Het is tijd dat het Thais boeddhisme wordt hervormd. In een opinieartikel in de krant The Nation,waarin de vele schandalen worden aangehaald waarbij boeddhistische monniken en tempels zijn betrokken, wordt gesteld dat het tijd is om orde op zaken te stellen. Velen in de sangha zijn volgens de krant afgedwaald van het pad van de dharma. Niet alleen de monniken zijn daarvoor verantwoordelijk. Door het gedrag van de gewone volgelingen, die grote sommen geld betalen aan kloosters en monniken om hun wensen vervuld te krijgen, wordt het systeem in stand gehouden.
Deze volgelingen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen om op te roepen tot hervorming, na een golf van schandalen waar monniken bij betrokken zijn en controverses met betrekking tot de Dhammakaya-tempel en de abt Phra Dhammachayo aan het licht kwamen.. Dhammakaya is één van de vele tempels waar het vergaren van rijkdom hoge prioriteit heeft en volgelingen worden opgeroepen tot het doneren van grote sommen geld. Hen wordt verteld dat, als zij gul geven, zij hun kans vergroten om een plaats in de hemel veilig te stellen. The Nation noemt dit een schadelijke weergave van Boeddha’s leringen.
De opiniemakers van de krant zeggen verbijsterd te zijn dat de Sangha Supreme Council (Hoogste Sangha Raad), het bestuursorgaan van kloosterlingen, heeft verzuimd om een verklaring van de opperste patriarch, in 1999, dat Phra Dhammachayo door verduistering en wangedrag binnen de boeddhistische leer, zijn verantwoordelijkheid heeft misbruikt, over te nemen. Leden van de National Reform Council voor godsdienstige hervorming hebben gepleit voor een wijziging van de monastieke wet uit 1962, zodat die beter het Thailand van vandaag weerspiegelt. Hun streven naar hervorming omvat voorgestelde wijzigingen in de Sangha Supreme Council. Dat stuit op verzet van een netwerk van boeddhisten, een groep van monniken en leken, dat stelt dat een revisie van die raad zal leiden tot een ernstig conflict binnen het Thais boeddhisme.
Monniken zouden de dharma, zoals onderwezen door de Boeddha, moeten beoefenen om de verlichting te bereiken. Echter, zo stelt The Nation, ze zijn ontvankelijk voor andere, meer aardse stimulansen. Kloosters bieden gratis eten, onderdak en een toevluchtsoord aan, om de dagelijkse sores te veraangenamen. Zo hopen ze met name novices aan zich te binden. Dat dat niet lukt blijkt uit de gestage stroom van nieuwsverslagen over Thaise monniken die zich te buiten gaan aan alcohol- en drugsgebruik, het bezoeken van uitgaansgelegenheden en bedrijven van seks, allemaal ernstige schendingen van de monastieke code.
Hooggeplaatste leden van de boeddhistische ordes staan ook in het licht van de schijnwerpers, met abten die miljoenen bath op hun persoonlijke bankrekeningen hebben staan. De monastieke code verbiedt monniken het bezit van iets anders dan basisbehoeften. Met zoveel voorbeelden van dwalingen op het pad van de dharma, is hervorming van het Thaise boeddhisme een noodzaak geworden. Wijzigingen van de wet en regelgeving met betrekking tot de boeddhistische leiders zijn echter slechts een deel van de oplossing. Leken moeten ook een rol spelen bij het waarborgen dat de geest van het Thaise boeddhisme door commerciële en egoïstische belangen niet verder wordt uitgehold.
De overtuiging dat het doneren van grote sommen geld aan tempels een snelle toegang tot de hemel is, is vooral schadelijk. Dat leidt tot hebzucht onder de monniken. Nog steeds handelen echter veel Thai op een manier die aanzet tot het vergaren van rijkdom onder monniken en te genieten van een luxe levensstijl. Dit is niet bevorderlijk voor het creëren van een geest die vrij is van wereldlijke verzoekingen.
Bron BNN
Kees Moerbeek zegt
De Thai hebben al een tijd geleden het boeddhistische verdienmodel ontdekt, maar neem het de Thai, de Sri Lankanen en de Birmezen e.d. vooral kwalijk :-(
Hierbij de Hartsoetra voor ieders smaak. Zou het helpen?
https://www.youtube.com/watch?v=TbE5HtqU7us
https://www.youtube.com/watch?v=DCzSNssXGWI
https://www.youtube.com/watch?v=QUzzivYjvRA
Sjoerd zegt
Ook hier in ons eigen kikkerlandje kennen we genoeg situaties waar van het verspreiden en beoefenen van de Dharma een leuk verdienmodel is gemaakt met een spiritueel goed gesauste intro.
Laten we de hand in eigen boezem steken en het beoefenen van vrijgevigheid en bezitloosheid meer cultiveren in onze eigen omgeving, in plaats van over anderen ver weg te oordelen.
Kees Moerbeek zegt
Inderdaad, Sjoerd. Verander de wereld, begin bij jezelf, maar vergeet de wereld niet. https://www.youtube.com/watch?v=0fLUINWsoes