Het conflict tussen moslims en boeddhisten in de zogenoemde Rakhine staat in Birma, dreigt vreselijk uit de hand te lopen. Birmese veiligheidstroepen zijn er sinds gisteren in gevecht met miltante moslims na de bloedige aanslagen van een paar dagen geleden op dertig politieposten aan de grens met Bangladesh, waarbij 104 mensen om het leven kwamen.
Grote aantallen islamitische Rohingya en boeddhistische burgers zijn het gebied ontvlucht. Aan de oorsprong van het conflict ligt de behandeling van de ongeveer 1,1 miljoen islamitische Rohingya in het voornamelijk boeddhistische Birma. De nationale leider Aung San Suu Kyi heeft de aanslagen veroordeeld en de veiligheidstroepen geprezen maar spreekt zich niet uit over de positie van de Rohingya. Internationale leiders en ook de Dalai Lama hebben haar gevraagd de rechten van de Rohingya te respecteren.
De Nobelprijswinnaar voor de vrede is door westerse critici beschuldigd zich niet uit te spreken over de benarde positie van deze moslims in Birma. Ze zijn verstoken van de meest elementaire burgerrechten en worden door Birmezen beschouwd als illegale immigranten uit Bangladesh, hoewel de wortels van de Rohingya in Birma al eeuwenoud zijn.
Veel huizen zijn in brand gestoken in Maungdaw stad. Er zijn meldingen van aanvallen van gewapende militairen op de dorpen. Dorpelingen vluchten het gebied uit. Het leger is beducht voor landmijnen.
De vluchtende Rohingya worden aan de grens met Bangladesh tegen gehouden door speciale eenheden van de Border Guards Bangladesh (BGB). De etnisch geïnspireerde haat door boeddhisten in Birma werd tijdens het jarenlange militaire regiem in dat land onderdrukt maar openbaarde zich in 2011 toen de generaals zich terugtrokken uit de regering. Honderden mensen- de meeste Rohingya, vonden in de jaren erna de dood en ongeveer 140.000 mensen raakten dakloos.
Sjors zegt
Religie kan aanzetten tot haat… ook boeddhisten maken zich hier schuldig aan…. helaas.
Ujukarin zegt
Klopt. De kunst is om je te verzetten tegen elke erosie van de waarden van de religie, boeddhisme dus in ons geval, om het te laten afglijden tot een etiket-voor-hele-bevolkingsgroepen (ongeacht welk gedrag die vertonen). Waarmee je dus ook ‘boeddhistische’ dieven, leugenaars, struktureel-verkrachters, moordenaars enzo zou toestaan; en in dit geval ‘boeddhistische’ racisten die hun (idee van) Myanmar wel even zullen verdedigen tegen die ‘indringers’ die niet in dat idee passen (ook al wonen velen van hen al eeuwen in Myanmar).
Dat het makkelijk zou zijn, nee dat beloofde Boeddha niet ;-)
With folded palms,