de opwarming van de aarde ver boven de 2 graden uitkomt. Frequent flyer programma’s, zoals Flying Blue van KLM, belonen volgens XR veelvliegen en zijn daarom hét symbool van een industrie die weigert de klimaatontwrichting onder ogen te zien.
Woordvoerder Puk van Noort: ‘Helaas moeten wij hier voorde vijfde keer staan. Na een gesprek vorig jaar met Zita Schellekens (bij KLM verantwoordelijk voor duurzaamheid), meerdere demonstraties en een breedondertekende petitie, blijft KLM wegkijken voor de werkelijkheid. Met het huidige ‘klimaatplan’ zal KLM in 2030 méér CO2 uitstoten in plaats van minder [1]. ‘Schoner’ vliegen met technologische oplossingen vermindert de uitstoot veel te weinig en veel te traag. 1% van de wereldbevolking veroorzaakt 50% van de uitstoot door veelvliegen [2]. Dat KLM via haar frequent flyer programma, Flying Blue, deze groep passagiers aanspoort om nóg meer te vliegen en beloont met gratis vluchten en andere extra’s, is schandalig. Wij blijven terugkomen totdat KLM stopt met Flying Blue.’
Marketing en reclame zorgen ervoor dat vliegen een normale en leuke bezigheid lijkt, terwijl de gevolgen ervan desastreus zijn. Woordvoerder Laura Kits: ‘Dat Flying Blue de grootste vervuilers ook nog eens beloont met gratis vervuilende vluchten is onbegrijpelijk. De echte prijs van vliegen wordt niet betaald door frequent flyers, maar door de rest van de wereld, voornamelijk door mensen in het Mondiale Zuiden, zij merken de gevolgen van klimaatontwrichting het eerst en het hardst. Het verminderen van het aantal vliegkilometers door frequent flyers is de snelste en eerlijkste route om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen.’
Vliegtuigen zijn weliswaar efficiënter geworden, maar dit voordeel is tenietgedaan door een extreme groei van het aantal gevlogen kilometers. De sector voorspelt een aanhoudende groei. KLM streeft ernaar om in de toekomst op Sustainable Aviation Fuels (SAF) te vliegen. Afgezien van het feit dat SAF niet CO2-neutraal is, is het erg duur en ontbreekt de infrastructuur om voldoende te produceren. Onderzoeksbureau CE Delft heeft recent een studie gepubliceerd die aantoont dat SAF een van de meest inefficiënte manieren van transport is [4]. Uit een in de Tweede Kamer besproken ‘Factsheet toekomst verduurzaming luchtvaart’ blijkt dat technologische oplossingen niet voldoende zijn om de klimaatproblemen bijtijds op te lossen [5]. De enige haalbare oplossing is volgens XR krimp van de luchtvaartsector.
Bronnen
[1] https://pure.buas.nl/en/publications/evaluation-of-klms-climate-plan
[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378020307779
[3] https://www.unwomen.org/en/news-stories/explainer/2022/02/explainer-how-gender-inequality-and-climate-change-are-interconnected
report-the-climate-crisis-is-a-child-rights-crisis-introducing-the-children-s-climate-risk-index-pdf-data.pdf
[4] https://ce.nl/wp-content/uploads/2025/02/CE_Delft_240152_Climate_Change_Impact_Analysis_of_Electric_Aviation_Def_.pdf
[5] https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z05376&did=2024D12448
[6] https://actie.degoedezaak.org/petitions/klm-stop-het-perverse-spaarprogramma-flying-blue
Geef een reactie