Uit de nieuwste VarkensvleesMonitor blijkt dat de toename van het aandeel varkensvlees met het Beter Leven keurmerk de afgelopen maand volledig tot stilstand is gekomen. Boeren die in het keurmerk hebben geïnvesteerd op basis van de beloften van supermarkten raken hun varkens niet meer kwijt. Het aanbod Beter Leven-varkens overstijgt nu de vraag vanuit supermarkten.
De voornaamste conclusies op een rij: Het Beter Leven keurmerk raakt in de problemen door toedoen supermarkten.Aangekomen in het laatste kwartaal van 2016 is het totale aanbod van BLK1S slechts een schamele 40%. De belofte van supermarkten om eind 2015 over te stappen op Beter Leven Keurmerk wordt zelfs in 2016 niet gehaald.
- Lidl boekt gestaag vooruitgang, en staat met 68% vlees met BLK1S onbetwist op de eerste plaats.
- AH en Jumbo strijden al maanden om de tweede positie. Ze hebben in oktober weer stuivertje gewisseld. Jumbo, dat van ver kwam, boekte over dit jaar tot nu de meeste vooruitgang: deze supermarkt steeg van 28% naar 58%.
Het Beter Leven keurmerk geeft een indicatie voor het dierenwelzijn van de dieren. Hoe meer sterren, hoe beter het leven van de varkens.