• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Thai vieren jaarlijks festival met opladen Sak Yant tatoeages

Thai vieren jaarlijks festival met opladen Sak Yant tatoeages

7 maart 2015 door de redactie

Duizenden boeddhistische toegewijden verzamelden zich zaterdag bij de Wat (tempel) Bang Phra voor het jaarlijkse festival om hun zogenoemde Sak Yant tatoeages, waarvan dragers geloven dat die hen geluk zal brengen en beschermen tegen rampspoed, door monniken ‘op te laten laden met nieuwe energie’. Elk jaar in maart keren boeddhistische volgelingen terug naar de tempel in Nakhon Pathom, tachtig kilometer ten westen van Bangkok.

Sak Yant tatoeages vertonen vaak afbeeldingen van dieren en als het festival haar hoogtepunt bereikt, lijken veel aanwezigen in trance en bezeten te zijn door een dierlijke macht. Begeleid door vrijwilligers rennen ze de binnenplaats van de tempel op en eindigen  hun woeste tocht bij het beeld van de Boeddha.

De monniken gebruiken voor (het opladen of aanbrengen van) de tatoeages lange metalen naalden die in inkt gedoopt worden en- nadat de ontvanger een gift aan de tempel heeft gedaan, in een lichaamsdeel van de gever gedrukt worden.  Thailand is een overtuigd boeddhistisch land, waar animisme en folklore diep verweven zijn met het boeddhisme. Het zijn daarom niet alleen tatoeages waarvan mensen geloven dat die hen bescherming bieden.  Exorcisme, beschermende spreuken en snuisterijen en boeken en films over ronddolende geesten, zijn enorm populair. Zelfs bedrijven huren tegen betaling monniken in om boze geesten te verjagen.

Een Sak yant is een tatoeage die door monniken wordt aangebracht en wat geldt als een soort initiatie in het boeddhisme. Sak betekent tap yant (afgeleid van het Sanskriet woord yantra) betekent “heilig geometrisch ontwerp.”

Hoewel deze tatoeagevorm beoefend wordt in Zuidoost-Aziatische landen, waaronder Cambodja , Laos, Myanmar, Vietnam en Thailand ligt de bron van deze vorm bij de Chinese boeddhisten in Singapore. Sak yant ontwerpen zijn doorgaans getatoeëerd door wicha (magische) beroepsbeoefenaren en boeddhistische monniken en wordt traditioneel uitgevoerd door met een lange bamboe stok met een geslepen punt (mai sak) of met een lange metalen pin (khem Sak).
Wikipedia

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws Tags: Sak yant, Sakyan, tatoeages, Thailand

Lees ook:

  1. ‘Heilige tatoeages’ van Luang Phor Pern
  2. Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten
  3. Thailand – lijst van tempels die klaar zijn om coronaslachtoffers te cremeren
  4. Thaise feestende monniken uit kloosterorde gezet en veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 26 november 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen: de kern van inwijding' (1)
  • 26 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 28 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 28 november 2025
    Het antwoord van de Bodhisattva
  • 29 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 29 november 2025
    Weekend Sesshin (Engelstalig)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (5) – De Kosmos opent
    • Wat dode meisjes allemaal wel niet denken
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 329 – geboorte
    • De vrije bijen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.