• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Wat is leven? Wat is dood?

Wat is leven? Wat is dood?

22 juli 2016 door de redactie

‘Not the End’ is het project waaraan radiomaker en beeldend kunstenaar Menno Bijleveld (1966) twee maanden heeft gewerkt om beter zicht te krijgen op vragen als: Wat is leven? Wat is dood? Kan ons sterven overstegen worden? Is er bewustzijn dat doorgaat na onze dood? Not the end is de hele maand augustus binnen en buiten het Gastatelier Louwrien Wijers in het Friese Ferwerd te zien en te horen.

Menno Bijleveld voor zijn not the end expositie in Friesland

In de witte ruimte van Gastatelier Louwrien Wijers aan de Hoofdstraat 12 in Ferwert zijn op LED-monitoren films te zien van de interviews die Menno Bijleveld gehouden heeft met mensen die hem konden vertellen over sterven-in-meditatie. Ook zijn gesprek met drie gasten over het stervensproces in het Fries Museum, 8 juli jl, speelt op een LED-scherm. In de etalage staan een uitvaartkist en -baar voor overledenen en buiten staat een ‘tukdam-kist’ zoals die gemaakt wordt voor mensen die zittend in meditatie sterven. Op de wanden zien we de gestorven ouders van Menno Bijleveld en foto’s die met sterven in verband gebracht kunnen worden.

Het atelier voor gastkunstenaars aan de Hoofdstraat in Ferwert wordt via het Nederlandse Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed, aan kunstenaars en bemiddelaars verstrekt als hun verzoek daartoe gehonoreerd wordt. Gastkunstenaar in juni/juli 2016 is Menno Bijleveld (1966) die mediakunst studeerde aan de Academie Minerva, zeven jaar bij Arts Centre De Appel werkte en de afgelopen acht jaar radioprogramma’s maakte voor de Boeddhistische Omroep en OBA-live. Eén van zijn radioprogramma’s ging over ’tukdam’, de Tibetaanse term voor ‘sterven-in-meditatie’. Zijn werkperiode in Ferwert sluit Menno Bijleveld af met deze eindpresentatie.

Menno Bijleveld not the end Sherab begeleider Lama Gawang rinpoche in Hantum Friesland
Sherab, begeleider Lama Gawang, voor de stoepa van het boeddhistisch centrum in Hantum.

In 2006 stierf Koos Oeberius Kapteijn, oprichter van het boeddhistische retraitecentrum ‘Us Thús’ in Greonterp, Friesland, in ’tukdam’. In 2014 stierf Chödje Lama Gawang Rinpoche van het boeddhistische centrum Karma Deleg Chö Phe Ling in Hantum, ook in Friesland, in ’tukdam’. Beiden verbleven na hun overlijden drie dagen in meditatie. De kenmerken van sterven-in-meditatie zijn dat het lichaam, als het hart gestopt is, de kleur behoudt, niet ontbindt en warmte rond de hartstreek voelbaar blijft. Zodra de meditatie voorbij is, gaat de warmte rond het hart weg en begint het lichaam te ontbinden. Er zijn beoefenaars die tot 18 of 19 dagen na het stoppen van hun ademhaling in meditatie blijven en soms zelfs nog langer

Sterven gebeurt niet op het moment dat onze ademhaling stopt. Iemand verblijft volgens de opvattingen binnen het Tibetaans boeddhisme gewoonlijk daarna nog drie dagen in een lucide leegheid en pas als in de neus een druppel bloed zichtbaar wordt, is het bewustzijn verdwenen uit het lichaam.

Menno Bijleveld meditatiekist naar model van kist van Lama Gawang die daarin in lotushouding zat
Meditatiekist bij de expositieruimte naar model van de kist waarin Lama Gawang in lotushouding zat tijdens het overgaan.

Vóór het atelier in Ferwert staat de ‘tukdam-kist’ waarin men kan leren mediteren en een idee kan krijgen hoe het is om in meditatiehouding te sterven. De kist is nagemaakt van de ‘tukdam-kist’ waarin het in lotushouding gestorven lichaam van Lama Gawang Rinpoche september 2014 is geplaatst. Deze uitvaartkist is nagebouwd door Hindrik Ype de Vries, ‘De Kistemakker’ uit het Friese Poppenwier, die allerlei handgemaakte houten uitvaartkisten en gedenktekens maakt.

Vrijdag 29 juli is van 16:00-19:00 uur in Ferwert, aan de Hoofdstraat 12, de opening als Mark Kremer, curator en schrijver, de ‘Not the End’ presentatie van Menno Bijleveld opent.

De expositie is tot 31 augustus 2016 staand voor de etalage op woensdag, donderdag en vrijdag te beluisteren en te zien. Elke zaterdag is de voordeur open van 13:00 tot 17:00 uur en zijn belangstellenden binnen welkom.

Bron www.louwrienwijers.nl

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: meditatie, sterven, tukdam

Lees ook:

  1. ‘Boeddhistische mummie na tweehonderd jaar nog steeds in leven’
  2. Not the End – over sterven in meditatie
  3. Boeken – Clown Zensaties, een ontroerende reis in een wondere wereld
  4. 75 – Denkend aan sterven sterf je aan het denken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma
    • Tussen Atman en Brahman vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens