• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Wakker Dier zet actie tegen plofkip bij McDonald’s door

Wakker Dier zet actie tegen plofkip bij McDonald’s door

12 augustus 2016 door de redactie

Vanaf vandaag is de tv-spot die ouders wijst op de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s opnieuw te zien op tv. De commercial van Wakker Dier werd eerder uitgezonden in februari. McDonald’s heeft nog geen intentie om te stoppen met plofkip, dus is Wakker Dier genoodzaakt de consument opnieuw te wijzen op dit dierenleed.

Wakker Dier: ‘Plofkip is dierenleed. Daarom stoppen alle supermarkten ermee. Maar McDonald’s blijft dit leed in het Happy Meal voor kinderen stoppen. Belachelijk!’. Wakker Dier zet haar campagne voort totdat ook McDonald’s plofkipvrij is.

De kip van McDonald’s

Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en ondanks het nieuwe groene logo, zijn alle kipproducten van McDonald’s nog gemaakt met plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden, een smartphone aan extra leefruimte en een eigen controlesysteem, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.

McDonald’s: het familierestaurant!

McDonald’s profileert zich nadrukkelijk als familierestaurant. Haar communicatie richt zich bewust op gezinnen met kinderen. Zij biedt niet alleen het Happy Meal met speeltjes aan, maar ook ballenbakken, ballonnen, kinderfeestjes, Ronald McDonald’s -shows en een website voor kinderen. Ook in commercials presenteert McDonald’s zich graag als een familierestaurant, zoals in deze tv-spot van afgelopen zomer. Daarom richt Wakker Dier zich met haar commercial ook vooral op ouders van jonge kinderen.

Plofkipjes: Fatty, Blisty, Puffy en Cripple

In een parodie op de vele hebbedingetjes die McDonald’s in haar Happy Meals stopt om kinderen het restaurant in te lokken, maakt Wakker Dier gebruik van ‘plofkipjes’. Aan de hand daarvan waarschuwt Wakker Dier de ouders op een vriendelijke manier voor het dierenleed in het Happy Meal. De vier plofkipjes illustreren een aantal (welzijns)problemen van plofkippen: ongezond snelle groei (Fatty), pijnlijke voetzweren (Blisty), snel last van hitte (Puffy) en kreupelheid (Cripple).

Wakker Dier plofkipjes

Plofkippen groeien extreem snel, meer dan 60 gram per dag. Vooral de borstspieren – de latere kipfilets – worden opvallend groot. Hier is het ras speciaal op gefokt: kipfilet is het meest geliefde stuk kip van de westerse consument. Door die snelle groei, kan de kip al naar de slacht terwijl ze nog maar een jong kuiken is.

Een combinatie van genen en volle stallen, maar bovenal natte vloeren en bijtende poep zorgt ervoor dat de voetzolen en soms de hakken van de kuikens worden aangetast. In veel gevallen lijdt dit tot pijnlijke zweren. Een combinatie van deze zweren, genetische aanleg en hoog gewicht zorgt ervoor dat veel plofkippen kreupel zijn.

Plofkippen groeien snel en produceren veel hitte. Bovendien zitten er heel veel plofkippen dicht op elkaar in een stal. Dan wordt het al snel te warm. Omdat ze niet kunnen zweten, hijgen ze om de hitte kwijt te raken.

Campagne stop de plofkip

Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen de plofkip. Supermarkten zijn inmiddels bezig met omschakelen naar een betere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Zo staat het nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines, en gebruiken ook sommige A-merken nog altijd plofkip. In het komende jaar zal Wakker Dier zich inspannen om de trend naar betere kip ook in die sectoren door te zetten. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen. Te beginnen bij één van de grootste en bekendste restaurantketens van ons land, McDonald’s.

Bron Wakker Dier

 

Categorie: Dierenwelzijn, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: dierenleed, McDonalds, plofkip

Lees ook:

  1. McDonald’s blijft plofkip serveren
  2. Reclame Code Commissie: McDonald’s misleidt klanten over plofkip
  3. Wakker Dier in actie tegen plofkip bij McDonald’s
  4. Wakker Dier deelt tegenover McDonald’s vegetarische nuggets uit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 147 – waarom
    • De atoombom
    • Trump – ‘God zit achter mijn verkiezingsverlies in 2020’
    • Journalisten in Hongkong – belastingcontroles als laatste druk op onafhankelijke media
    • Herenleed

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.