Honderden boeddhistische nationalisten, onder wie veel monniken, zijn gisteren in Yangon, de grootste stad van Birma, de straat opgegaan om aan te dringen op krachtdadiger optreden tegen de Rohingya moslim militanten na de aanvallen op politieposten vorige week. Wirathu, een extremistische boeddhistische monnik en de leider van de anti-islamitische beweging in Birma, hield de demonstranten voor dat alleen het leger de situatie in de noordelijke Rakhinestaat- waar de Rohingya wonen, de baas kan.
Hij bekritiseerde de burgerregering van Aung San Suu Kyi die niet snel op de escalatie van geweld zou hebben gereageerd. Wirathu vindt dat alleen het leger ‘de Bengaalse terroristen’ zoals hij de moslims in Birma- die daar al vaak vele generaties lang leven, noemt in bedwang kan houden. Zijn kritiek is opmerkelijk omdat in het verleden, toen de militairen nog de dienst uitmaakten in Birma, monniken de straat opgingen om te demonstreren tegen het militair regiem.
De aanslagen in Rakhinestaat zijn geëscaleerd in chaos en geweld, met meer dan honderd doden en uitgebrande dorpen van voornamelijk moslims. Bronnen zeggen dat tijdens deze operaties van het leger ook burgers worden neergeschoten. De Rohingya zijn tientallen jaren door de boeddhistische meerderheid in Birma beschouwd als illegale immigranten uit Bangladesh en verstoken van burgerrechten. Radicale Rohingya gaan in verzet en plegen aanslagen.
Ujukarin zegt
Diep en diep tragisch. En voor moslims en sympathisanten die dit vreselijk en ‘moslimdiscrimatie’ vinden: het is het exacte spiegelbeeld van wat al tientallen jaren in buurland Bangladesh aan de hand is met de ‘Chittagong Hill Tribes’, al eeuwen daar wonende boeddhisten die door een steeds meer radicaliserende moslimgemeenschap worden weggepest en onderdrukt. Waardoor sommigen vluchten naar, jawel, Myanmar.
Het probleem is dus niet enige religie, het is misbruik van die religie tot een groepscultuur die in ieder geval onethisch gedrag wegmoffelt of er, in geval Wirantu, zelfs tot oproept ;-(
With folded palms,
kees moerbeek zegt
Inderdaad, Ujukarin. Graag verwijs ik de lezers van BD naar het artikel ‘Onwetendheid, hebzucht & haat’ in het Magazine VvB van maart 2017. Het artikel gaat uitgebreid in op de geschiedenis en oorzaken van de vervolging van de Rohingya’s in Birma, maar ook van boeddhisten, hindoes en christenen in Bangladesh.
Overigens gist ‘religieus extremisme’ ook in Sri Lanka en Thailand. Helaas is daar weinig aandacht voor. Misschien duik ik erin, Ujukarin.
https://www.worldwatchmonitor.org/2016/10/peaceful-buddhisms-violent-face-in-sri-lanka/
https://www.nytimes.com/2016/12/07/world/asia/south-thailand-muslim-insurgents.html?mcubz=3
Ujukarin zegt
Mooie toevoeging. Sri Lanka met o.a. de BBS (‘Buddhanazis’), grote vrienden van Wirantu, is al geregeld aan bod geweest hier in BD. Deze week nog het nieuwsberichtje dat de door hun veroorzaakte moslimdoden (families van) en gewonden door de regering gecompenseerd krijgen, maar nog steeds hun huis en haard kwijt zijn zonder compensatie.
Saillant detail, erg analoog aan de onzalige verbintenissen van Europese populisten: iets van 2-3 jaar terug vergaderden Wirantu (Myanmar) en BBS (Sri Lanka) met Indiase hindoepopulisten, van die typen die nu ook een rechtszaak voeren om de Taj Mahal te de-islamiseren en als ‘hindoetempel’ te gebruiken. Helaas voor de Srilankaanse/Myanmarese delegatie bleken alledrie wel verenigd te zijn in hun haat van moslims, maar de Indiase populisten bleken in India ook de Ambedkar-boeddhisten te haten. Einde samenwerking ;-)
With folded palms,
kees moerbeek zegt
Dank, Ujukarin. Jij en ik en andere ingewijden weten dit. Internet en FB zijn erg vluchtig en misschien gelukkig maar, want van deze kommer en kwel wordt niemand blij. Hoeft ook niet, omdat er zoiets als de Dharma is. Iedereen kan daar vrijwillig kennis van nemen.
Makkelijk praten overigens vanuit Nederland. Hoe zit het met (religieuze) tolerantie in Nl en hoe zitten boeddhisten, al of niet beroeps, daarin? Moeten boeddhisten er wel iets mee? Of draait alles om mediteren tot je een ons weegt en om het persoonlijk niet-ziel :-), al of niet met belastingaftrek? Het verwijt politiek correct te zijn, waarmee alles doodgeslagen wordt, hangt als een donkere wolk boven Europa :-( Een boeddhist die uit de kast komt, wordt al snel ontvangen op hoongelach. Toch, Ujukarin?
Ujukarin zegt
Wel Kees op zichzelf mee eens, maar op kleine schaal volgen mensen uit heel wat sanghas best wel de adviezen over engagement op die ik ook in de slotparagrafen van deze zeepkistrede gaf.
https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/77928-de-lotusbloem-en-zijn-wortels-maatschappij-ethiek-en-groepsdenken/
Misschien vooralsnog het maximaal haalbare?
With folded palms,
Jan Duin zegt
Helaas hebben deze “Boeddhisten” het principe van Ahimsha -geweldloosheid- totaal niet begrepen.
Het is beter dat zij zich niet langer Boeddhist noemen.
Sarwa Mangalam,
Jan Duin