• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Angel Kyodo Williams – Onbevreesdheid tegenover onrecht

Angel Kyodo Williams – Onbevreesdheid tegenover onrecht

20 oktober 2015 door gastauteur

‘Wanhoop is het resultaat van de verwachting dat de dingen op een bepaalde manier horen te zijn’ zei Reverend Angel Kyodo Williams Sensei. Wanhoop is een reactie op wat we denken dat kan gebeuren, het is geen directe ervaring van het moment. Mensen zijn gewend om hun problemen eindeloos te herkauwen in het hoofd. We nemen aan dat hoe hopelozer we ons voelen, des te eerder we een oplossing weten. Dat is onjuist. Als je in het hier en nu bent, is er geen verwachting die je uitput. Natuurlijk betaalt dat de rekeningen niet, maar je hebt meer energie en ruimte in je hoofd om de kansen te zien om de problemen het hoofd te bieden.

Op 6 oktober sprak Reverend Angel Kyodo Williams in een zaaltje in Amsterdam Zuidoost. Reverend Angel was in Nederland vanwege het Boeddhistische Filmfestival en deze bijeenkomst was door Ciska Matthes georganiseerd, zij geeft zenlessen in Zuidoost. Er volgde een mooi vraaggesprek over haar boek Being Black: Zen and the Art of Living with Fearlessness and Grace met filmmaakster Tessa Boerman. Het boek is al vijftien jaar oud, maar niet minder actueel. Het start met de constatering dat het leven oncomfortabel is. Reverend Angel vindt ‘oncomfortabel’ een betere vertaling van de eerste nobele waarheid dan ‘het leven is lijden. Dukkha betekent zoiets als een wiel dat stuk is, en waar we maar aan blijven wrikken om het te laten lopen. Het is bovendien geen waarheid om aan te nemen maar een praktijk om te leven. Als wij ons leven zo leiden dat we vrij zijn van het voortdurend proberen te veranderen van ons leven, als we daar in kunnen gedijen: dan leven we deze waarheid. We leven dan in het heden, hangen niet steeds rond in wat het was of zou moeten zijn. En meditatie is daar een directe weg naar toe.

Waar zijn de zwarte leraren?

Toen Reverend Angel haar weg in boeddhisme ontdekte vroeg zij zich af waar de zwarte mensen waren, de zwarte leraren, nergens staat geschreven dat boeddhisme alleen voor witte mensen is. Wat is de oorzaak van de afwezigheid van zwarte mensen? Racisme is niet de oorzaak maar een symptoom. Witte overheersing is het probleem. De absolute waarheid mag dan wel zijn dat we allemaal één en gelijk zijn, de relatieve is dat we lijden onder witte overheersing, op alle plekken die we innemen. Het is een last op onze schouders. Het kernprobleem is het fundamentele onderscheid in mensen die minder en mensen die meer waard zijn. Maar we kunnen ons niet verstoppen totdat de wereld is veranderd. Het veranderen van de wereld moet starten van binnenuit. Als je echt bent op de plek waar je bent, eerlijk over de relatieve waarheid waar we in leven, dan is dat de plaats van bevrijding. Uit angst voor onrecht gaan vechten tegen onrecht, wij tegenover zij, dat is geen sterke positie. We kunnen altijd de mogelijkheid van liefde blijven zien, in onszelf en zelfs in die van de onderdrukkers. Als we dat van binnenuit kunnen zien, zie je meer dan de last en de onderdrukking. Ik verdien waardigheid zonder die van jou weg te hoeven nemen. De maatschappij veranderen kan door je in te zetten voor ons allemaal, in plaats van dat ik vecht tegen anderen.

Als we met onbevreesdheid het leven nemen zoals het komt – dan kunnen we gedijen in de sociale structuren zoals ze zijn, hoe onrechtvaardig ook. We hebben recht op een leven van vreugde. We kunnen iedere mogelijkheid grijpen om vreugde te bereiken, ondanks de omstandigheden. Die perspectieven laten zich ook meer aan ons zien als we vanuit onze eigen fundamentele goedheid leven.

De omstandigheden zijn onacceptabel, maar het leven zelf is acceptabel. Het is onze uitdaging dit oncomfortabele leven te leven en met de omstandigheden aan de slag te gaan.

Bron en tekst Diana Vernooij    Deze tekst verscheen eerder in  de nieuwsbrief van de Zen Peacemakers Sangha Lage Landen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws Tags: blank en zwart, blanke overheersing, Boeddhisme, Diana Vernooij, Lage Landen, reverend Angel, zen peacemakers, zwarte leraren

Lees ook:

  1. Aan de slag zonder sollicitatieprocedure- succes van zenboeddhist Bernie Glassman vindt navolging in Nederland
  2. Ruud Baanders – Een praktisch pad voor compassievol leven
  3. ‘Onze Boeddha die in de hemel zijt, uw naam worde geheiligd’
  4. ‘Onze Boeddha die in de hemel zijt, uw naam worde geheiligd’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens