• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » BOSRONDJE – Wat heeft dat te betekenen?

BOSRONDJE – Wat heeft dat te betekenen?

13 februari 2015 door André Droogers

Wat is dat toch, dat mensen van iets altijd iets meer maken? De dingen zijn wat ze zijn, maar mensen voegen gemakkelijk iets toe. Ik ook. Dit is bijvoorbeeld druppelcolumn 81. Waarom denk ik dan als gereformeerd grootgebrachte jongen direct ‘Opent uwe mond’? Ja, omdat de berijmde psalm 81 zo begint. Maar er is meer aan de hand.

Een ander voorbeeld. Met mijn vrouw Ineke ren ik ons bosrondje. In een klein halfuurtje zijn we uit en thuis. Een bosrondje is een bosrondje. Maar ik maak er toch meer van.

We lopen gelijk op, maar hebben elk onze eigen loopstijl, ademhaling en ritme. Ik denk dan dat we juist vanwege de verschillen bij elkaar horen en elkaar aanvullen, al bijna vijfenvijftig jaar. Ons bosrondje typeert onze relatie.

En dan het kale winterbos. In onze Doopsgezinde Gemeente verzorg ik vier poëziemiddagen over de seizoenen. Die over de winter hebben we net gehad. Dichters zien meer in de seizoenen dan klimatologen. Levensfasen bijvoorbeeld.

In het bos valt me op dat er behoorlijk wat molshopen liggen. Als loper moet je oppassen met de molshopen op je pad. Zo kun je op je levenspad ook wel eens door de grond gaan, bedenk ik.

Weer thuis doen we als cooling-down onze strekoefeningen. Ik vraag Ineke hoeveel tellen ze een oefening doet. Tien, zegt ze. Ik doe ze vijftien tellen. Ineke doet een oefening één keer, ik twee. Ik zeg: Jij bent vrijzinnig, ik orthodox. Zij weer: Dat je dat zegt, komt door al dat geschrijf van jou.

Ik denk: Het komt door dat prachtige maar o zo vermoeiende denkhoofd van mensen, waardoor er steeds extra betekenissen opduiken. Uiteindelijk maakt iedereen zo zijn eigen wereld. We leven allemaal van dat extra. Het geeft kleur en betekenis aan wat we doen.

Onze hoofden doen het werk. Maar als betekenisgevers kennen we daarbij ook aan ons hart een rol toe, terwijl dat toch slechts een orgaan is dat bloed rondpompt. Het leent zich echter prima voor extra symboliek.

Er zijn er die hun betekenisgeving met anderen delen. Romanschrijvers, dichters, journalisten, kunstenaars, cabaretiers en predikanten doen dat. Columnisten ook. Al die betekenisgevers helpen anderen hun wereld in te richten. ‘Mooi, die houden we erin’, is dan de reactie. Of: ‘Dat raakt kant noch wal – je reinste onzin’.

Behalve betekenisgevers zijn we ook ook nog sociale wezens. Gelukkig maar, want dat zet nog een beetje een rem op het vliegwiel van de betekenisgeving. Om begrepen te worden, moet er sprake zijn van een gedeeld repertoire aan betekenissen. Wie zich daar niet aan houdt, is een rare – of een vernieuwer die pas na zijn dood wordt begrepen.

Maar de samenleving en de opvoeding kunnen ons ook zo conditioneren dat het speelse extra helemaal uit de betekenisgeving verdwijnt. Dat is weer het andere uiterste. Er zijn samenlevingsvormen – religieus en seculier – waarbij de betekenisgeving van hogerhand wordt gedicteerd en gecontroleerd. Als er tucht, gevangenisstraf of zelfs de doodstraf staat op een manier van betekenistoekenning, dan wordt het denkhoofd een zwijghoofd.

Bij meer vrijheid is er juist meer verscheidenheid. Of het nu om opleidingsniveau, werksfeer, politieke keuze of religieuze overtuiging gaat, steeds is er onderscheid in betekenisgeving. Dat kan de samenleving indelen, zoals tijdens de verzuiling.

Tegenwoordig hebben we het over de mogelijkheid of onmogelijkheid van de multiculturele samenleving. De globalisering en de massamedia hebben de betekenisrepertoires vermenigvuldigd. We moeten leren leven met nieuwe verschillen.

Zo zoeken we de beste manier om met onze overmatige betekenisgeving om te gaan. Er moet wel enige consensus zijn, maar ook weer niet te veel. Samen door het bos rennen is misschien wel een passend beeld…

Deze column verschijnt trouwens op vrijdag de 13e. Ook zoiets…

Categorie: Columns, Nieuws Tags: bosloop, molshopen

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.