Dat de boeddhistische praktijk gepaard kan gaan met allerhande ‘middeltjes’, is te zien op zondag 1 maart, in de documentaire Boeddhisme en de toekomst. Hoe zit dat met psychedelische middelen? Bodhitv peilde een aantal boeddhistische experts én vroeg het aan twee ervaringsdeskundigen. “Als iedereen zou gaan trippen, zou dat heel slecht zijn voor het boeddhisme.”

Bron Ebay.com art perforated psychedelic

Bron Ebay.com art perforated psychedelic

Psychedelica en spirituele beoefening zijn sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw nauw met elkaar verbonden. Onder de zogenoemde psychonauten bevonden zich ook boeddhisten, die samen rondhingen in de zencentra van San Francisco. Maar ook ver voor die tijd al gingen spiritualiteit en geestverruimende middelen samen. In de oude hindoeïstische Veda-teksten wordt gesproken over de geestverruimende drank soma of amrita die ceremonieel wordt gedronken en die onsterfelijk (oftewel verlicht) maakt. De soma-ceremonie zou rond de negende eeuw door boeddhistische siddha’s, een soort tantra-sjamanen, zijn overgenomen.

Er zijn dan ook onmiskenbaar overeenkomsten tussen psychedelische ervaringen en de boeddhistische praktijk. Contemplatief wetenschapper Katherine MacLean zegt in Boeddhisme en de toekomst dat geestverruimende drugs ons laten kennismaken met het huidige moment, met egoloosheid, met acceptatie van de werkelijkheid zoals die zich aandient.

Lees dit artikel verder op de site van Bodhitv

 

Categorieën: Nieuws, BOS-tv en radio, Gezondheid, Media
Tags: , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

16 reacties op Let’s all get stoned! Of toch maar niet?

  1. Kees Moerbeek schreef:

    Ik vraag me af in hoeverre verpleegkundigen, artsen anderen die werken in de verslaafden zorg, familieleden & partners en mensen ALANON de mening van mevrouw delen dat gebruikers van geestverruimende middelen egoloos zijn :-(
    https://www.youtube.com/watch?v=SIG6gitTn0o

  2. Ujukarin schreef:

    Op onze Buddhafield kampeerretraites vooral in de UK, waar heel wat ‘breed alternatief’ publiek op af komt, is de stelregel duidelijk: Natural Highs Only. Wie dat niet wil snappen heeft grote moeite met de Vijfde Leefregel en daarmee met een essentieel stuk Dharma…

    With folded palms,

  3. Han schreef:

    Over raakvlakken gesproken, het boeddhisme heeft ook enige raakvlakken met Antroposofie. Het boek van Antroposoof Ron Dunselman: ‘In Plaats Van Ik’ spreekt over dat na inname van drugs het zelf wordt overgenomen door de drugs en het ik niet meer bestaat. Het gaat hier niet alleen om ‘aardse’ drugs zoals alcohol maar ook vooral om ‘spirituele’ drugs zoals bijvoorbeeld LSD e.d. In die zin is de beleving van ‘verlichting’ met drugs instant. Indien jij een kader plaatst hieromheen en dat als onbewust opnieuw verlangt maar het probeert te bereiken met een zuivere geest en een blijvend resultaat zul je dat nimmer meer bereiken in je huidige leven. Wil je echt van het lijden verlost worden zul je toch echt het pad van de Boeddha moeten volgen met een zuivere geest en niet stiekem spieken met middeltjes die je uiteindelijk verder van het pad af brengen.
    De waarheid duurt het langst….

  4. Kay schreef:

    Stress, druk, vermoeidheid, een slecht dieet, alcohol en drugs beschadigen de neurale verbindingen tussen de prefrontale cortex – of de “CEO, de directeur” van de hersenen, en de rest van de hersenen. Als iemand oververmoeid is of onder enorme geestelijke of lichamelijke druk staat, dan worden de hogere, meer geëvolueerde, rationele, voorste uitvoerende gedeeltes afgesloten. Als gevolg daarvan wordt er op de dagelijkse behoeftes zonder na te denken gereageerd, men maakt impulsieve kortzichtige beslissingen. Als de uitvoerend directeur uitgeschakeld wordt nemen sterke emoties, zoals angst en woede het over, waardoor het wereldbeeld negatief gekleurd wordt. In MRI scans kun je vaak zien wat stress, acohol, drugs, slaapgebrek doet met de hersenen. Met het gebruik van drugs/psychedelica heeft de gebruiker het gevoel dat hij de hele wereld aan kan en vaak het gevoel heeft dat hij super intelligent is. Met tests blijkt het tegendeel het geval te zijn.

  5. Kees Moerbeek schreef:

    Het overgrootste deel van onze handelingen gebeurt automatisch en routinematig, Kay. Als we al ons handelen vanuit ons volle bewustzijn en beredeneerd (erover nadenken) zouden doen, zouden we niet lang leven. We zouden te traag reageren op (levensbedreigende) gebeurtenissen. Daarbij zouden onze hersenen al deze informatie en processen niet tegelijkertijd aankunnen. In zo’n geval zou een computer down gaan.

    In de bijzondere gevallen dat we wel nadenken over wat te doen, kunnen we niet alle mogelijke opties naast elkaar leggen en afvinken. Dat kunnen onze hersenen niet aan. Op zijn hoogst maken we een keuze tussen enkele opties, maar werken ook niet niet helemaal uit. Meestal gaan we af op onze ervaring (‘gut feeling’) of op ons ‘gevoel’ over wat het beste is, of ons het meeste oplevert.

