• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Supermarkten komen afspraken over plofkip niet na

29 december 2013 door de redactie

Supermarkten maakten in 2013 dertig procent meer reclame met plofkip dan in 2012. Albert Heijn laat de grootste stijging zien van 54 naar 108 aanbiedingen. De grootste acht supermarkten hadden in totaal 566 keer aanbiedingen met plofkip t/m week vijftig vergeleken met 431 aanbiedingen in dezelfde weken in 2012.

Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar de aanbiedingen op de websites en folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus. Aanbiedingen van diervriendelijkere kip kwamen maar mondjesmaat voor: slechts acht procent van alle kipaanbiedingen waren voor kip met 1 Beter Leven ster en een luttele half procent voor biologische kip. Het gestunt van de supermarkten met plofkip staat haaks op een belofte uit februari dit jaar waarin zij aangaven dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief.  “Schandalig”, vindt Wakker Dier het aanhoudende gestunt, “supermarkten houden hiermee de verkoop van de omstreden plofkip kunstmatig hoog en dragen daarmee bij aan ernstig dierenleed en het probleem van antibioticaresistentie”.

Wakker Dier roept de consument op om in 2014 de kiloknallende supermarkten te mijden en boodschappen te doen bij verantwoorde winkels, totdat de supermarkten hun goede voornemens waarmaken.

Wakker Dier, kipaanbiedingen in 2013, december 2013

 

 

Onderzoek Wakker Dier

Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de acht grootste supermarkten. In 2012 stuntten de bovengenoemde supermarkten in de eerste vijftig weken 431 keer met plofkip, negentien keer met kip met 1 Beter Leven ster en twee keer met biologische kip in hun folder of website . In 2013 waren dat (in de eerste vijftig weken) 566 stunts met plofkip, vijftig aanbiedingen met 1 ster kip en drie keer met biologische kip. Albert Heijn liet de grootste stijging zien en verdubbelde het aantal plofkipaanbiedingen van 54 naar 108. Andere grote plofkipstunters dit jaar zijn C1000 (122), Dirk/Bas/Digros (103), Emté (90) en Plus (79).  Eerder dit jaar liet Wakker Dier zien dat Albert Heijn met regelmaat de verkoop van plofkip opdrijft door te stunten met de voordeelverpakking plofkipfilet.

Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche (CBL persbericht en advertentie, feb 2013) dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen.

Naast het aantal plofkipaanbiedingen is ook het aantal aanbiedingen met kip met 1 Beter leven ster gestegen van 19 tot 50 aanbiedingen, echter het blijft een schamele 8% van het totaal. Het merendeel komt van Albert Heijn (27 keer), daarna bieden Lidl (11) en Plus (9) deze kip het meeste aan.  Aldi, C1000, Dirk, Emte en Jumbo promootten nooit of nauwelijks diervriendelijker gehouden kip in 2013.

Wakker Dier, kipaanbiedingen, cijfermatig in kolommenCampagne Stop de Plofkip

Begin 2012 startte Wakker Dier een langlopende campagne tegen de plofkip. De plofkip is het meest gehouden dier in Nederland. In zes weken tijd wordt ze vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo. Met 20 anderen leven leeft ze op een vierkante meter in een dichte stal in haar eigen ontlasting. Door de snelle groei hebben de kuikens last van voetzweren, kreupelheid, kortademigheid en hartproblemen. Wakker Dier wil dat Nederland de plofkip in de ban doet en overstapt op kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze krijgt volgens recent grootschalig onderzoek van de Wageningen Universiteit maar liefst 85% minder antibiotica.

Veel grote A-merken zoals Unilever en Struik, tientallen gerenommeerde bedrijfskantines, 24 ziekenhuizen, alle merken babyvoeding en de eerste supermarkt stappen af van de plofkip. Ondanks de stijging in plofkip aanbiedingen, neemt de consumptie van plofkip in Nederland af en de consumptie van kip met een Beter Leven hard toe. ‘Plofkip’ werd uitgeroepen tot woord van het jaar 2012. Wakker Dier blijft campagne voeren voor een plofkip-vrij supermarktschap.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Albert Heijn, antibiotica, Beter Leven, boycot, campagne, Lidl, Plus, stijging, Universiteit Wageningen, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier start offensief tegen AH en Jumbo
  2. Zaanse FLOPKIP’ winnende naam voor ‘nieuwe’plofkip Albert Heijn
  3. Wakker Dier: AH – ‘aandacht welzijn klanten, maar geen gezonde kippen’
  4. Wakker Dier actie in Albert Heijn-filialen tegen slecht leven kip

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 22 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De gouden teerling is geworpen – staatsinrichting en tolerantie
  • Woordenboek niet-weten: de lege boodschap
  • Het jaar 2021 – dag 21 – misselijk
  • Corona – blijf thuis en in leven
  • NU’91: ‘Stel tweede dosis coronavaccin niet uit’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens