• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Muziek » Hip hop moet in Japan boeddhisme toekomstvast maken

Hip hop moet in Japan boeddhisme toekomstvast maken

18 oktober 2015 door de redactie

In Japan bezoeken steeds minder mensen boeddhistische tempels. Veel tempelgebouwen zijn onbemand, er worden niet genoeg monniken opgeleid. Het beheer van Japanse tempels gaat over van vader op zoon, maar de jonge generatie lijkt wel wat anders aan het hoofd te hebben. Veel jongeren keren het boeddhisme de rug toe, ouderen bezoeken de tempel alleen nog maar om rituelen voor een gestorven familielid op te laten voeren.

Om de toekomst van het boeddhisme in Japan veilig te stellen worden moderne inzichten en technieken uit de kast gehaald. Gomyo (45), een Amerikaanse boeddhistische leraar, die in 1994 naar Japan verhuisde, gebruikt hip hop om de boeddhistische boodschap over te brengen en het uitdragen van de leer voor de toekomst te garanderen. Bij het publiek staat hij bekend als Hoodie monnik, zo genoemd naar het kledingstuk dat hij ’s winters draagt onder zijn pij: een sweatshirt met kap, een hoodie.

Gomyo: ‘Jonge mensen staan er niet direct meer open voor, maar het boeddhisme is overal aanwezig en wij willen laten zien dat het meer is dan iets wat je kan doen op begrafenissen. Het is een nuttig instrument in de omgang met het dagelijks leven en het kan cool gepresenteerd worden.’

Hiphop is bij het grote publiek vooral bekend als muziekstroming, maar voor de leden van de subcultuur gaat hiphop meestal verder dan alleen muziek maken. De samenleving een spiegel voorhouden kan een van de aspecten zijn die hiphoppers naar buiten willen brengen. Verschillende teksten van hiphopnummers zijn daarom een aanklacht tegen de samenleving in het algemeen, of de levenssituatie van de rapper in het bijzonder.

Gomyo, die in de States geboren werd als Kevin Seperic, begon in de jaren negentig met rappen. Toen hij in 1994 naar Japan verhuisde maakte hij kennis met het boeddhisme. Nu is hij voorman van de ‘Hoodie Monks’, die hip hop gebruikt als voertuig voor het praktiseren en het onderwijs van het boeddhisme. Vanuit die achtergrond voorziet hij dat de boodschap van de Boeddha- de vier edele waarheden, het achtvoudige pad in de toekomst wordt gebracht in de vorm van rapteksten en de ingewikkelde mandala’s als graffiti. Met het invoeren van het hip hop boeddhisme hoopt Gomyo twee dingen te bereiken: mensen kennis te laten maken met het boeddhisme en het bieden van een alternatief voor mainstream hip-hop, die vaak bezig is met materialisme, zo vertelde Gomyo The Japan Times.

De Amerikaan werd tot priester in de Shingon traditie gewijd in 2004 en is momenteel verbonden aan de Yugasan Rendaiji tempel in Okayama, Japan, ook het onderkomen voor de ‘Hoodie Monks’. Zijn eerste hip hop album kwam uit in 2014. Hij zegt op het idee van het hip hop boeddhisme te zijn gekomen na het horen van het Beastie Boys nummer “Bodhisattva gelofte” in de jaren ‘ 90.

De elementen van hip-hop hebben een mooie correlatie met elementen van boeddhistische praktijken, zegt Gomyo. Zingen, de beat, in het boeddhisme worden taiko trommels of houten blokken gebruikt om de beat vast te houden in een groep. Ook het visuele element is belangrijk, die zich in hip-hop cultuur door middel van graffiti of straatkunst manifesteert. In het boeddhisme en in Shingon in het bijzonder zijn visuele leringen een belangrijk onderdeel van de praktijk.

Categorie: Japans boeddhisme, Muziek, Nieuws, Opmerkelijk Tags: Boeddhisme, Gomyo, hip hop, rap, toekomst boeddhisme

Lees ook:

  1. Veertienhonderd jaar oude boeddhistische tempel ontdekt in China
  2. Shinboeddhisten bijeen in Southampton
  3. Vertrouwen, meditatie, zen, Reine-Land? Je doet maar!
  4. Zingende non Drolma in Nepal vereerd als popster

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.