• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Extremistische monnik Wirathu – leger moet harder optreden tegen moslims

Extremistische monnik Wirathu – leger moet harder optreden tegen moslims

31 augustus 2017 door de redactie

Honderden boeddhistische nationalisten, onder wie veel monniken, zijn gisteren in Yangon, de grootste stad van Birma, de straat opgegaan om aan te dringen op krachtdadiger optreden tegen de Rohingya moslim militanten na de aanvallen op politieposten vorige week. Wirathu, een extremistische boeddhistische monnik en de leider van de anti-islamitische beweging in Birma, hield de demonstranten voor dat alleen het leger de situatie in de noordelijke Rakhinestaat- waar de Rohingya wonen, de baas kan.

Hij bekritiseerde de burgerregering van Aung San Suu Kyi die niet snel op de escalatie van geweld zou hebben gereageerd. Wirathu vindt dat alleen het leger ‘de Bengaalse terroristen’ zoals hij de moslims in Birma- die daar al vaak vele generaties lang leven, noemt in bedwang kan houden. Zijn kritiek is opmerkelijk omdat in het verleden, toen de militairen nog de dienst uitmaakten in Birma, monniken de straat opgingen om te demonstreren tegen het militair regiem.

De aanslagen in Rakhinestaat zijn geëscaleerd in chaos en geweld, met meer dan honderd doden en uitgebrande dorpen van voornamelijk moslims. Bronnen zeggen dat tijdens deze operaties van het leger ook burgers worden neergeschoten. De Rohingya zijn tientallen jaren door de boeddhistische meerderheid in Birma beschouwd als illegale immigranten uit Bangladesh en verstoken van burgerrechten. Radicale Rohingya gaan in verzet en plegen aanslagen.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: Birma, boeddhisten, brandende dorpen, Brma, escalatie, geweld, leger, moslims, Rohingya, Wirathu

Lees ook:

  1. Boeddhisten spreken zich uit tegen haat tegen moslims
  2. Geweld tussen moslims en boeddhisten laait weer op
  3. ‘Geweld tegen moslims strookt niet met leer van Boeddha’
  4. Birma: boeddhisten vallen moslims aan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    31 augustus 2017 om 13:51

    Diep en diep tragisch. En voor moslims en sympathisanten die dit vreselijk en ‘moslimdiscrimatie’ vinden: het is het exacte spiegelbeeld van wat al tientallen jaren in buurland Bangladesh aan de hand is met de ‘Chittagong Hill Tribes’, al eeuwen daar wonende boeddhisten die door een steeds meer radicaliserende moslimgemeenschap worden weggepest en onderdrukt. Waardoor sommigen vluchten naar, jawel, Myanmar.
    Het probleem is dus niet enige religie, het is misbruik van die religie tot een groepscultuur die in ieder geval onethisch gedrag wegmoffelt of er, in geval Wirantu, zelfs tot oproept ;-(

    With folded palms,

    • kees moerbeek zegt

      1 september 2017 om 13:52

      Inderdaad, Ujukarin. Graag verwijs ik de lezers van BD naar het artikel ‘Onwetendheid, hebzucht & haat’ in het Magazine VvB van maart 2017. Het artikel gaat uitgebreid in op de geschiedenis en oorzaken van de vervolging van de Rohingya’s in Birma, maar ook van boeddhisten, hindoes en christenen in Bangladesh.

      Overigens gist ‘religieus extremisme’ ook in Sri Lanka en Thailand. Helaas is daar weinig aandacht voor. Misschien duik ik erin, Ujukarin.

      https://www.worldwatchmonitor.org/2016/10/peaceful-buddhisms-violent-face-in-sri-lanka/
      https://www.nytimes.com/2016/12/07/world/asia/south-thailand-muslim-insurgents.html?mcubz=3

  2. Ujukarin zegt

    1 september 2017 om 14:30

    Mooie toevoeging. Sri Lanka met o.a. de BBS (‘Buddhanazis’), grote vrienden van Wirantu, is al geregeld aan bod geweest hier in BD. Deze week nog het nieuwsberichtje dat de door hun veroorzaakte moslimdoden (families van) en gewonden door de regering gecompenseerd krijgen, maar nog steeds hun huis en haard kwijt zijn zonder compensatie.

    Saillant detail, erg analoog aan de onzalige verbintenissen van Europese populisten: iets van 2-3 jaar terug vergaderden Wirantu (Myanmar) en BBS (Sri Lanka) met Indiase hindoepopulisten, van die typen die nu ook een rechtszaak voeren om de Taj Mahal te de-islamiseren en als ‘hindoetempel’ te gebruiken. Helaas voor de Srilankaanse/Myanmarese delegatie bleken alledrie wel verenigd te zijn in hun haat van moslims, maar de Indiase populisten bleken in India ook de Ambedkar-boeddhisten te haten. Einde samenwerking ;-)

    With folded palms,

    • kees moerbeek zegt

      1 september 2017 om 18:06

      Dank, Ujukarin. Jij en ik en andere ingewijden weten dit. Internet en FB zijn erg vluchtig en misschien gelukkig maar, want van deze kommer en kwel wordt niemand blij. Hoeft ook niet, omdat er zoiets als de Dharma is. Iedereen kan daar vrijwillig kennis van nemen.

      Makkelijk praten overigens vanuit Nederland. Hoe zit het met (religieuze) tolerantie in Nl en hoe zitten boeddhisten, al of niet beroeps, daarin? Moeten boeddhisten er wel iets mee? Of draait alles om mediteren tot je een ons weegt en om het persoonlijk niet-ziel :-), al of niet met belastingaftrek? Het verwijt politiek correct te zijn, waarmee alles doodgeslagen wordt, hangt als een donkere wolk boven Europa :-( Een boeddhist die uit de kast komt, wordt al snel ontvangen op hoongelach. Toch, Ujukarin?

      • Ujukarin zegt

        1 september 2017 om 19:27

        Wel Kees op zichzelf mee eens, maar op kleine schaal volgen mensen uit heel wat sanghas best wel de adviezen over engagement op die ik ook in de slotparagrafen van deze zeepkistrede gaf.

        https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/77928-de-lotusbloem-en-zijn-wortels-maatschappij-ethiek-en-groepsdenken/

        Misschien vooralsnog het maximaal haalbare?

        With folded palms,

  3. Jan Duin zegt

    1 september 2017 om 14:49

    Helaas hebben deze “Boeddhisten” het principe van Ahimsha -geweldloosheid- totaal niet begrepen.
    Het is beter dat zij zich niet langer Boeddhist noemen.

    Sarwa Mangalam,
    Jan Duin

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.