    Mensen zijn dus vrij ‘kortzichtig bezig’ en dat blijkt meestal goed te werken. Omdat mensen niet alwetend zijn, is misschien iedere beslissing wel kortzichtig :-)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Decision-making

    • Kay schreef:

      Kees het is goed om onderscheid te maken tussen het fysieke mogelijkheden, levensenergie/vitale vermogens/eigenschappen en mentale mogelijkheden en eigenschappen. Misschien kunnen we ook een ziel/psyche onderscheiden. Er zit een gelaagheid in. Als je alles op een hoop gooit en geen subtieler onderscheidt maakt dan mis je het een en ander. Vooral het fysieke maakt veel gebruik van gewoonten en automatismen. Andere gebieden niet of veel minder.

      • Kees Moerbeek schreef:

        ‘Als je alles op een hoop gooit en geen subtieler onderscheidt maakt dan mis je het een en ander. Vooral het fysieke maakt veel gebruik van gewoonten en automatismen.’

        Je schrijft wel vaker dit soort woorden, Kay. Daarmee wek je de indruk te beschikken over een enorme hoeveelheid inzicht en kennis. Dat komt bij mij nogal onbescheiden over.

        • Kay schreef:

          Beste Kees M.,Ik volg geen middenweg. Natuurlijk is er veel meer wat we niet weten, maar bescheidenheid nee. Gaat het niet om het beste uit het leven te halen, wat dat ook moge zijn?

          • Kees Moerbeek schreef:

            Het beste uit het leven (hedonisme) najagen, leidt tot persoonlijk Lijden en dat van vele anderen. Het is een van de vergiften uit het Boeddhisme.

            Je schrijft expliciet dat je niet van de Middenweg bent, dat mag. Toch curieus dat je op dit forum bij herhaling het Boeddhisme afwijst. Wil je soms de lezers van BD bekeren?

            Waar haal je die enorme kennis en dat inzicht toch vandaan, Kay?

  6. Marcel Rouweler schreef:

    Natuurlijk wel een bijzondere verbinding; vaak aanleiding of oorzaak voor een bredere speurtocht naar het onkenbare of (toen al) weg van het alledaagse materialisme in de jaren zestig.
    Ontsporingen niet daargelaten en afschuwelijk, de cheap thrill ook niet te serieus nemend verdient “deze mij ook onsympathieke weg” op zijn minst enige herbeschouwing.
    Het zijn niet de slechtsten of verdoofdsten die grenzen zo verkennen.

    • Kay schreef:

      Beste Marcel ik ken iemand die voor een retraitre naar Nepal is gegaan hij deed daar aan een tantra meditatie en gebruikte daarbij bepaalde drugs. Hij had een gezin, goede opleiding en baan en kwam zwaar psychotisch terug. Er waren geen tekenen, voordat hij ging, dat hij vatbaar zou zijn voor een dergelijke ontsporing, hij was goed voorbereid. Het leven van het zin was zeer ontwricht. Hij is op de goede weg terug, na een langdurig herstel. Drugs en misschien ook wel retaitres kunnen schadelijke gevolgen hebben die meer pijn en lijden veroorzaken. Mededogen helpt niet en is niet wat mensen met een psychose nodig hebben.

      • Kees Moerbeek schreef:

        Je verwart mededogen met medelijden, Kay.

        “Verwar mededogen niet met medelijden; mededogen is veel grootser en edeler. Medelijden komt voort uit angst en een gevoel van arrogantie en neerbuigendheid.” Sogyal Rinpoche in Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven.

        • Kay schreef:

          Kan mededogen een psychose helen, of wat voor een pijn en lijden dan ook? Ik denk van niet.

          • Kees Moerbeek schreef:

            Vreemd dat je deze vraag stelt op een boeddhistisch forum. Bovendien vraag je naar de bekende weg, Kay. Curieus :-(

            Je kunt verschillende dingen doen met het Lijden van anderen.

            Een optie is: ‘Eigen schuld, dikke bult. Niet mijn zaak, val me niet lastig met je sores en bekijk het maar.’

            Een andere optie is bijvoorbeeld iemand een hart onder de riem steken, 112 opbellen….

            Andere vormen van mededogen zijn: boodschappen halen voor je bejaarde buur, de vuilniszak buiten zetten voor de aan huis gekluisterde buur, af en toe bij een zieke vriend(in) op bezoek gaan, je bejaarde moeder opbellen, luisteren naar een collega, die een ziek kind heeft enzovoorts. Mantelzorgers noemen ze deze mensen ook wel eens en er zijn er miljoenen van, meer dan 2,6 miljoen.
            https://www.mezzo.nl/pagina/voor-mantelzorgers/dit-is-mantelzorg/mantelzorg-wat-is-dat-precies

            Empathie en moraliteit komt ook bij apen voor :-)
            https://www.youtube.com/watch?v=GcJxRqTs5nk

          • Nic Schrijver schreef:

            Het dondert niet hoe je het noemt.
            Als je iemand met wat dan ook tegenkomt help je of je stelt jezelf de vraag’ wat kan ik doen’.
            En hoe je dat noemt wat je dan doet dat is maar een woord minder belangrijk dan je actie.
            Zonde van de energie te discussiëren wat de naam daarvan is.

  7. Han schreef:

    Drugs zijn niet stuurbaar (welke dan ook) ze nemen bezit van je wezen. Van een meditatiekussen kun je gewoon opstaan en weglopen. Dat kan met drugs niet.

Menu