In Japan bezoeken steeds minder mensen boeddhistische tempels. Veel tempelgebouwen zijn onbemand, er worden niet genoeg monniken opgeleid. Het beheer van Japanse tempels gaat over van vader op zoon, maar de jonge generatie lijkt wel wat anders aan het hoofd te hebben. Veel jongeren keren het boeddhisme de rug toe, ouderen bezoeken de tempel alleen nog maar om rituelen voor een gestorven familielid op te laten voeren.
Om de toekomst van het boeddhisme in Japan veilig te stellen worden moderne inzichten en technieken uit de kast gehaald. Gomyo (45), een Amerikaanse boeddhistische leraar, die in 1994 naar Japan verhuisde, gebruikt hip hop om de boeddhistische boodschap over te brengen en het uitdragen van de leer voor de toekomst te garanderen. Bij het publiek staat hij bekend als Hoodie monnik, zo genoemd naar het kledingstuk dat hij ’s winters draagt onder zijn pij: een sweatshirt met kap, een hoodie.
Gomyo: ‘Jonge mensen staan er niet direct meer open voor, maar het boeddhisme is overal aanwezig en wij willen laten zien dat het meer is dan iets wat je kan doen op begrafenissen. Het is een nuttig instrument in de omgang met het dagelijks leven en het kan cool gepresenteerd worden.’
Hiphop is bij het grote publiek vooral bekend als muziekstroming, maar voor de leden van de subcultuur gaat hiphop meestal verder dan alleen muziek maken. De samenleving een spiegel voorhouden kan een van de aspecten zijn die hiphoppers naar buiten willen brengen. Verschillende teksten van hiphopnummers zijn daarom een aanklacht tegen de samenleving in het algemeen, of de levenssituatie van de rapper in het bijzonder.
Gomyo, die in de States geboren werd als Kevin Seperic, begon in de jaren negentig met rappen. Toen hij in 1994 naar Japan verhuisde maakte hij kennis met het boeddhisme. Nu is hij voorman van de ‘Hoodie Monks’, die hip hop gebruikt als voertuig voor het praktiseren en het onderwijs van het boeddhisme. Vanuit die achtergrond voorziet hij dat de boodschap van de Boeddha- de vier edele waarheden, het achtvoudige pad in de toekomst wordt gebracht in de vorm van rapteksten en de ingewikkelde mandala’s als graffiti. Met het invoeren van het hip hop boeddhisme hoopt Gomyo twee dingen te bereiken: mensen kennis te laten maken met het boeddhisme en het bieden van een alternatief voor mainstream hip-hop, die vaak bezig is met materialisme, zo vertelde Gomyo The Japan Times.
De Amerikaan werd tot priester in de Shingon traditie gewijd in 2004 en is momenteel verbonden aan de Yugasan Rendaiji tempel in Okayama, Japan, ook het onderkomen voor de ‘Hoodie Monks’. Zijn eerste hip hop album kwam uit in 2014. Hij zegt op het idee van het hip hop boeddhisme te zijn gekomen na het horen van het Beastie Boys nummer “Bodhisattva gelofte” in de jaren ‘ 90.
De elementen van hip-hop hebben een mooie correlatie met elementen van boeddhistische praktijken, zegt Gomyo. Zingen, de beat, in het boeddhisme worden taiko trommels of houten blokken gebruikt om de beat vast te houden in een groep. Ook het visuele element is belangrijk, die zich in hip-hop cultuur door middel van graffiti of straatkunst manifesteert. In het boeddhisme en in Shingon in het bijzonder zijn visuele leringen een belangrijk onderdeel van de praktijk.