• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Rotterdamse Werkplaats voor de Geest’ geopend

‘Rotterdamse Werkplaats voor de Geest’ geopend

30 maart 2016 door Joop Ha Hoek

Van vrijdag acht t/m zondag tien april zal het Tibetaans boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling vervroegd de deuren van haar nieuwe locatie ‘Rotterdamse Werkplaats voor de Geest’ openstellen. De aanleiding is de komst van gastleraar Lopön Dekho, die diverse lezingen zal geven over het boeddhisme en in het bijzonder de oorsprong hiervan.

Phuntsok Cho Ling Lopoen DekhoLopön Dekho (1976) is een ervaren Nyingma boeddhistische lama afkomstig uit Golog (Oost Tibet).Op tienjarige jarige leeftijd begon hij zijn boeddhistische studies bij een lokaal Nyingma klooster in Tibet om uiteindelijk in 2008 de graad van Lopön te behalen in het Namdroling Nyingmapa Monastery in Bylakuppe (zuid India).

In 1991 ontving hij volledige ordinatie als monnik. In 1997 verliet hij Tibet en nam intrek in het Namdroling Nyingmapa Monastery in Bylakuppe (zuid India), waar hij zijn boeddhistische studies vervolgde en in 2008 de titel Lopön behaalde. (vergelijkbaar met een MA titel in ons academisch systeem). Volgend op het behalen van deze graad gaf hij les aan novice monniken in boeddhistische filosofie, geschiedenis van Tibet en de Tibetaanse taal. Onder zijn leraren waren Jigme Phuntsok Rinpoche, Dodrupchen Rinpoche, Penor Rinpoche en Katok Moksa Rinpoche. Op verzoek van het departement Religie en Cultuur in Dharamsala werd hij in 2010 door zijn klooster geselecteerd om de Nyingma traditie te vertegenwoordigen in Europa Hij vormt hij nu samen met zeven andere Tibetanen de kloostergemeenschap van het Tibet Institute in Rikon Zwitserland.

Naast vele andere onderwerpen is hij een zeer gerespecteerde leraar en specialist op het gebied van chö yung [chos-‘byung], een onderwerp dat boeddhisme, geschiedenis en cultuur van Tibet op unieke wijze combineert.

Lopön Dekho behandelt in het Rotterdamse centrum diverse onderwerpen. Zoals, wat het betekent om boeddhist te zijn. Hoewel het boeddhisme vaak wel geassocieerd wordt met menselijke kwaliteiten als vriendelijkheid, gelijkmoedigheid, innerlijke kalmte en compassie, is er weinig bekend over de eerste officiële stap op het boeddhistische pad. Die eerste officiële stap wordt volgens de boeddhistische leer ook wel aangeduid met ‘het nemen van toevlucht’.

Meditatieruimte in het nieuwe centrum.
Meditatieruimte in het nieuwe centrum.

Toevlucht nemen betekent dat wanneer je in het leven voor uitdagingen komt te staan, je niet je heil zoekt in materiële zaken, new-age cursussen of de vele vormen van verslaving, maar in de Drie Juwelen die de werkelijke oorzaken van de ellende van ons bestaan aanpakken. Deze Drie Juwelen zijn de Boeddha, die ontdekte dat er een einde mogelijk was aan het lijden, de Dharma, de leer die dat in vele vormen onderwijst en de Sangha, de mensen die serieus beoefenen en deze leringen in de praktijk brengen.

In het weekeinde zal Lopön Dekho ook een tweetal lezingen geven over de oorsprong van het boeddhisme, zo’n 2500 jaar geleden in India, met speciale aandacht voor de manier waarop het boeddhisme in de achtste eeuw naar Tibet kwam. Ook zullen enkele unieke aspecten van het Tibetaans boeddhisme worden belicht.

Alle lezingen zijn geschikt voor zowel praktiserende boeddhisten als mensen geïnteresseerd in het boeddhisme, de geschiedenis en de cultuur van Tibet.

Locatie
Phuntsok Chö Ling
Oostkousdijk 17b
3024 CL Rotterdam
Phuntsok Cho Ling Delshaven gebouw
Phuntsok Cho Ling monnik
Phuntsok Cho Ling interieur
Phuntsok Cho Ling zaalruimte
Phuntsok Cho Ling gehoor

Lees hier meer over de verhuizing

 

 

 

 

—

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Delfshaven, Phuntsok Chö Ling, Rotterdam

Lees ook:

  1. Phuntsok Chö Ling wil Naropa kopen
  2. Tien jaar Phuntsok Chö Ling in Rotterdam
  3. Talkshow ‘Mens in de Stad’
  4. Nieuw centrum Phuntsok Chö Ling in Rotterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens