• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse hemelbegrafenissen beschermd door wet

Tibetaanse hemelbegrafenissen beschermd door wet

24 januari 2015 door de redactie

Het regionale volkscongres in de Tibetaanse autonome regio gaat met een wet zogenaamde hemelbegrafenissen, een eeuwenoud traditioneel ritueel in Tibet, officieel beschermen. In de wet is ook het publieke karakter en de daaraan gekoppelde belangstelling voor dit ritueel door toeristische reisgezelschappen geregeld., de waardigheid van dit ritueel mag daar niet onder leiden.

Hemelbegrafenissen zijn een Tibetaanse en Mongoolse traditie, waarbij de stoffelijke resten van een overledene in de open lucht aan gieren en andere roofvogels worden gevoerd. Ze worden beschouwd als een daad van vrijgevigheid en een ritueel waarmee de ziel zich vrij kan maken. Het congres van de regionale Volkspartij van Tibet, de door China in het bezette Tibet ingestelde lokale wetgever, behandelde het wetsvoorstel gisteren. In de wet worden kwesties geregeld zoals het beheer van het gebied,  de bescherming van het milieu en de kwalificatie van rituele gidsen.

Het is de eerste keer dat in Tibet deze begrafenissen in wetgeving worden geregeld waarin ook het respect en bescherming worden vastgelegd van deze millennium-oude traditie. De wet regelt ook de privacy van de deelnemers en overledenen aan deze uitvaarten. Sommige reisbureaus toonden een gebrek aan respect voor de traditie door het organiseren van reizen naar hemelbegraafplaatsen. In 2005 stelde de Chinees-Tibetaanse regering een voorlopige regel in en verbood het fotograferen en filmen op dergelijke begraafplaatsen, of het publiceren van verslagen en foto’s met een beschrijving van de rituelen. Overigens sterven steeds meer gieren en andere vogels door het eten van de dode lichamen die vol zitten met resten van medicijnen die de overledenen tijdens hun leven hebben geslikt.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Natuur, Nieuws, Opmerkelijk, Politiek, Voedsel Tags: begrafenis, China, gieren, hemelbegrafenis, lijken, Tibet, wet

Lees ook:

  1. Donald Trump ondertekent Tibetaanse beleids- en ondersteuningswet
  2. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’
  3. Free Tibet – enorme risico’s voor bevolking door winning lithium in Tibet door China
  4. Paardenrennenfestival Tibet geannuleerd, 110 mensen gearresteerd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 16:42

    Ja, natuurlijk is het een traditioneel ritueel. Vrijgevig?? Gebrek aan hout om het dode lichaam te verbranden en de hardheid van de bevroren grond om het lichaam te begraven dat door temperaturen van vaak ver onder nul niet tot ontbinding komt, zijn ook traditionele argumenten bij deze sky burials. Vrijgevig? Een DOOD lichaam voeren aan de gieren? Weg romantiek…

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 16:54

      ‘Een DOOD lichaam voeren aan de gieren? Weg romantiek…’ Gieren leven van kadavers. Leg eens uit wat je bedoelt.

  2. Ujukarin zegt

    24 januari 2015 om 16:56

    Lijkt me toch redelijk vrijgevig voor de dode zelf. Inplaats van rare kronkelredeneringen te volgen dat JOUW lichaam eeuwig onaangetast in een kist 2 meter diep blijft liggen en op de dag van Oordeels weer JOUW entree in het Paradijs zal zijn weet je verduveld goed dat er 2 dagen na de Sky Burial niets meer van over zal zijn dan wat losse botten. Beter ervaren van Ashes-to-Ashes en Dust-to-Dust kan ik me nauwelijks voorstellen, konkreter dan cremeren en daarna de as nog ergens z’n eigen herinnering doen vormen…

    With folded palms,

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 17:10

      Het lijkt me maar niks om voortaan doden niet meer te begraven of niet meer te cremeren en ze maar te deponeren op een aangewezen plek ergens in je gemeente en de natuur zijn gang te laten gaan. Het is een gevalletje MEMENTO MORI met linke volksgezondheidsaspecten en in onze westerse optiek barbaars en respectloos. En dat al eeuwenlang.

      Dat in onze samenleving zaken als ziekte, dood en aftakeling moeilijk te combineren zijn met de huidige tijdgeest en weggemoffeld worden, is weer heel iets anders.

  3. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 17:35

    Ik bedoel, Kees, dat een DOOD lichaam aan de gieren voeren niet persé als vrijgevigheid gezien hoef te worden. De skyburial komt voort uit het tekort aan hout en de bevroren grond in Tibet. Niet meer, niet minder. Gaf de Boeddha niet zijn LEVENDE lichaam aan een tijgerin?? De skyburial als vrijgevig uitleggen, is net zo goed een vorm van troost, van romantiek, voor het verdriet van afscheid als het beeld dat het lichaam in het graf wacht tot de dag des oordeels. Een ontbonden lichaam dat weer op zou staan? Inderdaad een rare kronkelredenering. Dat de gieren het eten is inderdaad omdat het aaseters zijn. Ik vind het dan ook een prachtig beeld: ALLES is met ALLES verbonden. Ik heb een lichaam maar dat is niet wat ik BEN. Dat onderscheid wordt in het westen nauwelijks gemaakt en dat is precies ons probleem… Niet weten wie we zijn. De mis-identificatie met lichaam, gevoel, gedachten.

  4. Kees Moerbeek zegt

    24 januari 2015 om 18:31

    ‘Gaf de Boeddha niet zijn LEVENDE lichaam aan een tijgerin??’

    Dat zou volgens de bekende jataka in een vorig leven van de Boeddha inderdaad gebeurd zijn.

    Het beeld dat we in het westen niet zouden weten wie we zijn, klopt niet. In ons alledaags functioneren weten we dat wel en ook van anderen, zelfs haarfijn. Maar dat is onze overlevingsmodus en dat is een probleem. Het mooie daarvan is wel dat we die modus kunnen aanpassen naar gelang de omstandigheden, maar dat gebeurt niet vanzelf. Vaak is er een tragische, levensbedreigende situatie nodig om ons uit die overlevingsmodus te wekken en het aan te passen. Dat kan zijn: het verliezen van een baan, het overlijden van een geliefde en, wat bijna hetzelfde is, het einde van een liefdesrelatie.

    ‘De mis-identificatie met lichaam, gevoel, gedachten.’ Je moet tamelijk filosofisch ingesteld zijn en ervaring met shikantaza (simpelweg zitten) hebben om dit te ervaren, weten is iets anders. Die identificatie met ons lichaam is nodig om te overleven en onze gedachtes zijn nodig om het systeem waarvan we onderdeel zijn (maar niet zijn, beweren sommigen) in stand te houden en waar nodig te veranderen.

    Josephine, doe ermee wat je wilt, maar dat deed je toch al,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens