Wie is het grootste Liegebeest van 2014? Wakker Dier nomineert dit jaar: de roomboter van de Aldi, Jan Pannekoek, Valess, zalmpaté van John west, Goudse kaas van de Plus en Authentieke vleeswaren van de Coop. Deze liegebeesten misleiden consumenten over koeien in de wei, kooi-eieren en plofkip.
Op www.wakkerdier.nl/liegebeest kan iedereen een Liegebeest Top 3 samenstellen. De stembus is tot en met 17 september geopend. De kandidaat met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2014! Deze jaarlijkse publieksverkiezing van Wakker Dier werd eerder gewonnen door McDonald’s, ‘duurzame’ Iglo plofkip-sticks, het ‘scharrelei’ uit potdichte krappe stallen en het ‘daar worden we allemaal vrolijk van’ kalfsvlees.
Dierenleed vaak verdoezeld
Door mooie en misleidende praatjes op foute producten krijgen écht eerlijke producten volgens Wakker Dier bijna geen kans. De Liegebeesten verleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten.
De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast door deze verkiezing en diverse klachten van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. En sommige fabrikanten zetten echt stappen; zij passen het product aan in plaats van de verpakking. Zo verving Albert Heijn vorig jaar de plofkip in hun Excellent producten door kip met één Beter Leven ster.
Wakker Dier zegt blij te zijn om te constateren dat er steeds minder misleidende producten en reclames zijn te vinden op het gebied van dierenwelzijn. Zo wordt het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en staan er geen plaatjes meer van blije weide-kippen op dozen van scharreleieren.
Liegebeesten van voorgaande jaren
Vorig jaar ging de Liegebeest-titel naar McDonald’s vanwege zijn reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg het CDA de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term ‘scharrelei’ de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfsvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.
Bron Wakker Dier.